دانشمندان پلاستیکی با قابلیت بازیافت نامحدود ساختند

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان موفق شدند با مهندسی میکروب‌ها یک نوع پلاستیک با قابلیت بازیافت نامحدود بسازند که یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای مواد آلاینده پتروشیمیایی ارائه می‌کند.

دانشمندان پلاستیکی با قابلیت بازیافت نامحدود ساختند

به گزارش گروه دانش و فناوری، ضایعات پلاستیکی یک چالش مهم زیست محیطی است زیرا اکثر پلاستیک ها قابل بازیافت نیستند و بسیاری از آنها با استفاده از مواد پتروشیمیایی زیان‌بار برای محیط زیست ساخته می‌شوند. اما این اوضاع در حال تغییر است. محققان بتازگی موفق شده‌اند با مهندسی میکروب‌ها ماده پایه برای ساخت نوعی پلاستیک موسوم به «پلی‌دیکتونامین»‌(PDK) تولید کنند که می‌توان آن را به طور نامحدود بازیافت کرد.

این کشف نوآورانه که حاصل همکاری سه بخش تحقیقاتی در آزمایشگاه ملی «لارنس برکلی» وابسته به وزارت انرژی آمریکا است، به تازگی در نشریه «پایداری طبیعت» انتشار یافته است.

«برت هِلمز» از محققان مولکولی دست‌اندر کار این تحقیقات می‌گوید: این اولین بار است که محصولات زیستی برای ساخت پلاستیک PDK که تا حد زیادی پایه زیستی دارد ، یکپارچه‌سازی شده‌اند. و همچنین اولین بار است که ساخت مواد پلاستیکی با پایه زیستی نسبت به مواد پتروشیمیایی هم از لحاظ خصوصیات این ماده و هم از لحاظ هزینه تولید در مقیاس بالا مزیت دارد.

پلاستیک PDK بر خلاف پلاستیک‌های سنتی می‌تواند بطور مکرر به اجزای سازنده اولیه تجزیه شود و سپس به محصولات جدید تبدیل شود بدون اینکه کیفیت آن کاهش یابد. این محققان پس از تلاشی چهار ساله باکتری «ای کولی» (E. coli) را بطوری مورد دستکاری قرار داده و مهندسی کردند تا قند گیاهان را به یک ماده اولیه پلاستیک موسوم به «اسید لاکتون» یا «بیوتال» (bioTAL) (قابل ترکیب با مواد شیمیایی دیگر و فرآوری و تبدیل به پلاستیک‌ قابل بازیافت زیستی PDK) تبدیل کرده و از این طریق یک پلاستیک PDK با محتوای تقریبا ۸۰ درصدی زیستی ساختند.