ابداع قرص جوانی توسط محققان دانشگاه هاروارد

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان به پیشرفتی مهم در مقابله با روند پیرشدن و بیماری‌های مرتبط با پیری از طریق یک قرص با راهکار شیمیایی دست یافتند.

ابداع قرص جوانی توسط محققان دانشگاه هاروارد

به گزارش گروه دانش و فناوری، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست، یک شیوه شیمیایی برای برنامه‌ریزی مجدد سلول های بدن از طریق یک قرص ابداع کرده‌اند. پس از این کار، سلول‌هان بطور موثر به وضعیتی جوان‌تر باز می‌گردند.

این دستاورد یک پیشرفت قابل توجه به شمار می‌رود چرا که در گذشته چنین نتیجه‌ای تنها از طریق «ژن‌درمانی» قابل دستیابی بود.

این محققان در این زمینه از یک کشف سال ۲۰۱۲ برنده جایزه نوبل استفاده کرده‌اند. بر این اساس، ژن‌های خاصی موسوم به فاکتورهای «یاماناکا» می‌توانند سلول‌های بالغ را به سلول های بنیادی چندقابلیتی (pluripotent) تبدیل کنند یعنی سلول هایی که ظرفیت نامحدودی برای تقسیم شدن و خودتجدیدگری دارند.

پیشرفت دانشمندان در تولید «اکسیر جوانی»

در این زمینه چالش مهم پیش روی دانشمندان، معکوس کردن روند پیرشدن سلولی بدون ایجاد رشد سرطانی است. «دیوید ای. سینکر» استاد دانشکده ژنتیک هاروارد و از دانشمندان اصلی این تحقیق،‌ با تاکید بر اهمیت این دستاورد اظهار داشت که در گذشته تنها امکان آهسته کردن روند پیرشدن وجود داشت اما اکنون بطور بالقوه امکان معکوس کردن روند پیرشدن وجود دارد.

وی افزود: این کشف جدید ظرفیت آن را دارد که روند پیرشدن را تنها با یک قرص معکوس کند و همچنین کاربردهایی مانند بهبود بینایی تا درمان موثر بیماری‌های متعدد مرتبط با پیرشدن را دارد. وی خاطرنشان کرد که این پیشرفت علمی نیاز به ژن‌درمانی را از میان برمی‌دارد ضمن اینکه ژن‌درمانی قابلیت اجرا و دسترسی محدودی داشته است.

پیامدهای این کشف بسیار گسترده است و احتمال‌های جدیدی برای داروهای باززایی‌کننده و پتانسیلی برای جوان‌سازی مجدد کل بدن فراهم می‌کند. از طریق تولید یک جایگزین شیمیایی برای ژن‌درمانی برای معکوس کردن روند پیرشدن، این تحقیقات پتانسیل آن را دارد تا درمان روند پیرشدن، جراحات و بیماری‌های مرتبط با پیر شدن را متحول سازد.

 

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما