تولید شبه اندام‌ پانکراسی ترشح‌کننده انسولین در پژوهشگاه رویان

اقتصاد ۱۰۰ - مدیر گروه تحقیقات علوم پایه و بیماری‌های غیر واگیر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: تولید شبه اندام‌های پانکراسی ترشح‌کننده انسولین برای سلول درمانی‌های آتی در دیابت نوع یک و سپس دیابت نوع دو پیشرفته با همکاری و هماهنگی مراکز تحقیقات ملی و بین‌المللی در مرکز تحقیقات دیابت رویان در حال انجام است.

تولید شبه اندام‌ پانکراسی ترشح‌کننده انسولین در پژوهشگاه رویان

به گزارش گروه دانش و فناوری، پژوهشگاه رویان روز دوشنبه به نقل از دکتر یاسر تهمتنی اعلام کرد: امروزه طبق آخرین آمار ۶ میلیون نفر در ایران با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ابداع روش‌هایی که بتواند زندگی این افراد را بهبود بخشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به دیابت یا پیش دیابتی است و ضرورت اهمیت چنین پژوهش‌هایی مشخص است. پژوهشگاه رویان پروژه تأسیس مرکز دیابت را در یک دهه گذشته با کمک همکاران و با حمایت‌های مدیران ارشد رویان و جهاد دانشگاهی پیگیری کرد و خوشبختانه موفق شدیم کلینیک‌های درمانی تخصصی دیابت و مرکز تحقیقات دیابت را راه‌اندازی کنیم.

تهمتنی ادامه داد: این مرکز تحقیقات فناوری‌های ویژه‌ای را در حوزه کشف دارو و در حوزه سلول درمانی دیابت و زیرساخت‌های کشور ایجاد کرده و در حال بهره‌برداری است.

مدیر گروه تحقیقات علوم پایه و بیماری‌های غیر واگیر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: استفاده از حیوانات مدل دیابت و دیگر بیماری‌های متابولیسم و به‌کارگیری این مدل‌های حیوانی در فناوری کشف دارو یکی از ارزنده‌ترین دستاوردهای این پروژه تحقیقاتی مرکز تحقیقات است.

تهمتنی گفت: از دستاوردهای دیگر در این حوزه می‌توانیم تولید شبه اندام‌های پانکراسی ترشح‌کننده انسولین برای سلول درمانی‌های آتی در دیابت نوع یک و بعداً دیابت نوع دو پیشرفته را نام ببریم که این دستاورد نیز با همکاری و هماهنگی مراکز تحقیقات ملی و بین‌المللی در مرکز تحقیقات دیابت پزشکان رویان در حال انجام است و می‌تواند امیدبخش روش‌های نوین سلول درمانی در آینده باشد.

تولید شبه اندام‌ پانکراسی ترشح‌کننده انسولین در پژوهشگاه رویان

وی افزود: مرحله ایجاد زیرساخت پروژه تولید حیوانات تراریخت مدل بیماری برای غربالگری‌های دارویی، به پایان رسیده است و در حال به‌کارگیری این مدل‌ها برای فرایندهای کشف دارو با اولویت کشف دارو از منابع طبیعی یعنی منابع گیاهی و جانوری کشورمان هستیم. امید است فاز پایلوت این پروژه تا پایان سال۱۴۰۲ به پایان برسد و از سال آینده شاهد باشیم این فناوری با همکاری شرکت‌های دارویی آغازگر فرایندهای کشف دارو و فرایندهای آزمون و ترکیبات طبیعی باشد.

تهمتنی بابیان اینکه برای تجاری‌سازی محصول با کمپانی دارویی در حال مذاکره هستیم، گفت: بازدیدهای خوبی از چند کمپانی دارویی داشتیم که این فناوری مورد استقبال قرار گرفت و شرکت‌های دارویی به‌ویژه فعال در حوزه داروهای گیاهی و داروهایی با منشأ طبیعی می توانند استفاده‌کنندگان این فناوری باشند.

مدیر گروه تحقیقات علوم پایه و بیماری‌های غیر واگیر پژوهشگاه رویان یادآور شد: امروزه مسلماً کمبود یا کافی نبودن منابع مالی یکی از مواردی است که می‌تواند در پروژه‌ها سبب تزلزل شود و پیشرفت آن‌ها را دچار مشکل کند. بحث سرمایه‌گذاری برای فازهای بعدی این پروژه می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما معرفی این فناوری به صنعت دارویی کشور، ارتباط با سیستم‌های رگولاتوری مثل سازمان غذا و دارو و این‌که تا چه اندازه این آزمایشگاه به‌عنوان یک آزمایشگاه رفرنس سیستم‌های رگولاتوری می‌تواند کمک‌کننده باشد، راهکارهای اندیشیده شده است و برای تأمین منابع مالی و زیرساختی برای ادامه این پروژه در حال پیگیری هستیم.

وی گفت: جهاد دانشگاهی و به‌ویژه مجموعه پژوهشگاه رویان کانونی است که به ما اجازه داد در خصوص پروژه‌های جامعه نگر با ابعاد ملی با تمام توان ورود پیدا کنیم. فرهنگی که در تیم اجراکننده پروژه‌ها، مدیریت کلان مجموعه پژوهشگاه رویان و جهاددانشگاهی وجود دارد و همچنین روحیه آفرینی و حمایت‌هایی که انجام می‌دهند، بسیار مفید و مثمر ثمر است، ولی همه مجموعه‌های موفق همیشه این نگرانی را باید داشته باشند که این رویاها و این فرهنگ‌ها به‌تدریج دستخوش تغییر یا درواقع کمرنگ شدن نشود.

تهمتنی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید ساختارها و پلتفرم‌هایی را در خود توسعه داده و تکمیل کند که بتواند این فرهنگ‌آفرینی را داشته باشند. فرهنگ‌های سازمانی به‌روز باشد و برای حفظ این روحیه باید مجموعه‌هایی همچون جهاددانشگاهی برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند زیرساختی بسیار قوی و کارا برای حل مشکلات کشور با ابزارهای دانش‌بنیان باشد، ادامه داد: جهاد دانشگاهی تاکنون این نقش را ایفا کرده است و در آینده نیز باید خیلی چابک‌تر از نهادهای علمی دیگر پیگیری و دنبال شود. بنابراین در این موضوع نیز به ساختارهایی نیاز داریم که دائماً چابکی زیرساخت‌های اداری اجرایی جهاد را پایش و مسائل و مشکلات را در این زمینه مرتفع کنند.

​انتهای پیام
منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما