حرکت ۳۲ ساله «رویان» در مرزهای دانش

اقتصاد ۱۰۰ - شانزده سال پیش رهبر معظم انقلاب از پژوهشگاه رویان بازدید کردند. «رویان» به عنوان یک نهاد علمی پیشرو، در ۳۲ سال اخیر تلاش کرده در مرزهای دانش حرکت کند.

حرکت ۳۲ ساله «رویان» در مرزهای دانش

به گزارش گروه دانش و فناوری، پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.

۱۶ سال پس از تاسیس این پژوهشگاه، روز دوشنبه ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۸۶ رهبر معظم انقلاب اسلامی از این پژوهشگاه و نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کردند. این بازدید به گفته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ حرکت نمادینی برای قدرشناسی از آغاز حرکت علمی عظیم و وسیعی در کشور بود. ایشان در این بازدید گفتند: «امروز آمدن من به این مرکز در واقع یک حرکت نمادین است برای قدرشناسی از حرکت علمی عظیم و وسیعی که خوشبختانه در کشور ما شروع شده؛ اگرچه هنوز در آغاز راه است. اینجا را انتخاب کردیم، اولاً به خاطر رویان، ثانیاً به خاطر جهاد دانشگاهی».

ایشان مؤسسه رویان را یک مؤسسه موفق دانستند و فرمودند: «مؤسسه رویان یک نمونه کامل و چشمگیر از آن چیزی بود و هست که انسان آرزویش را دارد. علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: «پژوهشکده‌ رویان زمینه‌ها و قابلیت‌های فراوانی برای پیشرفت بیشتر دارد و این مرکز در واقع سلول بنیادی حرکت علمی کشور است؛ همان‌گونه که هر دانشمند و محقق معتقد به ترکیب "علم و ایمان" نیز چنین ظرفیتی را دارد.»

حرکت ۳۲ ساله «رویان» در مرزهای دانش

ایشان در این بازدید با تاکید بر اهمیت گسترش دانش و پژوهش، فرمودند: «کشور ما بدون حرکت در جاده گسترش دانش و گسترش پژوهش، امکان ندارد بتواند به نقطه مطلوب خودش دست پیدا بکند؛ مخصوص کشور ما هم نیست. کلید؛ دانش و پژوهش است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی، علم و تحقیق را رمز واقعی و کلید قطعی پیشرفت و رسیدن کشور به نقطه‌ مطلوب خواندند و افزودند: «فراگیری علوم و دانسته‌های دیگر کشورها و ملت‌ها، مقدمه‌ حرکت در عرصه‌ بسیار وسیع علم و تحقیق است و به‌ هیچ‌ وجه نباید در این حد متوقف شد.»

ایشان کمک به مراکز و «طرح‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری» را وظیفه‌ دولت و دستگاه‌های مسؤول برشمردند و افزودند: «باید میل و اشتیاق به تحقیق و پژوهش در محیط‌های علمی موج بزند که البته تحقق این مهم با توصیه و دستور ممکن نیست؛ بلکه تدبیر و کمک وزارت‌خانه‌های مربوط، بخش‌های مسؤول در برنامه‌ریزی فرهنگی کشور و تلاش صاحبان فکر و اندیشه را می‌طلبد.»

رهبر انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی را مولود مبارک انقلاب اسلامی و جزء معدود رویش‌های اصلی انقلاب دانستند و با اشاره به ترکیب جهاد و دانشگاه در نام این مرکز، تأکید کردند: «جهاد دانشگاهی یعنی جهاد و مبارزه‌ هدفمند، هوشمندانه، عاقلانه و دشمن‌شکن در مسیر آرمان‌ها؛ آن هم در برترین و والاترین سطوح یعنی علم و دانشگاه.»

ایشان خاطرنشان کردند: «جهاد دانشگاهی از ابتدا بر اساس دین و تقوا شکل گرفت و باید هویت جهادی و ایمانی و انقلابی آن همچنان حفظ و تقویت شود.»

رهبر معظم انقلاب در ابتدای این بازدید، با حضور در محل یادمان شهدای جهاد دانشگاهی، یاد و خاطره این شهدا و همچنین زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی، مؤسس و رئیس اسبق پژوهشگاه رویان را گرامی داشتند.

ایشان در این بازدید، از قسمت‌های مختلف حوزه پژوهشی شامل آزمایشگاه‌های سلول‌های بنیادی تمایز، ترانس ژن، تعیین نقشه پروتئین و زیست‌شناسی مولکولی، آزمایشگاه پیوند و بخش جنین‌شناسی بازدید و در هر یک از این قسمت‌ها و بخش‌های دیگر، دانشمندان، متخصصان و محققان توضیحات لازم را بیان کردند. همچنین در این بازدید درباره «بانک خون بند ناف» نیز که ‌از بخش‌های‌ مهم پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است، توضیحات لازم توسط پژوهشگران مرکز بیان شد.

حرکت ۳۲ ساله «رویان» در مرزهای دانش

بازدید از نمایشگاه دستاوردهای‌جهاد دانشگاهی بخش دیگری از دیدار رهبر انقلاب اسلامی در بیست و پنجم تیرماه سال ۱۳۸۶ از پژوهشگاه رویان بود. در این نمایشگاه طرح‌ها، عملکرد و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گروه‌های تخصصی فنی-مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی ارائه شد.

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از بخش درمان پژوهشگاه که شامل بخش درمان ناباروری است و از لحاظ کمی و کیفی در حد معیارهای جهانی است و توان رقابت با بهترین مراکز درمانی جهان را دارد، دیدن کردند.

دستاوردهای پژوهشگاه رویان

به گزارش ایسنا، فعالیت‌های علمی یک دهه‌ی دکتر کاظمی آشتیانی و همکارانش در پژوهشگاه رویان دستاوردهایی همچون تولد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته و ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین بار در کشور و تاسیس نخستین بانک خصوصی خون بند ناف نوزادان را در پی داشته است.

پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری نیز تا کنون موفقیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی، تولید حیوانات شبیه‌سازی‌شده و تراریخته، سلول درمانی و بانک‌های سلولی فعالیت کرده است.

فعالیت در زمینه روش‌های کمک باروری

•    تولد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF  در تهران (۱۳۷۱)

•    تولد اولین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن ICSI در کشور (۱۳۷۳)

•    تولد اولین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD) در ایران (۱۳۸۳)

•    دستیابی به تکنیک تشخیص پیش از لانه‌گزینی بیماری‌های تک‌ژنی (۱۳۹۱)

فعالیت در زمینه سلول‌های بنیادی

•    استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۳)

•    استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۴)

•    تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی موسوم به آی.پی.اس (۱۳۸۷)

•    تولید سلول‌های شبکیه چشم از سلول‌های بنیادی (۱۳۹۳)

•    افتتاح مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان (۱۳۹۷)

•    افتتاح اولین کارخانه تولید انبوه فراورده‌های سلولی منطقه با همکاری بنیاد دارویی برکت (۱۳۹۷)

فعالیت در زمینه شبیه‌سازی و تراریخته

•    تولد نخستین حیوان شبیه‌سازی شده خاورمیانه (رویانا) (۱۳۸۵)

•    تولد دو گوساله و سه بزغاله شبیه‌سازی شده (۱۳۸۸)

•    تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن تولیدکننده فاکتور ۹ انعقادی خون انسان (۱۳۸۸)

•    تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن انسانی Tissue Plasminogen Activator ،tPA سال (۱۳۸۹)

•    بهره‌برداری رسمی از فناوری تولید حیوانات تراریخت جهت تولید پروتئین‌های نوترکیب (۱۳۹۱)

•    راه‌اندازی نخستین مزرعه تولید فناورانه بُز شیری در کشور (۱۳۹۳)

•    شبیه‌سازی «مارال» گونه نادر قوچ وحشی قمیشلو (۱۳۹۴)

•    تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل بیماری‌ها به وسیله دستکاری ژنتیکی (۱۳۹۶)

•    شبیه‌سازی بز مورسیا (۱۳۹۶)

فعالیت در زمینه سلول‌درمانی

•    استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۷)

•   راه‌اندازی نخستین مرکز پیش‌بیمارستانی سلول‌درمانی کشور (۱۳۸۹)

فعالیت در زمینه بانک‌های سلولی

•    تاسیس نخستین بانک خصوصی خون بند ناف نوزادان (۱۳۸۴)

•    تاسیس نخستین بانک عمومی خون بند ناف (۱۳۸۷)

•    راه‌اندازی نخستین بانک سلول‌های بنیادی جنینی و غیرجنینی کشور (۱۳۹۰)

•    افتتاح بانک تخمدان پژوهشگاه رویان (۱۳۹۰)

همچنین در سال‌های اخیر پژوهشگاه رویان با «افتتاح مرکز شتابدهی و تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه رویان در سال ۱۳۹۸، اخذ گواهی GMP از سازمان غذا و داروی ایران برای خط تولید فراورده بیولوژیک کیمیاسل توسط شرکت رویان آتی تک‌فارمد با همکاری اعضاء آزمایشگاه مرکزی مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان و تولید موش تراریخته «کوویدسا» برای ارزیابی واکسن کرونا در سال ۱۳۹۹، دریافت گواهینامه ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ برای مرکز علوم دامی آزمایشگاهی و اتمام کارآزمایی بالینی فاز I درمان با سلول‌های کشنده طبیعی در بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما مقاوم به درمان در سال ۱۴۰۰ به فعالیت خود ادامه داده است.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا امروز در معاملات بازار جهانی افت را در پیش گرفته است.

اخبار سلامت

سینما در سینما