تصویری از سحابی رو مارافسای به مناسبت یک‌سالگی تلسکوپ جیمز وب منتشر شد.

اقتصاد ۱۰۰ - ناسا روز چهارشنبه به مناسبت اولین سال شروع فعالیت تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویری با جزئیات خیره‌کننده از نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌زایی به زمین منتشر کرد.

تصویری از سحابی رو مارافسای به مناسبت یک‌سالگی تلسکوپ جیمز وب منتشر شد.

به گزارش گروه دانش و فناوری، مجموعه سحابی  رو مارافسای  در فاصله ۳۹۰ سال نوری از ما قرار دارد. این اولین‌باری است که محققان توانسته‌اند این منطقه را با جزئیات دقیق و بدون ستارگان پیش‌زمینه مشاهده کنند.

« کلاوس پونتوپیدان »، دانشمند پروژه وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند، گفت:

«تصویر وب از رو مارافسای به ما امکان می‌دهد چرخه بسیار کوتاه حیات ستاره‌ای را به وضوح مشاهده کنیم. خورشید ما مدت‌ها پیش چنین مرحله‌ای را تجربه کرده بود و اکنون ما این امکان را داریم که شروع داستان ستاره‌ای دیگر را ببینیم.»

این منطقه شامل تقریباً پنجاه ستاره جوان است که همگی از نظر جرم، مشابه خورشید یا کوچک‌تر هستند.

تصویر جیمزوب

این تصویر پر از جزئیات و بافت امپرسیونیستی، نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌ساز به زمین است. رو مارافسای یک مهدکودک ستاره‌ای نسبتاً کوچک و آرام است. فوران‌هایی که از ستاره‌های جوان منفجر می‌شوند از روی تصویر عبور می‌کنند و بر گاز بین‌ستاره‌ای اطراف اثر می‌گذارند. این فواره‌ها هیدروژن مولکولی را فعال می‌کنند که به رنگ قرمز نشان داده شده است. برخی از ستارگان در پس‌زمینه قرص دور ستاره‌ای را به نمایش می‌گذارند که منظومه‌های سیاره‌ای آینده را می‌سازد.

تصویر نشان‌دهنده فوران قرمز رنگی از هیدروژن مولکولی است، که زمانی اتفاق می‌افتد که ستاره‌ای برای اولین‌بار از درون پوشش غبار کیهانی خود منفجر می‌شود و فواره‌های درخشانی را به فضا پرتاب می‌کند.

یک‎‌سالگی تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ ۶.۸ میلیارد پوندی جیمز وب در روز کریسمس ۲۰۲۱ با مشارکت ناسا و آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا به فضا پرتاب شد.

پس از میلیاردها بودجه بیش از حد و سال‌ها تعویق در برنامه، تصاویر بی‌سابقه متوالی از اعماق فضا، نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد.

این تلسکوپ به ما اجازه می‌دهد تا به منشأ کیهان از نمای نزدیک‌تر نگاه کنیم و تصاویری بی‌نظیر و با وضوح بالا از جهان‌های دوردست و ساختارهای اسرارآمیزی که آنها را احاطه کرده است، به ما ارائه می‌کند.

« بیل نلسون »، مدیر ناسا، در بیانیه‌ای گفت:

«تنها در طول یک‌سال، تلسکوپ فضایی جیمز وب دیدگاه بشر را درباره کیهان تغییر داد، به ابرهای غباری نگاه کرد و برای اولین‌بار نور را از گوشه‌های دور جهان مشاهده کرد.»

هر تصویر جدید، یک کشف جدید است که دانشمندان در سراسر جهان را قادر می‌سازد سؤالاتی بپرسند و به آنها پاسخ دهند.

هزاران مهندس و دانشمند شور و شوق زندگی خود را در این مأموریت ریختند و تلاش‌های آنها برای بهبود درک ما از منشأ جهان و جایگاه ما در آن ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما