دمای جهانی در 3 روز متوالی از هفته گذشته به گرم‌ترین نقطه خود رسید

اقتصاد ۱۰۰ -میانگین دمای جهانی روز دوشنبه به 17 درجه سانتیگراد رسیده و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 17.2 درجه سانتیگراد بوده است.

دمای جهانی در 3 روز متوالی از هفته گذشته به گرم‌ترین نقطه خود رسید

به گزارش گروه دانش و فناوری، به گفته دانشمندان، از دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته ( 12  تا  14 تیر ماه )  دمای کره زمین  یا با رکورد  گرم‌ترین روز جهان  از سال 1979 برابری کرده یا آن را شکسته است. طبق گزارش آن‌ها، میانگین دمای جهانی روز دوشنبه به  17 درجه سانتی‌گراد  رسید و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه  17.2 درجه سانتیگراد  بود.

هرچند اعداد ارائه‌شده ممکن است زیاد به‌نظر نرسند، اما میانگین جهانی را نشان می‌دهند که داده‌های مربوط به بخش‌های نیم‌کره شمالی و نیم‌کره جنوبی را که اکنون زمستان است، با یکدیگر ترکیب می‌کند. هفته گذشته، دوشنبه، 12 تیرماه، با میانگین دمای 17.01 درجه سانتی‌گراد خود به‌عنوان گرم‌ترین روز در تاریخ کره زمین اعلام شد.

گرما

دانشمندان «دانشگاه مین» آمریکا که این گزارش را منتشر کرده‌اند، می‌گویند که این سه روز بسیار گرم احتمالاً به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی و همچنین ورود چرخه آب‌و‌هوایی «ال نینو» (El Niño) که هر 2 تا 7 سال یک بار باعث ناهنجاری‌های بزرگی در آب‌وهوای جهان می‌شود، ایجاد شده‌اند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که ال نینو می‌تواند امواج گرما سراسر جهان را افزایش دهد.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دانشمندان این داده‌ها را با ابزاری به نام Climate Reanalyzer جمع‌آوری کرده‌اند که به ابزارهای اندازه‌گیری جو، مشاهدات سطحی و ماهواره‌ها برای تخمین میانگین دمای جهانی دسترسی دارد.

افزایش دمای جهانی؛ اتفاقی که بارها و بارها رخ خواهد داد

موج گرما فقط برای ماه میلادی جاری گزارش نشده است؛ چرا که سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا ماه میلادی گذشته را به‌عنوان گرم‌ترین ژوئن تاریخ ثبت کرد که دمای آن به‌طور میانگین 0.2 درجه سانتی‌گراد از ژوئن سال 2022 بالاتر بود.

با وجود گرم‌شدن بیش‌ازاندازه زمین و همچنین پدیده ال نینو، به‌نظر می‌رسد احتمال زیادی وجود دارد که ادعای دانشمندان مبنی بر ثبت رکورد جدیدی درزمینه افزایش دمای جهان تا پنج سال آینده صحت پیدا کند. در آن زمان، دانشمندان گفته بودند که درحال‌حاضر 66 درصد احتمال دارد که میانگین دمای هوای جهان تا سال 2027 از آستانه 1.5 درجه سانتی‌گراد عبور کند که در توافقنامه پاریس 2015 برای جلوگیری از تأثیرات تغییرات آب‌و‌هوایی تعیین شده است.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما