اختراع جدید هواوی ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را ممکن کرد

اقتصاد ۱۰۰ - هواوی به تازگی یک اختراع مهم ثبت کرده که می‌تواند انقلابی بزرگ در حوزه تکنولوژی ارتباط مغز انسان با کامپیوتر باشد. این تکنولوژی جدید فعلا در حد یک ایده است اما احتمالا هواوی در سال‌های آینده آن را اجرایی کند.

اختراع جدید هواوی ارتباط مغز انسان با کامپیوتر را ممکن کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری، پس از تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه هواوی و آغاز جنگ اقتصادی میان ایالات متحده آمریکا و چین، هواوی مجبور شد تمرکز خود را روی حوزه‌های دیگری از دنیای تکنولوژی به جز گوشی‌های هوشمند معطوف کند تا تحریم‌ها تاثیر کمتری روی کسب و کارش داشته باشند. حالا جدید اختراع هواوی که در حال حاضر پتنتش ثبت شده، می‌تواند مغز انسان را به کامپیوتر متصل کند. این فناوری با عنوان BCI شناخته می‌شود.

اختراع جدید هواوی، می‌تواند قدمی بزرگ در دنیای BCI باشد و در صورت اجرایی شدن، چند سالی این تکنولوژی را به جلو ببرد. این تکنولوژی در نهایت و در حالت ایده‌آل خودش می‌تواند روش تعامل ما با گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و … را تغییر دهد. در این مقاله از گجت نیوز، ما بیشتر به این تکنولوژی جذاب هواوی می‌پردازیم. با ما همراه بمانید.

اختراع انقلابی هواوی در حوزه BCI دقیقا چیست؟

پیش از پرداختن به اختراع تازه هواوی، بهتر است بیشتر با حوزه BCI آشنا شویم. این تکنولوژی به انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تعامل فیزیکی، با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. تنها استفاده از این تکنولوژی در تعامل با کامپیوتر و گوشی نیست و در آینده‌ای نزدیک افراد معلول به واسطه این تکنولوژی می‌توانند اعضای مصنوعی خود را با دستور مغزشان حرکت دهند. همچنین ممکن است در دهه‌های بعدی، دیگر خبری از ماوس و کیبورد نباشد و جملات تنها با فکر کردن به آن‌ها تایپ شوند!

تکنولوژی BCI هواوی

تکنولوژی BCI هواوی در مقایسه با نورالینک یک نقطه قوت مهم دارد و آن هم عدم نیاز به عمل جراحی است.

به زبان ساده، این تکنولوژی امواج مغزی کاربر را دریافت کرده و سپس آن‌ها را به زبانی که دستگاه مقصد آن را متوجه شود ترجمه می‌کند. این دستورها سپس برای کنترل دستگاه مورد نظر بدون نیاز به تعامل فیزیکی استفاده می‌شوند. این تکنولوژی شباهت‌های بیشماری با نورالینک ایلان ماسک دارد. تا پیش از این نورالینک به عنوان مهم‌ترین بازیگر در دنیای BCI شناخته می‌شد اما ممکن است در سال‌های آینده هواوی برای رقابت با نورالینک به میدان بیاید.

هنوز اطلاعات زیادی درباره پتنت ثبت شده توسط شرکت هواوی در دسترس نیست و تنها اطلاعات موجود در پتنت، یک تصور کلی از این تکنولوژی آینده‌نگرانه به ما می‌دهند. اختراع این شرکت با استفاده از چندین سنسور دقیق و پیشرفت، امواج مغزی کاربر را در مرحله اول شناسایی می‌کند. سپس این امواج به یک دستگاه خارجی منتقل می‌شوند تا به صورت دقیق پردازش شوند.

وجه تمایز مهمی که باعث می‌شود اختراع هواوی حداقل روی کاغذ به بهترین نسخه از تکنولوژی BCI تبدیل شود، عدم نیاز به عمل جراحی است. این یعنی بدون هیچ دردسری کاربران می‌توانند از این تکنولوژی کاربردی استفاده کنند. البته ممکن است حاشیه‌هایی که درباره همکاری این شرکت با حزب کمونیست چین وجود دارد باعث شود کاربران کمتری به BCI هواوی اعتماد کنند.

پتنت پیچیده هواوی در حوزه BCI

این پتنت با این که قابلیت‌های جذابی دارد اما ویژگی‌های ترسناکی هم دارد. برای مثال اختراع هواوی می‌تواند منظور اصلی کاربران را به سادگی تشخیص دهد. هر چند این مورد یک قدم مهم در توسعه BCI است اما اگر به دست گروه‌های خطرناک بیفتد، می‌توانند از آن برای تخلیه اطلاعاتی و حتی تفتیش عقاید مورد استفاده قرار بگیرد. البته در صورت استفاده درست، این اختراع به سادگی به میلیون‌ها نفر کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اختراع، پشتیبانی از شخصی‌سازی است و کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند با توجه به نیازها تغییراتی را روی BCI هواوی اعمال کنند.

بی سی ای هواوی

تصویر منتشر شده از پتنت اختراع تکنولوژی BCI هواوی

این پتنت عجیب از یک منبع نور استفاده می‌کند و در کنارش یک ماژول ذخیره تاخیر زمانی و یک ماژول تقسیم نوری وابسته به طول موج وجود دارند که می‌تواند به ترجمه امواج مغزی کمک کند. یک شبکه حسگر پیشرفته و یک قسمت جلویی هم در این سیستم پیچیده وجود دارد. در ادامه می‌توانید بیشتر با روش کارکرد این تکنولوژی آشنا شوید.

  1. منبع نور برای ارائه یک موج پالس با طیف گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. ماژول تاخیر دامنه زمانی برای تبدیل موج پالس طیف گسترده به یک موج پالس چند موجی استفاده می‌شود.
  3. ماژول تقسیم نوری وابسته به طول موج برای تجزیه موج پالس چند موجی به امواج پالس پراکنده استفاده می‌شود که قدمی مهم در ترجمه اطلاعات است.
  4. شبکه حسگر برای ارسال امواج نوری پالس پراکنده به سنسور قسمت جلویی ماژول استفاده می‌شود.
  5. قسمت جلویی برای ارسال امواج پراکنده به مغز از طریق نقطه سنجش برای به دست آوردن اطلاعات سنجش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان طور که دیدید، کارکرد سیستم جدید هواوی به شدت پیچیده است و باید امیدوار باشیم هواوی در ماه‌های آینده بیشتر درباره این اختراع صحبت کند. با توجه به داغ شدن بازار BCI، این اختراع می‌تواند سود خوبی را به جیب هواوی بفرستد. ویژگی مهم این اختراع که عدم نیاز به عدم جراحی است، می‌تواند بسیاری از کاربران را که از عمل روی مغزشان ترس دارند را به سمت تکنولوژی هواوی هدایت کند.

تکنولوژی جدید هواوی با چالش‌های زیادی رو به رو است

مهم‌ترین چالش چینی‌ها در بخش بازاریابی این محصول است. بسیاری از کشورهای غربی دید خوبی نسبت به هواوی ندارد و ممکن است با اجرایی شدن ایده هواوی، برخی از کشورها محدودیت‌هایی را روی آن اعمال کنند. در کنار این موضوع، ممکن است به دلیل عدم نیاز به عمل جراحی، دقت تکنولوژی هواوی در مقایسه با نورالینک بسیار پایین‌تر باشد. همچنین نکته مهم دیگر این است که این کمپانی چینی کمی دیر به فکر توسعه این تکنولوژی افتاده و ممکن است تا زمان اجرایی شدن این اختراع، نورالینک بخش بزرگی از بازار را به تسخیر خود درآورده باشد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما