بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ساخت تراشه در دنیا احتمالاً کارمند ایرانی استخدام نمی‌کند

اقتصاد ۱۰۰ - گزارشی تازه از یک مؤسسه حقوق بشری نشان می‌دهد که شرکت ASML احتمالاً به تبعیت از قوانین آمریکا، کارمند ایرانی استخدام نمی‌کند.

به گزارش گروه دانش و فناوری، یک مؤسسه حقوق بشری دریافته است که شرکت هلندی ASML به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات ساخت تراشه، احتمالاً به تبعیت از قوانین صادراتی ایالات‌متحده آمریکا، از استخدام نیروهای جدید با ملیت‌هایی همچون ایرانی خودداری می‌کند.

به گزارش رویترز، مؤسسه حقوق بشر هلند می‌گوید ASML احتمالاً درخواست استخدام افراد تبعه  ایران، سوریه، کوبا و کره شمالی  را نمی‌پذیرد، چون این افراد ممکن است به اطلاعات حساس فناوری‌های آمریکایی دست پیدا کنند. این اتفاق در شرایطی می‌افتد که این شرکت تحت قوانین هلند به اتخاذ چنین سیاستی موظف نشده است.

این مؤسسه حقوق بشری که بر مسائل تبعیض‌آمیز در هلند نظارت دارد، در گزارشی در تاریخ 16 ژوئن اعلام کرد: «مقررات صادرشده از طرف نهادهای ایالات‌متحده گاهی اوقات در خارج از خاک آمریکا هم اثربخشی دارند.» به همین خاطر، اگرچه این مقررات توسط قانون‌گذاران هلندی وضع نشده است، اما ASML به اجرای آن‌ها می‌پردازد. شرکت ASML که مقر اصلی آن در  فلدهوفن هلند  قرار دارد، در آمریکا هم بسیار فعال است و تجهیزاتی را تولید می‌کند که در ساخت نیمه‌رساناها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از ASML به‌خاطر رفتار تبعیض‌آمیز در استخدام کارمند شکایت شد

حالا بنیاد مبارزه با تبعیض روتردام شکایتی را علیه سیاست‌های استخدام در ASML ثبت کرده و مدعی شده است که این شرکت نباید طبق قوانین هلند، براساس ملیت افراد رفتارهای تبعیض‌آمیز داشته باشد. بااین‌حال، در گزارش مؤسسه حقوق بشری هلند آمده است که نقض قوانین آمریکا می‌تواند  ریسک تحریم  را برای ASML به‌دنبال داشته باشد و فعالیت این شرکت را به تعطیلی بکشاند.

در بخشی از این گزارش به فلوچارتی اشاره شده است که بررسی‌های منظم ASML پیرامون قوانین صادراتی آمریکا را نشان می‌دهد. طبق این بررسی‌ها، کارمندان شرکت نباید تبعه کشورهایی نظیر ایران، سوریه، کره شمالی و کوبا باشند یا در این کشورها اقامت دائم داشته باشند. این فهرست همچنین شامل 20 کشور دیگر نظیر  چین  و  روسیه  می‌شود که ایالات‌متحده آن‌ها را برای امنیت ملی خود تهدیدآمیز تلقی می‌کند.

انتهای پیام

منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما