فیلمی خیره‌کننده از عطارد ضبط شده توسط کاوشگر «بپی‌کلمبو»

اقتصاد ۱۰۰ - کاوشگر اروپایی-ژاپنی بپی‌کلمبو (BepiColombo) این توالی خیره‌کننده از تصاویر را در طول گذرش از کنار عطارد که با کمک نیروی گرانشی این سیاره صورت گرفت تا سرعت کاوشگر کاهش یابد، ثبت کرد.

فیلمی خیره‌کننده از عطارد ضبط شده توسط کاوشگر «بپی‌کلمبو»

به گزارش گروه دانش و فناوری، این گذر که در روز دوشنبه (۱۹ ژوئن) انجام شد، بپی کلمبو را در فاصله‌ی تنها ۱۵۰ مایلی (۲۳۶ کیلومتر) بالاتر از سطح سوزان درونی‌ترین سیاره‌ی منظومه شمسی قرار داد. در طول این مانور، اپراتورهای فضاپیما از سه دوربین نظارتی نصب شده بر روی بدنه برای ثبت نماهایی از عطارد استفاده کردند.

این ویدئو که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در روز پنجشنبه (۲۲ ژوئن) منتشر شده متشکل از ۲۱۷ عکس است. این توالی تصاویر در حالی آغاز می‌شود که کاوشگر در فاصله‌ی ۱۱۱۱ مایلی (۱۷۸۹ کیلومتری) بالای عطارد حضور داشت و زمانی که کاوشگر در فاصله‌ی ۲۰۶ هزار و ۱۴۲ مایلی (۳۳۱ هزار و ۷۵۵ کیلومتری) قرار می‌گیرد، به پایان می‌رسد. متاسفانه، دوربین‌ها نتوانستند نزدیک‌ترین فاصله‌ی بپی کلمبو را که طی آن فضاپیما در سمت تاریک سیاره قرار داشت، ثبت کنند.

در طول این گذر، کاوشگر عطارد نگاهی اجمالی به طیف وسیعی از مشخصه‌های زمین‌شناسی از جمله‌ی دهانه برخوردی با عرض ۱۳۵ مایل (۲۱۸ کیلومتر) انداخت.

دانشمندان بپی کلمبو از تصاویر و داده‌های قبلی جمع‌آوری شده توسط کاوشگر مسنجر برای بازسازی بخشی از سطح سیاره‌ی عطارد به صورت سه‌بعدی استفاده کردند.

بپی کلمبو از زمان پرتابش در سال ۲۰۱۸ به دور خورشید می‌چرخد و از گرانش زمین، زهره و عطارد برای کاهش سرعت خود استفاده می‌کند تا بتواند در اواخر سال ۲۰۲۵ وارد مدار سیاره عطارد شود. این مانورها ضروری هستند؛ زیرا فضاپیماهای درون منظومه شمسی توسط نیروی گرانشی عظیم ستاره دائما به سمت خورشید کشیده می‌شوند.

این کاوشگر پیش از این دو گذر دیگر از کنار عطارد در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ انجام داده است و قبل از اینکه وارد مدار عطارد شود، سه گذر دیگر انجام خواهد داد.

فضاپیمای بپی کلمبو از دو مدارگرد تشکیل شده است که در فضا روی هم قرار گرفته‌اند. این پیکربندی برخی از ابزارهای کاوشگر، از جمله دوربین‌های اصلی با وضوح بالای آن را پنهان می‌کند. دوربین‌های سیاه و سفیدی که در طول پرواز تصاویر را ثبت کرده‌اند، وضوح متوسطی برابر با ۱۰۲۴ در ۱۰۲۴ پیکسل دارند. اپراتورهای بپی کلمبو در ابتدا از این دوربین‌ها برای نظارت بر استقرار آرایه خورشیدی فضاپیما پس از پرتاب استفاده می‌کردند و اکنون از آن‌ها برای ثبت تصاویری در فضا استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما