تولید یک میلیون گوشی اقتصادی، هدف تازه‌ای در کشور

اقتصاد ۱۰۰ - وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده است امسال و بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می‌شود و در این زمینه با وزارت صمت درحال همکاری هستیم.

تولید یک میلیون گوشی اقتصادی، هدف تازه‌ای در کشور

به گزارش گروه دانش و فناوری،تولید گوشی در ایران مسئله بی سابقه‌ای نیست و پس از ورورد تلفن‌های همراه به کشور برخی از شرکت‌ها دست به کار شدند و ما شاهد حضور تلفن‌های ساخت داخل در بازار بودیم. وقتی صحبت از تلفن‌های ساخت ایران پیش می‌آید قطعا ما به یاد گوشی‌های جی‌ال‌ایکس میافتیم این در حالی است که جی‌ال‌ایکس تنها شرکت تولیدکننده موبایل در ایران نبوده و نیست.

بدون شک تولیدکنندگان موبایل در داخل برای رقابت با نمونه‌های خارجی با چالش‌های بیشماری مواجه هستند و می‌توان گفت که همین چالش‌های سبب شده است تا تلفن‌های تولید داخل هیچگاه نتوانند سهم قابل توجه‌ای از بازار را از آن خود کنند. اما به هر حال تولید گوشی در داخل کشور می‌تواند نشان‌دهنده رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فناوری باشد و شاید همین مسئله سبب شده است تا مسئولان این حوزه به طور جدی روی تولید موبایل در داخل کشور متمرکز شوند. بر اساس گزارشی از ایسنا، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با اشاره به همکاری این وزارتخانه و وزارت صمت برای تولید گوشی‌های داخلی تصریح کرده است: «در این زمینه برنامه‌ای تدوین شده و امسال چند بازیگر جدید به حوزه تولید گوشی‌های همراه داخل وارد می‌شوند و تولید گوشی همراه داخلی امسال جلوه دیگری پیدا خواهند کرد. امسال بر اساس برنامه یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار تولید می‌شود و در این زمینه با وزارت صمت در حال همکاری هستیم.»

تولید موبایل در داخل کشور از ان دست مباحثی است که نظرات متفاوتی را به دنبال دارد. عده‌ای بر این باورند که توانایی فنی تولید گوشی در کشور وجود دارد اما رسیدن به هدف تولید گوشی، نیازمند قوانینی است. به عنوان مثال باید تمهیداتی مانند معافیت مالیاتی، بیمه‌ای و حقوق و عوارض گمرکی و تامین ارز نیما برای تولیدکننده در نظر گرفته ‌شود تا با حمایت‌های این‌چنینی، تولید داخلی محقق شود. اما در مقابل برخی‌ها معتقدند در شرایط فعلی تولیدکنندگان توان تولید گوشی‌هایی که بتواند با برند‌های خارجی رقابت کنند و سهم قابل توجه‌ای از بازار را در اختیار بگیرند نداشته و نباید سرمایه‌ها را به سمت بخش‌هایی روانه کنیم که بازدهی مناسبی نخواهند داشت.

حال اگر نظر موافقان و مخالفان ساخت موبایل در داخل کشور را کنار بگذاریم، تولید تلفن‌های همراه همیشه جزو دغدغه‌های مسئولان این حوزه بوده و حالا با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات به نظر می‌رسد استارت رفع این دغدغه زده شده است و باید منتظر ماند و دید که نتیجه هدف  یک میلیون گوشی اقتصادی زیر ۱۰۰ دلار در بازار چه خواهد شد؟

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما