پردازنده اینتل Panther Lake با معماری Cougar Cove عرضه می شود

اقتصاد ۱۰۰ - با توجه به اینکه گفته می‌شود امروز دیگر قانون مور مرده است، اینتل به دنبال طراحی و توسعه هسته جدیدی است که ممکن است.

پردازنده اینتل Panther Lake با معماری Cougar Cove عرضه می شود

به گزارش گروه دانش و فناوری،پردازنده‌های سری Core آینده ختم شود. حالا بر اساس یک سری از اطلاعات افشا شده، اینتل به دنبال طراحی و توسعه یک معماری جدید برای پردازنده‌های نسل بعدی خود به نام Cougar Cove که می‌تواند بازدهی و توان پردازش را برای اینتل دگرگون کند.

اینتل تغییراتی را در نقشه راه پردازنده‌های رده مشتری خود اعمال کرده است. به نظر می‌رسد که ممکن است واقعا پردازنده مرکزی Meteor Lake برای دسکتاپ کنسل شود، اتفاقی که قبلاً توسط بسیاری از منابع از جمله خود اینتل ذکر شده است. اما نسل بعدی سری Core برای دسکتاپ‌ها شامل معماری جدیدی به نام Arrow Lake نیز می‌شود.

ممکن است به نظر برسد که به روزرسانی اخیر پلتفرم Z790 که اکنون در حال انجام است آخرین به روزرسانی بزرگ برای سوکت LGA1700 باشد. اینتل اکنون در نیمه دوم سال 2023 قصد دارد یک به‌روزرسانی برای سری Raptor Lake عرضه کند. این سری باید دارای کلاک بالاتر و امکان پشتیبانی از حافظه سریع‌تر را داشته باشد، اما جدای از آن، ما باز با همان معماری قبلی سروکار خواهیم داشت.

بنابراین آنچه که قرار بود به عنوان به روزرسانی سری دسکتاپ به شکل سوکت LGA-1851 عرضه شود، حالا ممکن است به سه ماهه چهارم 2024 موکول شود، یعنی زمانی که قرار است پلتفرم دسکتاپ Arrow Lake منتشر شود. سری ARL اولین به‌روزرسانی بزرگ است که شاهد افزایش عملکرد دو رقمی نسبت به Raptor Lake خواهد بود. گذشته از ادعاهای IPC (که معمولاً هم دقیق نیستند)، سری جدید می‌تواند تا 40 هسته (8 هسته قدرتمند با 32 هسته کم‌مصرف) ارائه بدهد. این موضوع به تنهایی می‌تواند منجر به عملکرد چند رشته‌ای بالاتر شود، اما از سوی دیگر ادعا می‌شود که همین تعداد هسته‌ها در حال حاضر تا 40 درصد افزایش کارایی نسبت به سری Meteor Lake ایجاد کرده است.

نکته قابل توجه اینجاست که در گزارش آمده است که Arrow Lake عمدتاً با استفاده از گره‌های TSMC ساخته می‌شود و حداقل دارای قالب‌های محاسباتی پیشرفته شامل 8P+32E، 8P+16E و 6P+8E خواهد بود(E هسته کم‌مصرف P هسته قدرتمند). اینتل حداقل پنج قالب مختلف را برای Arrow Lake راه‌اندازی می‌کند، از جمله 6P+8E و 2P+8E که همگی مبتنی بر گره Intel 20A خواهند بود. همچنین صحبت‌هایی در مورد کاهش بالقوه توان پردازنده گرافیکی یکپارچه آن وجود دارد که همانطور که به یاد داریم Xe2-LPG (در سطح همان معماری Celestial) است. در این بخش نیز ممکن است به جای 320 واحد، بالاترین تعداد هسته به 192 واحد EU محدود شود.

طبق گفته MLID، محصولات رده مشتری نسل بعدی اینتل پس از Arrow Lake ممکن است یک معماری هسته جدید به نام Cougar Cove را معرفی کنند. گفته می‌شود در این معماری نیز پیکربندی 8P+32E هدف اصلی است، اما پیش‌بینی‌های اولیه جهش بزرگ دیگری را در عملکرد تک و چند رشته‌ای را نشان می‌دهد. چیزی که در اینجا بسیار مهم است، این است که آیا پردزانده مرکزی Panther Lake در سوکت با Arrow Lake مشترک خواهد بود یا خیر.

در آن ویدیو همچنین نام رمز جدیدی از «Beast Lake» به گوش می‌خورد که بر رهبری عملکرد تک هسته‌ای تمرکز دارد. اگر اینتل واقعاً بخواهد یک پردزانده مرکزی پرقدرت جدید را عرضه کند، ممکن است در نهایت به بیش از 8 هسته قدرتمند نیاز داشته باشد. در حال حاضر حداقل 14 محصول در اسناد اینتل ذکر شده است که فعلا هیچ اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما