گارانتی ایسوس از این به بعد، بایوس های بتا را پوشش می‌دهد

اقتصاد ۱۰۰ - اگر خاطرتان باشد، مدتی‌ است یک پرونده در خصوص مادربردهای ایسوس و پردازنده‌های Ryzen 7000X3D باز شده است.

گارانتی ایسوس از این به بعد، بایوس های بتا را پوشش می‌دهد

به گزارش گروه دانش و فناوری، ماجرا از این قرار بوده که به خاطر وجود ایراد نرم افزاری در مدارهای رگولاتور ولتاژ پردازنده و کالیبره نبودن بایوس در مادربردهای ایسوس، ولتاژ بیش از حد به پردازنده‌های Ryzen 7000X3D تحویل می‌شد و خسارات غیر قابل جبرانی به پردازنده و مادربرد وارد می‌آمد. شرکت ایسوس در پاسخ به این مشکل، یک بایوس بتا روی سایت خود منتشر کرد اما در کمال تعجب، اعلام کرد از آن‌جا که این بایوس نسخه بتاست، تحت پوشش خدمات گارانتی نیست!

اینکه شرکت‌های سازنده مادربرد یک سری نسخه بتا از بایوس‌های خود عرضه کنند و برخی قابلیت‌ها را زودتر در اختیار کاربران قرار دهند چندان عجیب نیست. معمولاً فیچرهای فانتزی بایوس و یا پروفایل‌های حافظه، کمی زودتر از طریق بایوس‌های بتا در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این تغییرات، اصلاً تغییرات اساسی نیستند و خطا داشتن آن‌ها نمی‌تواند به سیستم آسیب بزند. اما تا به حال سابقه نداشته که شرکت ایسوس یا هر شرکت دیگری، یک بایوس بتا عرضه کند که در آن، ولتاژ پردازنده دستخوش تغییر شده باشد! تنظیم ولتاژ پردازنده حساس‌ترین وظیفه مادربرد است و هرگونه اشتباه در آن نه تنها پردازنده، بلکه خود مادربرد و دیگر قطعات سیستم را تهدید می‌کند.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. شرکت ایسوس نه تنها یک بایوس ناقص و تست نشده از سری بتا برای «تغییر ولتاژ پردازنده» منتشر کرده، بلکه اعلام نموده که نصب این بایوس روی مادربرد گارانتی آن را باطل می‌کند. در واقع اگر کاربر این بایوس بتا را نصب کند و به قطعات سیستم وی آسیب وارد شود، شرکت ایسوس مسئولیتی نمی‌پذیرد.

 

«استیو» از صفحه یوتیوب Gamers Nexus که خودش شخصاً چند دستگاه پردازنده و مادربرد آسیب دیده به خاطر این نقص را خریداری و بررسی کرده بود، جزو اولین‌ها بود که به تصمیم عجیب ایسوس واکنش نشان داد. استیو ابتدا سعی کرد با شرکت ایسوس نامه‌نگاری کند و علت این تصمیم عجیب و خطرناک را جویا شود، اما شرکت ایسوس تا پنج روز پاسخی به استیو نداد و استیو نیز در یک ویدئو، مفصل به این ماجرا پرداخت و آن را مطرح کرد. واکنش‌ها به حدی برای ایسوس گران تمام شد که یوتیوبر JayzTwoCents، یکی از قدیمی‌ترین همکاران ایسوس، اعلام کرد که قرارداد اسپانسری خود با ایسوس را پس از سال‌ها لغو می‌کند.

گویا بار دیگر، یوتیوبرهای سخت افزاری توانسته‌اند از تأثیرگذاری خودشان به درستی استفاده کنند و شرکت ایسوس طی یک بیانیه، اعلام کرده که از این به بعد سرویس گارانتی این شرکت نه تنها بایوس‌های اصلی، بلکه بایوس های بتا را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد؛ در واقع هر بایوسی که این شرکت منتشر کند تحت پوشش گارانتی خواهد بود. علاوه بر آن، اعلام شده که پروفایل‌های XMP روی مادربردهای اینتل و پروفایل‌های EXPO روی مادربردهای AMD نیز از این به بعد تحت پوشش گارانتی ایسوس هستند. تا پیش از این، استفاده از پروفایل‌های EXPO و XMP از مصادیق اورکلاک و باطل‌کننده گارانتی مادربردهای ایسوس بود.

انتهای پیام

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما