مجسمه‌ های انسانی مردم تارتسوس پس از ۲۶۰۰ سال بالاخره از زیر خاک بیرون آمدند

اقتاد ۱۰۰ - تارتسوس یک تمدن بسیار قدیمی است که برخی آن را همان آتلانتیس افسانه‌ای می‌پندارند. حالا مجسمه‌ های انسانی مردم تارتسوس پس از ۲۶۰۰ سال کشف شده‌ است.

مجسمه‌ های انسانی مردم تارتسوس پس از ۲۶۰۰ سال بالاخره از زیر خاک بیرون آمدند

به گزارش گروه دانش و فناوری، باستان شناسان اخیرا در اسپانیا ۵ سردیس باستانی از انسان را کشف کرده‌اند. این سردیس‌ها به‌تمدن گمشده تارتسوس تعلق دارند. تمدن مهمی که برخی آن را با مصر باستان مقایسه می‌کنند و بیش از ۲۵۰۰ سال پیش ناگهان ناپدید شد. مجسمه‌ های باستانی مردم تارتسوس به قرن پنجم پیش از میلاد تعلق دارند.

مجسمه‌ های تارتسوس نشانگر جنبه‌هایی جدید از یک تمدن

مجسمه‌ تارتسوس

برخی از تاریخدانان همچون ارسطو، فیلسوف بزرگ یونانی بر این باور بودند که تارتسوس همون شهر افسانه‌‌ای آتلانتیس است. هرچند که در سال ۲۰۲۲ این باور به‌صورت گسترده توسط جوامع عملی رد شد. تارتسوس یک تمدن منحصر‌به‌فرد در جنوب اسپانیا بوده است که برخی آن را از نظر ارزش فرهنگی حتی با مصر باستان مقایسه می‌کنند. جالب اینجاست که مجسمه‌ های تازه کشف شده باورهای پیشین در مورد این تمدن را رد می‌کنند.

مجسمه‌ های تارتسوس درون چاهی بسته در معبدی خشتی در جنوب اسپانیا کشف شدند. سردیس‌ها در میان تعداد زیادی استخوان حیوان قرار داشتند. استخوان‌هایی که اکثر آنها به اسب تعلق دارند وگویا به یک مراسم قربانی بزرگ مربوط می‌شوند. البته مجسمه‌های جدید تا حد زیادی باستان‌شناسان را متحیر کرده‌اند.

تمدن تارتسوس از قرن هشتم تا چهارم پیش از میلاد در مناطق جنوبی اسپانیا حضور داشت. شواهد نشان می‌دادند که آنها خدایان خود را در قالب گیاهان و جانوران مختلف تجسم می‌کردند. ‌در واقع آنها هیچ‌وقت‌ تصویر انسان را به‌عنوان نمادی از خدایان مورد پرستش قرار نداده و برای مجسمه آن قربانی نمی‌کردند؛ اما یافته‌های جدید این مورد را زیر سوال می‌برد.

مجسمه‌ تارتسوس / گوشواره تارتسوس

از میان ۵ مجسمه‌ تارتسوس دو مجسمه کاملا سالم مانده‌اند و خدایان زنی را به‌تصویر می‌کشند که گوشواره به‌گوش دارند. این موضوع  نشان می‌دهد که توانایی مردم تارتسوس در شکل‌دادن به‌فلزات نیز بسیار پیشرفته و حتی در حد مردم عصر برنز بوده است. متاسفانه باستان شناسان تنها توانستند تکه‌های شکسته‌شده‌ای از سه مجسمه دیگر را پیدا کنند. ولی از همان تکه‌ها نیز مشخص است که یکی از مجسمه‌ها جنگجویی با کلاه‌خود بوده است.

اگرچه آثار باستانی زیادی از تمدن تارتسوس باقی نمانده است؛ اما همین موارد کم نیز نشان می‌دهند که آنها در زرگری بسیار مهارت داشته‌اند. مخصوصا اینکه پیشتر گوشواره‌هایی همچون آنچه در مجسمه دیده می‌شوند، در یک منطقه تاریخی مربوط به این تمدن پیدا شده بودند. نشانه‌ها حاکی از این هستند که مناطق تاریخی تمدن تارتسوس توسط آتش گسترده‌‌ای کاملا نابود شده‌اند. هرچند اینکه این آتش چگونه و چرا ایجاد شده، اصلا مشخص نیست.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما