بیولوژیست‌ها پشه‌های بیماری‌زا را با انرژی اتمی عقیم‌ کردند

اقتصاد ۱۰۰ - بیولوژیست‌ها در کشور آرژانتین در مواجهه با افزایش موارد بیماری تب دنگی برای عقیم کردن پشه‌های بیماری‌زا به انرژی اتمی روی آوردند.

بیولوژیست‌ها پشه‌های بیماری‌زا را با انرژی اتمی عقیم‌ کردند

به گزارش گروه دانش و فناوری،  این مطالعه تجربی سال ۲۰۱۶ در کمیسیون ملی انرژی اتمی این کشور آمریکای جنوبی شروع شده و هدف آن عقیم‌سازی پشه‌های نر از طریق پرتوافکنی بر آنها با انرژی اتمی و سپس آزاد کردن آنها در طبیعت است.

«ماریانلا گارسیا آلبا» بیولوژیست در کمیسیون ملی انرژی اتمی آرژانتین می‌گوید: بیولوژیست‌های این سازمان در هر هفته ۱۰ هزار پشه نر را عقیم‌سازی می‌کنند و برآورد می‌کنند که می‌توانند این رقم را به ۵۰۰ هزار افزایش بدهند. آنها پیش بینی می‌کنند که اولین گروه از پشه‌های نر عقیم شده را در ماه نوامبر رهاسازی کنند.

پشه‌های حامل دنگی در آزمایشگاه پرورش داده می‌شوند و نرها از طریق پرتوزایی با انرژی اتمی دچار تغییراتی در «دی ان ای» می‌شوند که آنها را عقیم‌ می‌کند. در کشور آرژانتین، تا ماه آوریل سال جاری میلادی ۴۱ هزار و ۲۵۷ مورد بیماری تب دنگی شناسایی شده است. این بیماری از طریق نیش پشه منتقل می‌شود و علائم آن شامل تب و درد مفاصل، تهوع و استفراغ و خستگی است.

​انتهای پیام
منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما