ساخت ریزرباتی که با شکار سلول‌ها آنها را جابه‌جا می‌کند + فیلم

اقتصاد ۱۰۰ - محققان در پیشرفتی تازه در حوزه رباتیک، یک «میکروموتور» بسیار ریز ساخته‌اند که قادر است سلول‌های منفرد را شناسایی کرده، به دام اندازد و جابه‌جا کند.

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، این یک کار برجسته در حوزه مهندسی به شمار می‌رود که می‌تواند کاربردهایی در زمینه‌های مختلف از تولید دارو و درمان گرفته تا تصفیه هوا داشته باشد.

مساله حائز اهمیت این است که این دستگاه هم از طریق میدان الکتریکی و هم از طریق میدان مغناطیسی قابل کنترل است و اگر همانطور که هدف مخترعان این ربات میکروسکوپی است، این دستگاه در بدن انسان به کار گرفته شود، کنترل آن با میدان مغناطیسی بسیار مهم خواهد بود.

این ربات بین ۵ تا ۲۷ میکرومتر طول دارد و از یک پلی‌استرن با مهندسی خاص و روکش مواد رسانای کرومیوم، نیکل و طلا ساخته شده است.

به گفته محققان دست‌اندرکار این پروژه، ایجاد توانایی حرکتی خودبسنده این ریزربات با الهام از «ریزشناگران» بیولوژیک مانند باکتری و سلول‌های اسپرم ایجاد شده است.

این یک حوزه تحقیقاتی جدید و نوآورانه است که به سرعت در حال توسعه است و کاربردهای مختلفی خواهد داشت. این میکروموتور فهرست قابل توجهی از توانایی‌ها را دارد از جمله اینکه می‌تواند از سلولی به سلول دیگر حرکت کرده، انواع مختلف سلول‌ها را شناسایی کند، سلامت یا بیماری یک سلول را تشخیص بدهد، سلول‌ها را جابه‌جا کرده و دارو یا یک ژن مشخص را به سلول منتقل کند.

ساخت ریزرباتی که با شکار سلول‌ها آنها را جابه‌جا می‌کند + فیلم

محققان از این ربات برای گرفتن سلول‌های منفرد خون و سلول‌های منفرد سرطانی و یک باکتری منفرد استفاده کرده‌اند اما این ربات هنوز در درون بدن انسان آزمایش نشده است. به علت نحوه شناسایی وضعیت سلول توسط این ربات از طریق سیگنال‌های الکتریکی، این میکروموتور ممکن است در نهایت قادر به کمک در زمینه درمان‌های خاص سرطانی از طریق شناسایی سلول‌های خودویران‌گر در درون بدن باشد.

یکی از زمینه‌هایی که این ربات جدید می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه کاربردی زیادی داشته باشد، تحلیل و آنالیز سلول‌های منفرد است. دانشمندان با این کار چنانکه از نامش پیداست، رفتار و خصوصیات سلول‌ها را بطور جداگانه و منفرد – و نه در کلیت ارگانیسم بیولوژیک – مورد مشاهده و بررسی قرار می‌دهند.

ساخت ریزرباتی که با شکار سلول‌ها آنها را جابه‌جا می‌کند + فیلم

دکتر «یو وو» (Yue Wu) از محققان چینی حوزه مهندسی پزشکی زیستی (بیومدیکال) و از دست‌اندرکاران این پروژه می‌گوید: این میکروموتور به خصوص در محیط‌های فیزیولوژیک مانند «بیوپسی مایع» حائز اهمیت است چرا که در چنین محیط‌هایی خصوصیات الکتریکی تاثیرگذاری کمتری دارد و به همین علت ما از میدان مغناطیسی برای تکمیل کار استفاده کردیم.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما