توسعه اولین پنل خورشیدی فرش‌مانند جهان

اقتصاد ۱۰۰ - یک شرکت سوئیسی از توسعه یک پنل خورشیدی فرش مانند خبر داده است که این نوع سازه اولین نوع خود در جهان است و با نصب شدن روی خطوط راه‌آهن ممکن است برق تولید کند.

توسعه اولین پنل خورشیدی فرش‌مانند جهان

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، 

استارت‌آپ اروپایی «Sun-Ways» یک دستگاه مکانیکی ابداع کرده است تا صفحات خورشیدی قابل جابجایی را در مسیر راه‌آهن مستقر کند.

به گفته این استارتاپ انرژی مستقر در سوئیس، این نوآوری می‌تواند در نیمی از خطوط راه‌آهن در سراسر جهان اجرا شود.

«باپتیست دانیچرت»، یکی از بنیانگذاران Sun-Ways، ادعا می‌کند که منطقه بین خطوط راه‌آهن به اندازه کافی گسترده است که پنل‌های خورشیدی با اندازه استاندارد را بدون ایجاد مانع در عبور قطار در خود جای دهد.

دانیچرت گفت: به این ترتیب، ما (سوئیس) می‌توانیم بخشی از برق مورد نیاز خود را تولید کنیم. ساخت تاسیسات بزرگ به دلیل کمبود فضای موجود دشوار است. وی افزود: از سوی دیگر، پنل‌های خورشیدی بین ریل هیچ تاثیر بصری یا زیست‌محیطی ندارند.

  • روند کار چگونه است؟

Sun-Ways از پنل‌های خورشیدی پیش مونتاژ شده در کارخانه سوئیس استفاده می‌کند. پنل‌های یک متری به سادگی بین خطوط قطار قرار گرفته و با استفاده از مکانیزم پیستونی به ریل‌ها متصل می‌شوند.

قطاری که توسط شرکت نگهداری ریل سوئیسی Scheuchzer ایجاد شده است، نصب را به صورت مکانیکی انجام می‌دهد.

طبق گفته Sun-Ways، قطار هنگام حرکت، صفحات فتوولتائیک را در امتداد مسیر راه‌ آهن «مانند فرشی که باز می‌شود» پخش می‌کند.

نصب پنل خورشیدی در امتداد خطوط راه‌آهن مفهوم جدیدی نیست. قطعات فتوولتائیک نصب شده روی تراورس‌های راه آهن توسط دو شرکت دیگر، گرین ریل ایتالیا و بانک ست انرژی انگلیس، در حال آزمایش هستند.

توسعه اولین پنل خورشیدی فرش‌مانند جهان

با این حال، با مشارکت مؤسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، Sun-Ways اولین شرکتی است که یک سیستم متحرک را به ثبت رسانده است.

دانیچرت اعلام کرد: این  یک نوآوری بزرگ است. به گفته وی، توانایی حذف پنل‌ها برای انجام وظایف تعمیر و نگهداری مانند ریل‌ساب ضروری است. به لطف ماشین ریل‌ساب ریل، قطارها بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای به حرکت در امتداد خطوط ادامه می‌دهند.

برق تولید شده به شبکه برق فرستاده می‌شود و برای تامین برق منازل استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، به گفته دانیچرت، استفاده از انرژی برای عملیات ریلی دشوارتر است و به فناوری تخصصی نیاز دارد.

تلاش آزمایشی این شرکت هنوز چیزهای زیادی برای اثبات دارد. اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن نگران است که پنل‌ها ممکن است باعث ایجاد ریزترک‌ها، افزایش خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها یا حتی باعث پرت شدن حواس رانندگان قطار توسط بازتاب‌ها شوند. به منظور جلوگیری از خیره شدن انعکاس به چشمان رانندگان قطار، Sun-Ways ادعا می‌کند که پنل‌های آن‌ها دوام بیشتری نسبت به پنل‌های معمولی دارند.

  • ۵۰ درصد راه‌آهن‌های جهان می‌توانند از این سیستم استفاده کنند

طول کل شبکه ریلی سوئیس ۵۳۱۷ کیلومتر است و از نظر تئوری می‌توان تمام آن را با پنل‌های خورشیدی پوشاند. این مساحت تقریباً محیطی برابر با ۷۶۰ زمین فوتبال را پوشش می‌دهد و تونل‌ها و مکان‌هایی با نور خورشید محدود را حذف می‌کند.

به گفته Sun-ways، سیستم ریلی این کشور می‌تواند سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی یا حدود دو درصد از کل نیاز برق سوئیس را تولید کند.

اهداف این استارت فراتر از منطقه آلپاین است. Sun-Ways در نظر دارد دامنه خود را در سال‌های آینده به سایر مناطق اروپا از جمله کشورهای نزدیک آلمان، اتریش و ایتالیا و همچنین ایالات متحده و آسیا گسترش دهد.

دانیچرت گفت: بیش از یک میلیون کیلومتر خط راه‌آهن در جهان وجود دارد. ما معتقدیم که ۵۰ درصد راه‌آهن‌های جهان می‌توانند به سیستم ما مجهز شوند.

این پروژه آزمایشی بر روی سیستم راه‌آهن عمومی غرب سوئیس نزدیک به ایستگاه قطار Buttes تمرکز خواهد کرد. طبق اخبار آنلاین swissinfo.ch که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد، هزینه آن حدود ۴۰۰ هزار فرانک سوئیس (۴۳۷۲۴۰ دلار) خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما