منشأ آب زمین احتمالاً به میلیاردها سال پیش از شکل‌گیری خورشید برمی‌گردد

اقتصاد ۱۰۰ - تحقیقی تازه نشان می‌دهد که آب احتمالاً پیش از به‌وجودآمدن خورشید در محلی که حالا منظومه شمسی در آن قرار دارد، وجود داشته است.

منشأ آب زمین احتمالاً به میلیاردها سال پیش از شکل‌گیری خورشید برمی‌گردد

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از دیجیاتو، شاید تصور می‌کردید که آب همیشه در زمین وجود داشته است. اما دانشمندان حالا بیش از قبل اعتقاد دارند که این ماده حیاتی از دنباله‌دارها به زمین رسیده و حتی احتمالاً مدت‌ها قبل از تشکیل خورشید وجود داشته است؛ چرا که شواهد وجود آن در یک قرص سیاره‌ای این نظریه را تأیید می‌کنند.

محققان با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی به تحقیق درباره یک قرص تشکیل‌دهنده سیاره در نزدیکی ستاره  V883 Orionis  پرداخته‌اند تا ببینند آب چگونه در فرایند تشکیل سیارات از قرص‌ها منتقل می‌شود.

آن‌ها در این پژوهش  دو نوع آب  را بررسی کردند. یکی از آن‌ها همان ماده آشنا برای ماست که از یک اتم هیدروژن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده. دیگری اما سنگین‌تر است؛ چرا که یک اتم اکسیژن، یک اتم هیدروژن و یک اتم دوتریوم (ایزوتوپ پایداری از هیدروژن) دارد. این دو نوع آب به شکل‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، بنابراین دانشمندان با بررسی آن‌ها می‌توانند ببینند که هر آب چقدر قدمت دارد و از کجا آمده است.

این مسئله از آن جهت مهم است که آب در قرص V883 Orionis خصوصیاتی مشابه با آب منظومه شمسی ما دارد. «جان جی. توبین» از رصدخانه اخترشناسی ملی رادیویی می‌گوید: «ترکیب آب درون این قرص بسیار شبیه به  آب دنباله‌دارهای منظومه شمسی  ماست. این قضیه تأیید می‌کند که آب در سامانه‌های سیاره‌ای میلیاردها سال قبل از خورشید، در فضای میان‌ستاره‌ای به‌وجود آمده و تقریباً بدون تغییر به دنباله‌دارها و زمین منتقل شده است.»

این مدرک نشان می‌دهد که آب احتمالاً  پیش از شکل‌گیری سیارات و خورشید  در منطقه‌ای از فضا که منظومه شمسی اکنون در آن قرار دارد، وجود داشته است. توبین می‌گوید: «ما اکنون می‌توانیم منشأ آب در منظومه شمسی را تا پیش از شکل‌گیری خورشید دنبال کنیم.»

دانشمندان در مرحله بعدی به‌ سراغ تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ اروپا می‌روند تا سایر قرص‌های سیاره‌ای بررسی کنند و ببینند آب چگونه در مراحل مختلف شکل‌گیری سیارات حرکت می‌کند. نتایج پژوهش حاضر در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما