حضور روس‌ها در ۲ ماموریت بعدی ناسا به ایستگاه فضایی

اقتصاد ۱۰۰ - دو ماموریت بعدی ناسا با حضور فضانوردان روس انجام می‌شود.

حضور روس‌ها در ۲ ماموریت بعدی ناسا به ایستگاه فضایی

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، روسها قرار است در ماموریت‌های سرنشین‌دار کرو-۷ و کرو-۸ شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» حضور داشته باشند.

ناسا قصد دارد دست‌کم دو فضانورد روس دیگر را با فضاپیماهای اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

گزارشی از اسپیس‌نیوز نشان می‌دهد که این آژانس فضایی در حال مذاکره برای افزودن یک فضانورد روس به ماموریت کرو-۷ و یک فضانورد به کرو-۸ است. این دو ماموریت، برنامه‌های بعدی سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند.

کتی لودرز(Kathy Lueders)، معاون مدیر فضایی ناسا، طی یک جلسه توجیهی مجازی در تاریخ دوم مارس پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماموریت کرو-۶ در اوایل صبح همان روز گفت: ما بر روی توافقنامه‌ای برای ارسال یک فضانورد روس در ماموریت کرو-۷ که قرار است در پاییز امسال به فضا پرتاب شود، کار می‌کنیم.

مذاکرات برای ماموریت گرو-۸ ادامه دارد و انتظار می‌رود این ماموریت در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود.

ناسا پیش از این برای انتقال فضانوردان به مدار کاملا به روسیه متکی بود. آژانس ایالات متحده شاتل فضایی خود را در سال ۲۰۱۱ بازنشسته کرد و در تلاش بود تا دو وسیله نقلیه تجاری را برای جایگزینی آن آماده کند. همه خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی تقریبا یک دهه بدون توجه به ملیت از سایوز استفاده می‌کردند و ناسا برای دسترسی به آن هزینه هر صندلی را پرداخت می‌کرد.

کپسول فضایی کرو دراگون اسپیس‌ایکس برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ با حضور فضانوردان به پرواز در آمد و یک فضاپیمای بوئینگ که با نام استارلاینر شناخته می‌شود، با تاخیر در توسعه مواجه شده، اما انتظار می‌رود اولین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار آن در بهار سال جاری انجام شود.

آژانس فضایی فدرال روسیه موسوم به روسکاسموس به پروازهای سرنشین‌دار تجاری اسپیس‌ایکس از طریق توافق‌نامه‌های تعویض صندلی، دسترسی دارد. ناسا همچنین به ارسال فضانوردان آمریکایی با موشک‌های سایوز ادامه می‌دهد، اما میزان این پروازها کاهش یافته است.

در حال حاضر ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان یک فضانورد روس و یک فضانورد آمریکایی است که از طریق فرآیند تعویض صندلی وارد این ایستگاه شده‌اند. فرانک روبیو فضانورد ناسا که در موشک سایوز MS-۲۳ روسیه به فضا سفر کرد و فضانورد روسی آنا کیکینا، یکی از اعضای ماموریت کرو-۵ اسپیس‌ایکس بود.

به گزارش روسکاسموس، برنامه‌های روبیو برای بازگشت به خانه تغییر کرده است، زیرا فضاپیمای او یعنی سایوز MS-۲۲، در ماه دسامبر پس از برخورد یک ریز شهاب‌سنگ، دچار نشت مایع خنک‌کننده شد. آن فضاپیما به طور کامل با فضاپیمای سایوز جدید MS-۲۳ جایگزین شده است، اما برنامه پشتیبانی ناسا در زمان انتظار برای این جایگزینی این بود که در شرایط اضطراری، روبیو را در فضاپیمای کرو-۵ بگنجاند.

مذاکرات تا حدودی به دلیل جنگ یک ساله روسیه و اوکراین پیچیده شده است. این جنگ اکثر مشارکت‌های فضایی این کشور را دچار توقف کرده است. روسیه قصد دارد پس از سال ۲۰۲۸ ایستگاه فضایی را ترک کند تا ایستگاه فضایی مستقل خود را بسازد.

سرنشینان ماموریت کرو-۶ روس نبودند، اما اولین فضانورد امارات متحده عربی که قرار است اقامتی طولانی در فضا داشته باشد، به نام سلطان النیادی در این ماموریت حضور داشت.

 

 

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما