ابداع یک شیوه کارآمد و غیرسمی برای بهیافت پلاستیک یک‌بار مصرف

اقتصاد ۱۰۰ - گروهی از محققان فرآیندی یک مرحله‌ای برای تبدیل کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌ناپذیر به «نانومتریال» کربنی موسوم به «نقاط کربن» ابداع کرده‌اند که توجیه اقتصادی هم دارد.

ابداع یک شیوه کارآمد و غیرسمی برای بهیافت پلاستیک یک‌بار مصرف

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، یک تیم از محققان در دانشگاه نیویورک ابوظبی یک فرآیند یک مرحله‌ای و عاری از محلل ارگانیک و آب‌گرمایی (hydrothermal ) برای تبدیل کیسه‌های پلاستیکی بر مبنای پلی‌اتیلن و ماسک‌های جراحی بر مبنای پلی‌پروپیلن به نقاط کربن (carbon dots) ابداع کرده اند.

برآورد شده است که ۲۶ هزار تن ضایعات پلاستیکی مرتبط با پاندمی کرونا – از پسماندهای پزشکی تا بسته‌بندی های خریدهای آنلاین – وارد اقیانوسهای جهان شده و این موجب فوریتِ یافتن شیوه‌های کارامدی برای بهیافت (upcycle ) این مواد پلاستیکی تجزیه ناپذیر شده است.

یک راه حل تبدیل این پلاستیکهای یک بار مصرف به مواد موسوم به نقاط کربن است که عبارت از مواد نانوی کربنی (نانو متریال کربنی) سازگار زیستی هستند که کاربردهایی در حوزه هایی مانند تصویربرداری بیولوژیک، نظارت محیط زیستی، آنالیز شیمیایی، انتقال هدفمند دارو، تشخیص و درمان بیماری دارد.

شیوه‌های موجود برای بهیافت پلاستیک و تبدیل آن به نقاط کربن شامل مراحل متعدد و وقت‌گیر و استفاده از مواد شیمیایی سمی است. این محققان ابداع یک روش سنتزی جدید را گزارش کرده اند که یک رویکرد ساده، مقرون به صرفه و بسیار قابل درجه‌بندی برای بهیافت ضایعات پلاستیکی است.

مساله مهم این است که این روش فرسایش اکسیداتیو (oxidative degradation) می‌تواند پلاستیکهای آلوده به ضایعات ارگانیک مانند خرده ریزه‌های غذا را نیز بهیافت کند در حالی این کار برای فناوریهای سنتی بازیافت (recycling ) یک چالش مهم است.

این محققان همچنین با بررسی جنبه اقتصادی این کار دریافتند که انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی نقاط کربن تا سال ۲۰۲۵ به ۶.۴۱۲ میلیارد دلار برسد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به میزان ۲.۴۹۶ دلار بوده است. این ارزش اقتصادی بخوبی هزینه‌های مرتبط فرآوری را توجیه می‌کند.

 

 

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما