سامسونگ عزم خود را جزم کرده تا رقیب پردازنده‌های سیلیکونی اپل شود

اقتصاد ۱۰۰ -سامسونگ پس از فراز و نشیب‌های فراوان که در پروژه‌های تراشه اختصاصی‌اش درگیر آن بود، حالا به نظر می‌رسد که با یک تغییر استراتژی درست به مانند اپل، قصد دارد تراشه‌هایی تولید کند که به رقابت با پردازنده‌های اپل بپردازند.

سامسونگ عزم خود را جزم کرده تا رقیب پردازنده‌های سیلیکونی اپل شود

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از جی اس ام ،شرکت سامسونگ قصد دارد با توسعه پردازنده‌های سفارشی خود برای گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی آینده در تلاش برای توسعه تراشه‌های پیشرفته‌تر، با پردازنده‌های اختصاصی اپل رقابت کند.

بر اساس گزارش Business Korea، سامسونگ پیش‌تر یک تیم داخلی را تشکیل داده است که به توسعه هسته CPU اختصاص دارد و راهول تولی را که یک توسعه دهنده سابق شرکت AMD است، برای رهبری این گروه به خدمت گرفته است.

سامسونگ به طور سنتی به شرکت بریتانیایی «Arm» برای پردازنده‌های پیشرفته اگزینوس خود متکی بوده است، اما توسعه تراشه‌های داخلی به این شرکت اجازه می‌دهد تا کنترل کامل فرآیند طراحی و بهینه‌سازی را در دست بگیرد، چیزی شبیه به دور شدن اپل از اینتل و خودکفا شدن این شرکت.

گفته می‌شود اولین پردازنده این پروژه قرار است گلکسی چیپ نامگذاری شود و می‌تواند در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. با این حال، این تراشه احتمالا دارای یک CPU مبتنی بر فن‌آوری آرم خواهد بود، زیرا سامسونگ به تازگی توسعه هسته پردازنده خود را آغاز کرده است.

پالس نیوز کره‌ای به نقل از یک مقام ناشناس مرتبط با صنعت گفته که سامسونگ الکترونیکس در صورت توسعه موفقیت‌آمیز هسته CPU، می‌تواند سطح تکمیل تراشه گلکسی خود را افزایش دهد. اگر این توسعه بر طبق برنامه‌ریزی انجام گیرد، این شرکت می‌تواند پردازنده خود را در سال ۲۰۲۷ به بهره‌برداری برساند.

این اولین بار نیست که سامسونگ پردازنده اختصاصی خود را توسعه می‌دهد، بلکه پیش‌تر هم از اوایل دهه ۲۰۱۰ تیم توسعه خود را گردآوری کرده و روی این فن‌آوری سرمایه‌گذاری کرده است تا قابلیت‌های طراحی خود را ایجاد کند. با این حال سامسونگ این پروژه را متوقف کرد زیرا هسته‌های پردازنده آن از نظر بهره‌وری انرژی، تولید گرما و راندمان چند هسته‌ای نسبت به رقبایی مانند کوالکام، پایین‌تر تلقی می‌شدند. در سال ۲۰۱۹ این شرکت به طور رسمی پروژه مذکور را کنار گذاشت و بیش از ۳۰۰ توسعه دهنده را از مرکز تحقیقاتی آستین سامسونگ (SARC) اخراج کرد.


 

از سال ۲۰۲۰ اپل در تلاش است تا از تراشه‌های اینتل دوری شود و در عوض از تراشه‌های سیلیکونی خودش استفاده کند. تراشه‌های سفارشی اپل مبتنی بر معماری Arm هستند و شبیه به تراشه‌های سری A این شرکت هستند که در آیفون‌ها و آیپدها یافت می‌شود و اپل اولین مک‌های سیلیکونی خودش را در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) رونمایی کرد.

تراشه‌های اپل سطح جدیدی از عملکرد را با مک‌های قدرتمند آن به ارمغان آورده‌اند که از نظر  مصرف انرژی نیز بهینه‌تر هستند. با طراحی تراشه‌های اپل برای دستگاه‌های iOS و مک، معماری مشترکی در تمام خطوط تولید اپل ایجاد شده که نوشتن و بهینه‌سازی نرم افزاری را که روی همه محصولات اپل اجرا می‌شود، برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کند.

اپل تقریبا انتقال خود از اینتل به تراشه‌های اختصاصی خود را کامل کرده است و تنها یک دستگاه همچنان منتظر استفاده از تراشه‌های سیلیکونی اپل است و آن چیزی نیست جز مک پرو که ماه‌هاست شاهد شایعات بسیاری در خصوص نسل جدید آن هستیم و خود اپل هم به طور رسمی تایید کرده که در حال کار بر روی مک پرو جدید با پردازنده‌های اختصاصی‌اش است و اگر تاخیری در عرضه این محصول پیش نیاید، شایعات حاکی از عرضه مک پرو جدید در تابستان هستند.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما