توسعه صنعت فضایی باید بسیار جدی گرفته شود

اقتصاد ۱۰۰ - رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه امروز صنعت فضایی در بخش‌های مختلف از کشاورزی تا اطلاع‌رسانی نقش بی‌بدیلی دارد، گفت: اگر بناست ایران در منطقه و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، باید بیش از پیش توسعه صنعت فضایی را جدی بگیریم.

توسعه صنعت فضایی باید بسیار جدی گرفته شود

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، علی آقامحمدی عصر دوشنبه در چهارمین دورهمی بزرگ گروه امیدفضا که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ساختمان این صندوق برگزار شد، افزود: در روزهای نخست که بحث هوافضا مطرح شد و مجموعه امیدفضا پیشنهاد انجام برخی پروژه‌ها را ارائه داد، کسی باور نمی‌کرد این مجموعه تا به این مرحله دست یابد.

وی با بیان اینکه امروز دنیا در حال پیشرفت است و کسی منتظر ما نمی‌ماند که ببیند چه می‌کنیم، تاکید کرد: اگر بناست کشور در منطقه و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، باید بیش از پیش توسعه صنعت فضایی را بسیار جدی بگیریم.

توسعه صنعت فضایی باید بسیار جدی گرفته شود


وی بیان کرد: امروزه صنعت فضایی در بخش‌های مختلف از کشاورزی گرفته تا اطلاع‌رسانی نقش بی‌بدیلی بازی می‌کند و در ایران نباید از فرصت‌هایی که در این حوزه داریم غافل شویم.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: امروز در زمینه توسعه فناوری می‌بینیم که یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته واکسن فایزر را بومی‌سازی کند و یا در بخش‌های دیگر فناوری کشور با سرعت خوبی پیش رفته است، از این رو در برنامه‌ریزی‌ها باید این نکته را به یاد داشته‌ باشیم که مسائل اولویت‌دار کشور کدامند و برای آن‌ها برنامه مدون داشته باشیم.

توسعه صنعت فضایی کشور با فعالیت‌های بخش خصوصی
رییس سازمان فضایی کشور نیز در این رویداد گفت: در برنامه ۱۰ ‌ساله توسعه صنعت فضایی نسبت به برنامه‌های دیگر، بخش خصوصی و کارویژه‌های آن با تاکید بسیار مورد اهمیت واقع شده‌اند به شکلی که بنا شده است تا در پروژه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند وارد شود، ارگان‌های دولتی اجازه ورود نداشته باشند.

حسن سالاریه افزود: بنابراین از بخش خصوصی تقاضا داریم تا به صورت خودبنیاد فعالیت‌های خود را پی گیرند و دائم منتظر حمایت‌های دولتی نباشند.

رییس سازمان فضایی کشور تاکیدکرد:حمایت دولتی از بخش خصوصی باید به شکلی باشد تا نقش دولت را در توسعه فناوری کم کند نه آنکه ژن دولتی را دوباره به بخش خصوصی تزریق کند.

وی خبر داد: سازمان فضایی کشور در پی آن است تا جای ممکن از شرکت‌های خصوصی صنعت فضایی و فعالان و فناوران این حوزه در بخش‌های مختلف بهره گیرد و در صنعت فضایی کشور نقش آنان را گوشزد کند.

سالاریه بیان کرد: به نظر می‌رسد توسعه صنعت فضایی کشور به مدد فعالیت‌های بخش خصوصی امکان توسعه بهتر و خلاقانه‌تری را دارد.

توسعه صنعت فضایی باید بسیار جدی گرفته شود


برای توسعه صنعت فضایی به شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمندیم
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز در سخنانی با بیان اینکه سازمان فضایی به دنبال آن است تا راهی برای بخش خصوصی باز کند، افزود: اما قوانین پیچیده دولتی از سرعت این کار کاسته است.

منوچهر منطقی گفت: در حوزه صنعت فضایی نباید از امکانات بین‌المللی غافل شویم زیرا بهره‌گیری از این امکانات می‌تواند در حفظ جایگاه کشور و ارتقاء آن نقش مفیدی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت فضایی به شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه نیازمندیم، تصریح کرد: شبکه‌سازی نیز یک محور ستونی می‌خواهد که پروژه‌های یک شبکه را مدیریت کند، اما نباید از این غافل شویم که فرایند شبکه‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت فضایی می‌تواند نقش بی‌بدیلی در پیشبرد این حوزه مهم ایفا کند.

توسعه صنعت فضایی باید بسیار جدی گرفته شود


یک صنعت فضایی موفق، نگاه بین‌المللی دارد
مدیر عامل گروه امید فضا نیز در این رویداد با بیان اینکه، نزدیک به یک ماه پیش برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی تصویب شد، افزود: در این برنامه ذکر شده که باید ۵ میلیارد دلار به مرور به صنعت فضایی کشور تزریق شود.

حسین شهرابی فراهانی بیان کرد: اینکه این سرمایه‌های صنعت فضا را هم در حوزه کلان و بالادست و هم در حوزه‌های زیردست صرف کنیم نکته‌ای است که باید بر آن تاکید کرد و به نظر می‌رسد تنها بخشی که از پس این کار برمی‌آید بخش خصوصی است.

وی افزود: در واقع تنها بخش خصوصی است که توان به گردش درآوردن و خلق پول را دارد و در این میان نیز سهم‌ شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوافضا به شدت قابل توجه و اهمیت است.

شهرابی خبر داد: امروزه در حوزه بالادست موفق شدیم تا دو ماهواره را آماده پرتاب کنیم و در حوزه پایین دست نیز در زمینه کشاورزی و اینترنت اشیا فعالیت‌های بسیاری انجام شده که در آینده‌ای نزدیک از آن‌ها بهره‌ برداری خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه امید فضا خاطرنشان کرد: نگاه ما در مجموعه امیدفضا صرفا داخلی نبوده زیرا امروزه صنعت فضایی موفق نگاه بین‌المللی دارد و در پی آن هستیم تا با همکاری با مجموعه‌های مختلف بین‌المللی فعالیت‌های خود را گسترش دهیم.

صندوق نوآوری با ۳ هزار میلیارد سرمایه، ۳۰ هزار میلیارد از دانش بنیان ها حمایت کرده است
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ابتدای این مراسم درسخنانی گفت: امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به هشت هزار و ۱۰۰ شرکت رسیده است؛ شرکت‌هایی که در حوزه‌های مختلف از ماشین‌آلات و مواد شیمیایی گرفته تا دارو و تجهیزات پزشکی و کشاورزی در حال فعالیت هستند.

سیاوش ملکی‌فر افزود: صندوق نوآوری در آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۸۹ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری را با سرمایه سه هزار میلیارد تومانی آغاز کرد، اما رفته رفته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد شد و امروز اگر صندوق بخواهد فعالیت‌های خود را با کیفیت قبل ادامه دهد نیاز به سرمایه بیشتری دارد.

وی گفت: با این همه صندوق نوآوری با سه هزار میلیارد تومان سرمایه و به واسطه اهرمی کردن منابع خود توانسته است در چهار سال گذشته به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت به عمل آورد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: خوشبختانه بنا شده است تا درآمد تعرفه‌هایی که از واردات ماشین‌آلات صنعتی و همچنین صادرات کالاهای نیمه‌خام دریافت می‌شود صرف توسعه زیست‌بوم نوآوری شود. به عبارت دیگر قرار است از محل این درآمدها سرمایه صندوق نوآوری نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: دو ماه پیش در جلسه شورای عالی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان به ریاست رییس جمهور بنا شد تا سرمایه صندوق نوآوری در طی پنج سال آینده به ۱۰۰ هزار میلیارد افزایش پیدا کند.

ملکی فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درآمد شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: میزان درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما امسال این رقم تا پیش از پایان سال به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با این همه، اما امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان یک درصد از سهم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند و ما اگر بخواهیم به سوی یک اقتصاد دانش‌بنیان گام برداریم باید این میزان به ۵ درصد برسد.

بر اساس این گزارش، تیم امیدفضا در ادامه این برنامه به ارائه گزارش‌هایی درباره ساخت و تهیه دو ماهواره هدهد و کوثر پرداخت. این دو ماهواره بناست توسط یک پرتاب‌گر روسی در مدار قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما