یک شئ مرموز به درون ابرسیاهچاله مرکز کهکشان «راه شیری» کشیده می‌شود

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان به یک شئ مرموز در نزدیکی ابرسیاهچاله مرکز کهکشان «راه شیری» علاقمند شده‌اند؛ زیرا این شئ تغییر و تحول سریع و دراماتیکی را پشت سر گذاشته است.

یک شئ مرموز به درون ابرسیاهچاله مرکز کهکشان «راه شیری» کشیده می‌شود

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، بر اساس مطالعه اخیر، این شئ موسوم به «ایکس۷» (X۷) ممکن است یک ابر از گاز و غبار باشد که در نتیجه برخورد دو ستاره ایجاد شده است. به گفته کارشناسان، این شئ در نهایت به سمت سیاهچاله کشیده خواهد شد و در آنجا سرانجام تجزیه و متلاشی خواهد شد.

برای مدت دو دهه، دانشمندان یک شئ دراز و باریک (elongated) با نام X۷ را در نزدیکی ابرسیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری مشاهده و رصد کرده‌اند و در این اندیشه بودند که این شئ چیست. آیا این شئ از یک ساختار بزرگتر در آن نزدیکی جدا شده است. آیا شکل و فُرم غیرمعمول آن نتیجه بادهای ستاره‌ای است یا بر اثر فواره‌هایی از ذرات آن سیاهچاله شکل گرفته است؟

اکنون ستاره‌شناسان از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) و رصدخانه کک (Keck) با بررسی تغییر و تحول X۷ با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده در ۲۰ سال گذشته، می‌گویند که این شئ ممکن است ابری از غبار و گاز متصاعد شده در جریان برخورد دو ستاره باشد.

آنها می‌گویند که X۷ در طول زمان کشیده شده است و در حالی که سیاهچاله آن را به نزدیک خود می‌کشد، این شئ فضایی در حال متلاشی شدن است. آنها انتظار دارند که X۷ در چند دهه آینده متلاشی شود و گاز و غبار تشکیل دهنده آن به سمت سیاهچاله موسوم به Sagittarius A* کشیده خواهد شد.

این مطالعه در نشریه «فیزیک نجومی» منتشر شده است. این تیم تحقیقاتی به مشاهده و رصد تغییرات دراماتیک X۷ ادامه خواهد داد. «رندی کمپل» از مولفان این گزارش و از دانشمندان رصدخانه «کک»‌ می‌گوید: این یک مزیت است که قادر باشیم شرایط و محیط وخیم (extreme environment) واقع در مرکز کهکشان راه شیری را مطالعه کنیم.