کاهش بیش از حد نمک برای مبتلایان به نارسایی قلبی عوارضی خطرناک به دنبال دارد

اقتصاد ۱۰۰ - نمک (سدیم) از مواد اصلی در رژیم غذایی افراد و مورد نیاز بدن است. معمولا پزشکان رژیم غذایی کم‌نمک را برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاهش بیش از حد این ماده غذایی ممکن است برای اینگونه بیماران نتیجه معکوس داشته باشد.

کاهش بیش از حد نمک برای مبتلایان به نارسایی قلبی عوارضی خطرناک به دنبال دارد

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از ایرنا، ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد اما این مطالعه نشان می دهد که مصرف کمِ نمک می تواند برای بیماران نارسایی قلبی مضر باشد.

در این متاآنالیز (تحلیل آماری که نتایج چند مطالعه علمی را با هم ترکیب می‌کند. نتایج این روش از معتبرترین روش‌های تحقیق در حوزه پزشکی مبتنی بر شواهد است) شامل ۹ کارآزمایی که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۲ میلادی صورت گرفته است، سطوح مختلف سدیم در سه هزار و ۵۰۰ فرد مبتلا به نارسایی قلبی بررسی شد. این ارزیابی شامل داده هایی در مورد میزان مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان بود.

نتایج این مطالعه حاکی است افرادی که کمتر از ۲.۵ گرم نمک در روز مصرف می کنند، ۸۰ درصد بیشتر از افرادی که روزانه بیشتر از این میزان نمک مصرف می کنند، در معرض خطر مرگ قرار دارند. بر این اساس محققان معتقدند در حالی که هنوز هم قطع کردن نمک برای بیماران قلبی مفید است اما اینکه چه مقدار نمک باید قطع شود، جای بحث دارد.

پزشکان در حال حاضر رژیم غذایی با مقدار کم سدیم را برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تجمع مایعات و تورم توصیه می کنند که می تواند از علائم شایع نارسایی قلبی باشد. مشکل فشار خون زمانی ایجاد می شود که عضلات قلب آنقدر ضعیف یا سفت می شوند که دیگر نمی توانند به طور کامل خون را در بدن پمپاژ کنند.

به طور کلی، این متاآنالیز جدید نشان می دهد که محدود کردن دریافت سدیم در رژیم غذایی کمتر از میزان توصیه شده استاندارد (حدود ۲.۳ گرم در روز) مزایای بیشتری به همراه ندارد و حتی ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.

دکتر آنیرو پالیچرلا، سرپرست تیم تحقیق و دستیار گروه پزشکی داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون در اوماها، می گوید: یافته‌های ما نشان می دهد که محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی به کمتر از حد توصیه‌ شده معمول، در مدیریت و کنترل نارسایی قلبی اثر معکوس دارد.

وی می افزاید: محدود کردن مصرف سدیم هنوز راهی برای کمک به مدیریت نارسایی قلبی به شمار می رود اما میزان این محدودیت مورد بحث است. این مطالعه نشان می دهد که به جای محدود کردن بیش از حد سدیم، باید بر ایجاد سطح ایمن مصرف سدیم تمرکز کرد.

پالیچرلا می گوید: در حالی که یک آمریکایی روزانه به طور متوسط حدود ۳.۴ گرم سدیم مصرف می کند، دستورالعمل های رژیم غذایی ایالات متحده توصیه می کند که این مقدار را به ۲.۳ گرم در روز یا کمتر باید رساند. این مقدار کمی کمتر از یک قاشق چایخوری نمک خوراکی است.

به گفته نویسندگان این مطالعه، در این طرح، آزمایش‌های بالینی از جمله استفاده از روش‌های مختلف برای ردیابی میزان مصرف سدیم، به‌ طور قابل توجهی متفاوت بود؛ برخی شرکت‌کنندگان مجبور بودند علاوه بر مصرف سدیم، مصرف مایعات را هم محدود کنند. همچنین محدودیت مصرف سدیم از ۱.۲ تا ۱.۸ گرم در روز در بیماران مورد بررسی قرار گرفت.

حتی با وجود این تفاوت‌ها، تعداد مطالعات و تعداد کل شرکت‌کنندگان، اعتبار بالایی به نتایج به دست آمده می دهد.

مطالعات آینده می تواند به تعیین میزان بهینه سدیم در رژیم غذایی کمک کند. به گفته این محققان، آنها همچنین می‌توانند گروه هایی از بیماران دچار نارسایی قلبی را که ممکن است از محدودشدن مصرف سدیم وضعیت بهتری داشته باشند، شناسایی کنند.

در حال حاضر پزشکان توصیه می کنند افراد با خوردن بیشتر میوه و سبزیجات تازه و مصرف غذاهای خانگی به جای غذاهای فرآوری، بسته بندی و کنسرو شده و همچنین انواع سس ها، مصرف سدیم خود را محدود کنند. همچنین تاکید شده است که هنگام صرف غذا یا خرید غذاهای آماده، اطلاعات تغذیه ای روی برچسب موادغذایی با دقت مطالعه شود.

نتایج این مطالعات روز پنجم مارس (۱۴ اسفند ماه) در نشست سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق در نیواورلئان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما