دلیل ممنوعیت هوش مصنوعی ChatGPT در چین چیست؟

اقتصاد ۱۰۰ - یکی از رسانه‌های دولتی چین، خبر ممنوعیت بکارگیری ChatGPT توسط شرکت‌های فناوری را در شبکه اجتماعی ویبو، اعلام کرده است.

دلیل ممنوعیت هوش مصنوعی ChatGPT در چین چیست؟

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از دیجیاتو، یکی از رسانه‌های دولتی چین به‌تازگی خبر داده است که این کشور قانون  ممنوعیت استفاده از ChatGPT  را برای تمامی شرکت‌های فناوری و پلتفرم‌های آن‌ها در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد که مقامات چینی معتقد هستند این هوش مصنوعی می‌تواند در پخش کردن اطلاعات نادرست به ایالات متحده کمک کند و به حاکمیت چین ضرر وارد نماید.

ممنوعیت  ChatGPT  در چین چه دلایلی دارد؟

طبق پستی که توسط China Daily، یکی از رسانه‌های دولتی چین، در شبکه اجتماعی ویبو منتشر شده است، احتمال گسترش اطلاعات غلط توسط چت‌بات‌ها با کمک دولت ایالات متحده برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک وجود دارد. دولت چین به صورت خاص، شرکت‌های بزرگ فناوری مثل Tencent و علی‌بابا را مخاطب قرار داده و از آن‌ها خواسته است تا ChatGPT را در پلتفرم‌های اصلی یا جانبی خود استفاده نکنند. همچنین هر شرکتی که قصد داشته باشد چت‌بات یا سرویس‌های مبتنی بر آن را به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار دهد، ابتدا باید آن را به نهادهای مربوطه گزارش کرده و مجوزهای لازم را دریافت نماید. بدون چنین مجوزهایی، هیچ موسسه‌ای اجازه انتشار چت‌بات‌های مشابه با ChatGPT را نخواهد داشت.

سرویس ChatGPT که اکنون به سریع‌ترین پلتفرم در جذب کاربر تبدیل شده است، توانسته حساسیت‌های زیادی را در چین ایجاد کند. شایان ذکر است که این ابزار به صورت رسمی در دسترس ساکنین چین وجود ندارد؛ اما شهروندان آن توانسته‌اند با دور زدن محدودیت‌ها و استفاده از سرویس‌های تغییر آی‌پی، از امکانات چت‌بات OpenAI بهره‌مند شوند. همچنین برخی توسعه‌دهندگان، برنامه‌های سبک‌تر با وعده قابلیت‌های مشابه را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند که می‌توانند برخی وظایف چت‌بات مذکور را برعهده بگیرند. اغلب این کلون‌ها در وی‌چت فعالیت دارند؛ پیام‌رسانی که نقش واتس‌اپ در چین را بازی می‌کند و توسط شرکت Tencent مدیریت می‌شود.

ممنوعیت ChatGPT در چین خبر چندان عجیب و دور از ذهنی نیست؛ زیرا این کشور سابقه طولانی در سانسور اینترنت و سرویس‌های مبتنی بر شبکه از خود نشان داده است. دولت‌مردان این کشور چندان تمایلی به چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ندارند؛ زیرا به صورت پیوسته در حال تکامل و پیشرفت هستند و کنترل آن‌ها کار خیلی آسانی به نظر نمی‌رسد. ناگفته نماند که این چت‌بات به‌تازگی لیستی از افراد جنجالی در میان چهره‌های سرشناس دنیا ایجاد کرده بود که نام‌هایی مثل ایلان ماسک، ولادیمیر پوتین و شی جین‌ پینگ در میان‌ها قرار داشت و همچنین نظرات منفی درباره حزب کمونیست ارائه کرده بود.

کاملاً واضح است که اگر ممنوعیت استفاده از ChatGPT و سایر چت‌بات‌ها در چین برداشته شود، شهروندان این کشور سوالات سیاسی و حساسی را از آن خواهند پرسید و احتمالاً پاسخ‌های ارائه شده برای چنین سوالاتی، چندان به مذاق سیاستمداران این کشور خوش نخواهد آمد. البته در وهله اول، پلتفرم‌های ارائه‌کننده چنین سرویس‌هایی و شرکت‌های مالک آن‌ها توسط دولت بازخواست می‌شوند و به عنوان مقصر اصلی ماجرا شناخته خواهند شد. به همین دلیل بسیاری از موسسه‌های فناوری چینی سعی کرده‌اند فاصله خود را از چت‌بات‌ها در طی ماه‌های اخیر حفظ کنند.

اگرچه چین خبر ممنوعیت ChatGPT در خاک این کشور را اعلام کرده است؛ اما دولت آن مشتاقانه منتظر خبرهایی از شرکت‌های بزرگ مثل علی‌بابا و بایدو است که وعده انتشار چت‌بات‌های مختص به خود را داده‌اند. حدود چند روز قبل، پژوهشگران دانشگاه فودان در شانگهای توانستند نسخه‌ای مشابه با نام MOSS را برای تست عمومی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. بایدو هم اعلام کرده است تا ماه‌های آتی، آزمایش‌های داخلی خود را روی چت‌بات Ernie Bot به پایان خواهد رساند. این شرکت‌ها به دولت تضمین داده‌اند که محصولات آن‌ها، هیچ ارتباطی با ChatGPT و شرکت‌های آمریکایی مثل OpenAI نخواهد داشت. همچنین احتمال دارد سرویس‌های ارائه شده، محدودتر از چت‌بات باشند و تنها برخی قابلیت‌های داخلی مبتنی بر هوش مصنوعی در نظر گرفته شوند تا امکان کنترل آن‌ها، آسان‌تر گردد.

انتهای پیام
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما