بیش از نیمی از بیماران کووید طولانی دچار آسیب در اندام‌ می‌شوند

اقتصاد ۱۰۰ - محققان کالج سلطنتی لندن اظهار کرده‌اند بیشتر بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت، یک سال پس از ابتلا به این بیماری اندام‌های آنها دچار آسیب می‌شود.

بیش از نیمی از بیماران کووید طولانی دچار آسیب در اندام‌ می‌شوند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، محققان در مورد تاثیر طولانی مدت کووید-۱۹ بر کیفیت زندگی عمومی افراد به ویژه کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی که اخیرا میزان غیبت آنها در نتیجه بروز علائم پس از ابتلا به این بیماری افزایش یافته است، نگران هستند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت یک سال پس از تجربه علائم اولیه خود از آسیب در اندام‌هایشان رنج می‌برند.

به گفته محققان حتی آن‌ دسته از افرادی که در اولین باری که به ویروس مبتلا شدند، به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار نگرفته بودند، پس از مدتی دچار علائمی مانند تنگی نفس شدید و اختلال عملکرد شناختی شده بودند.

بیش از ۵۰۰ بیمار در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند که ۶۲ درصد از آنها شش ماه پس از تشخیص اولیه کروناویروس از آسیب در اندام رنج می‌بردند. این بیماران شش ماه پس از ابتلا به این بیماری، اسکن ام.آر.آی انجام دادند و این اسکن مشکلات سلامتی آنها را آشکار کرد.

نتایج این مطالعه که در مجله «Royal Society of Medicine» منتشر شد، نشان داد که ۵۹ درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت همچنان دچار مشکل در یک اندام و ۲۹ درصد دارای مشکل در چند اندام خود هستند. تنها ۱۳ درصد از افرادی که در این مطالعه شرکت کردند پس از آنکه این بیماری در آنها تشخیص داده شده بود به درمان بیمارستانی نیاز داشتند. با این حال، کاهش علائم بین شش تا ۱۲ ماه وجود داشت.

تعداد مبتلایان به تنگی نفس شدید از ۳۸ درصد به ۳۰ درصد، اختلال عملکرد شناختی از ۴۸ درصد به ۳۸ درصد و سایر بیماری‌های ضعیف که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذاشت، از ۵۷ درصد به ۴۵ درصد رسید.

«آمیتاوا بانرجی» استاد علوم داده‌های بالینی در موسسه انفورماتیک سلامت کالج سلطنتی لندن گفت که تأثیر آن بر کیفیت زندگی افراد به ویژه کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان نگرانی عمده ما است. تقریبا یک سوم افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در بخش مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند.

پروفسور بانرجی گفت: بسیاری از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی در مطالعه ما هیچ بیماری قبلی نداشتند، اما از ۱۷۲ شرکت کننده، ۱۹ نفر همچنان دارای علائم هستند و به طور متوسط ۱۸۰ روز به محل کار خود نرفته بودند.

وی افزود: اختلالات اندام در کووید طولانی مدت پیامدهایی دارد که می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت افراد تاثیر بگذارد که این امر نشان‌دهنده آغاز هرچه زودتر روند پیشگیری و مراقبت یکپارچه از بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت است.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما