محموله های پردازنده مرکزی بیشترین کاهش را در 30 سال گذشته تجربه کرد

اقتصاد ۱۰۰ - گزارش‌های در حال انتشار همچنان نشان می‌دهند که سال 2022 از نظر تاریخی سال سختی برای فروش سخت افزار در سراسر صنعت فناوری بوده است.

محموله های پردازنده مرکزی بیشترین کاهش را در 30 سال گذشته تجربه کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از سخت افزارمگ ،در طول این سال، حجم محموله پردازنده مرکزی رایانه‌های شخصی شاهد بیشترین کاهش سه ماهه بود که در نهایت موجب شد نه یک، بلکه دو رکوردشکنی اتفاق بیفتد. و با این حال، AMD در هر دو مورد توانست سهم خود را در بازار افزایش دهد.​

گروه تحقیقاتی مرکوری ریسرچ (از طریق Tom’s Hardware) می‌نویسد که سه ماهه چهارم سال 2022 شاهد بیشترین کاهش در فروش پردازنده رایانه شخصی در سه دهه گذشته بوده است. اگر حس می‌کنید که این خبر برای شما کمی آشنا است، به این دلیل است که همین اتفاق در اوایل همان سال رخ داده است.

همان گروه تحقیقاتی بازار گزارش داد که فروش پردازنده های دسکتاپ سه ماهه دوم 2022 از زمان شروع ثبت این داده‌ها در سال 1994، بیشترین کاهش سال به سال خود را تجربه کرده است. اکنون، به نظر می‌رسد افت سه ماهه چهارم و سال به سال در سه ماهه چهارم 2022 رکورد این کاهش را شکسته است. علاوه بر این، داده‌های شخص ثالث، مرکوری را به این نتیجه می‌رساند که سال 2022 بزرگترین رکود در تاریخ پردازنده مرکزی رایانه شخصی است.

بدون احتساب پردازنده‌های Arm، حدود 374 میلیون واحد پردازنده مرکزی در سال 2022 ارسال شده است که 21 درصد کمتر از سال 2021 بود. درآمد حاصل از پردزانده مرکزی در سال 2022 با 19 درصد کاهش به 65 میلیارد دلار رسید. علت اصلی تعدیل، موجودی است که تأثیر بیشتری نسبت به کاهش فروش داشت. این به این معنی است که اگرچه محموله‌ها به شدت کاهش یافت، اما لزوماً نشان دهنده کاهش شدید فروش به کاربران نهایی نیست.

 

یکی دیگر از جزئیات مهم، این است که این کاهش حجم محموله پردازنده مرکزی، بیشترین تاثیر خود را بر روی پردازنده‌های x86 تأثیر گذاشته است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که پردازنده‌های Arm در حال به دست آوردن سهم بازار در بازار لپ‌تاپ هستند، که نشان می‌دهد آن‌ها همان ضربه‌ای را که واحدهای x86 در سال گذشته متحمل شدند، متحمل نشده‌اند.

پس از شوک‌های وارد شده بر زنجیره تامین که در سال 2020 با افزایش تقاضا همزمان شد، تولیدکنندگان فناوری برای افزایش موجودی تلاش فراوانی کردند. این روند در نهایت منجر به عرضه بیش از حدی شد که همراه با کاهش تقاضا در سال 2022 بود، سالی که تقریباً برای همه‌ی مردم جهان وضعیت مالی بدی را به همراه داشت.

در سمت دیگر، درآمدهای حاصل از حافظه‌های DRAM بیشترین کاهش جهانی خود را از زمان بحران مالی سال 2008 در سال گذشته داشته است. پردازنده‌های گرافیکی رومیزی کمترین فروش خود را از سال 2005 تجربه کردند. شرکت‌هایی مانند انویدیا و AMD سفارشات خود را از TSMC کاهش دادند. کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند منجر به کاهش درآمد سه ماهه سامسونگ و اپل از سال 2016 تاکنون به پایین‌ترین سطح در 8 سال گذشته شده است.

همانطور که برخی تحلیل‌گرها برای بخش‌های دیگر گزارش کرده‌اند، مرکوری انتظار دارد که این شرایط ناخوش آیند برای محموله‌های پردازنده مرکزی تا نیمه اول سال 2023 پیش از چرخش در نیمه دوم ادامه یابد.

اعدادی که مرکوری برای سه ماهه دوم 2022 گزارش کرده است، افزایش سهم بازار را برای AMD نشان می‌دهد که در سه ماهه چهارم نیز تکرار شده است. از سال 2021 تا 2022، سهم تیم قرمز از بازار CPU x86 از 23 درصد به 30 درصد افزایش یافت. بیشتر این دستاوردها در بازار CPU سرور بود، اگرچه اینتل هم توانسته سهمی از بازار را در پردازنده‌های موبایل به دست بیاورد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما