فضاپیمای روسی مجددا نشتی پیدا کرد!

اقتصاد ۱۰۰ - مقامات ناسا از نشت مایع خنک‌کننده در فضاپیمای رباتیک «پراگرس ۸۲» روسیه خبر دادند.

فضاپیمای روسی مجددا نشتی پیدا کرد!

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایسنا، برای دومین بار در دو ماه گذشته، یک فضاپیمای روسی که به «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) متصل شده، دچار نشت مایع خنک کننده شده است.

«سازمان فضایی فدرال روسیه»(Roscosmos) روز ۱۱ فوریه اعلام کرد که کنترل‌کنندگان ماموریت در مسکو متوجه کاهش فشار در فضاپیمای رباتیک «پراگرس ۸۲»(Progress 82) شده‌اند.

مقامات ناسا نیز گفتند که در سیستم خنک‌کننده فضاپیمای پراگرس، کاهش فشار رخ داده است. آنها روز شنبه در یک پست نوشتند: دلیل از بین رفتن مایع خنک‌کننده در فضاپیمای پراگرس ۸۲ در حال بررسی است. دریچه‌های بین پراگرس ۸۲ و ایستگاه باز هستند و وجود دما و فشار در ایستگاه طبیعی است. از آنجا که خدمه ایستگاه فضایی از نشت مایع خنک‌کننده آگاه شده بودند، در خطر نیستند و به عملیات عادی خود در ایستگاه ادامه می‌دهند.

پراگرس ۸۲ در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و قرار بود در ۱۷ فوریه حرکت کند. مشخص نیست که آیا فضاپیما همچنان در آن تاریخ حرکت خواهد کرد یا این که کنترل‌کننده‌های ماموریت قصد دارند آن را بیش از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، برای ادامه بررسی نشت نگه دارند. فضاپیماهای پراگرس طوری طراحی شده‌اند که پس از پایان ماموریت خود، در جو زمین بسوزند. بنابراین، مهندسان نمی‌توانند آنها را روی زمین بررسی کنند.

به طور تصادفی، کاهش فشار در همان روزی مشاهده شد که یک فضاپیمای روسی دیگر به نام «پراگرس ۸۳» به آزمایشگاه مداری رسید. پراگرس ۸۳ با موفقیت در اوایل صبح روز شنبه متصل شد؛ بدون اینکه متاثر از دردسرهای پراگرس ۸۲ باشد.

نشتی پراگرس ۸۲ پس از حادثه مشابه مربوط به فضاپیمای «سایوز ام‌اس-۲۲»(MS-22 Soyuz) روسیه رخ داد که سه فضانورد را در ماه سپتامبر به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد و قرار بود آنها را دوباره در ماه مارس به خانه بازگرداند.

تمام مایع خنک‌کننده سایوز ام‌اس-۲۲ در ۱۴ دسامبر نشت کرد. این رویدادی شگرف بود که کنترل‌کنندگان مأموریت در نهایت آن را ناشی از یک حمله ریزشهاب‌سنگ دانستند. این فضاپیما اکنون برای حمل فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به جز در مواقع اضطراری مناسب نیست. بنابراین، سازمان فضایی فدرال روسیه قصد دارد در اواخر ماه جاری میلادی، سایوز دیگری را به جای آن پرتاب کند.

سایوز جایگزین که «ام‌اس-۲۳»(MS-23) نام دارد، بدون سرنشین پرتاب خواهد شد تا خدمه ام‌اس-۲۲ شامل «دیمیتری پتلین»(Dmitri Petelin) و «سرگئی پروکوپیف»(Sergey Prokopyev)، فضانوردان روسی و «فرانک روبیو»(Frank Rubio)، فضانورد ناسا را احتمالا در اواخر سپتامبر به زمین بازگرداند.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان ساخت به دلیل رکود شدید و نبود تقاضا از ابتدای سال واحدهای تولیدی و توزیعی دچار…

اخبار سلامت

سینما در سینما