پیش بینی مرگ ۵ سال زودتر با گوشی هوشمند

به زودی گوشی شما می‌لرزد اما نه به خاطر دریافت پیام، بلکه بر اساس دریافت هشداری است که احتمال مرگ شما را در ۵ سال بعد پیش بینی می‌کند.

پیش بینی مرگ ۵ سال زودتر با گوشی هوشمند

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از  Newatlas، مطالعه جدید منتشر شده در مجله PLOS Digital Health نشان می‌دهد ردیابی و تحلیل داده‌های حرکتی ناشی از حسگرهای گوشی مانند شتاب سنج می‌تواند به طور موثر مرگ و میر یک فرد را با دقت ۷۰ درصد در ۵ سال بعد پیش بینی کند.

این مطالعه را محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا انجام داده و اساس آن ارتبط میان سرعت راه رفتن و سلامت عمومی است.

این محققان داده‌های ۱۰۰ هزار شرکت کننده را از بیوبانک انگلیس استخراج و بررسی کردند.

گروه به مدت یک هفته از طریق مچ بند رصد شده و سپس به مدت ۵ سال تحت نظر قرار گرفتند.

این بزرگترین اطلاعات جمع آوری شده از طریق حسگر حرکتی است که اطلاعات کوتاه مدت آن شبیه اطلاعات ردیاب‌های تناسب اندام است که با قرارگرفتن در جیب کاربر قابلیت ضبط و ثبت دارد.

پیش بینی با حسگر شتاب سنج 

دیلی میل در این زمینه نوشت: محققان ایلینوی با تحلیل ویژگی‌های حرکتی ۱۰۳۶۸۳ شرکت کننده دریافتند سرعت راه رفتن افراد یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا مسافت خاصی را طی کند، پیش بینی کننده مرگ و میر در ۵ سال آینده می‌تواند باشد.

بر این اساس افرادی که مرگ و میر کمتری داشتند، افرادی بودند که حرکت متوسط تا شدید داشتند.

شتاب سنج در گوشی هوشمند ضمن تشخیص جهت گیری کاربر، قادر است تا حرکاتش را نیز ردیابی کند.

از این تکنیک اپلیکیشن‌های معروفی مانند MoveSpring‌و My FitnessPal استفاده می‌کنند که محققان را به این فرضیه سوق داد که حسگرها نه تنها فعالیت بدنی را می‌توانند رصد کرده، بلکه قادرند احتمال مرگ فرد را نیز حدس بزنند.

تیم مذکور توانست با موفقیت مدل‌های پیش‌بینی خطر مرگ و میر را با استفاده از تنها شش دقیقه پیاده‌روی ثابت در روز که توسط حسگر جمع‌آوری شده بود، همراه با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی سنتی تأیید کند.

معادل سرعت راه رفتن، زمانی که طول می‌کشد تا شخص در فاصله‌ای کوتاه، مسافت خاصی را روی سطوح هموار طی کند، که از این داده‌های جمع‌آوری‌شده غیرفعال محاسبه می‌شود، پیش‌بینی‌کننده مرگ و میر پنج ساله مستقل از سن و جنس شد.

مدل‌های پیش‌بینی تنها از شدت راه رفتن برای شبیه‌سازی نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند استفاده ‌کردند.

به عقیده این محققان، نتایج نشان می‌دهد که اقدامات غیرفعال با حسگرهای حرکتی می‌تواند به دقتی مشابه با اندازه‌گیری‌های فعال سرعت راه رفتن و سرعت راه رفتن دست یابد.

بروس شاتز، نویسنده اصلی تحقیق معتقد است داده‌های جمعیتی در مقیاس بزرگ می‌تواند خطرات سلامتی را بدون دخالت در زندگی روزمره مردم مشخص کند.

به عقیده وی اگر حسگرها با دقت کافی برای مدل های پیش بینی به طور گسترده به کار گرفته شوند، سلامت دیجیتال راه حل‌های بالقوه‌ای را ارائه می‌دهد.

منبع : newatlas

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما