قبل از سپردن گوشی خود به دست تعمیرکار، حتماً این کارها را انجام دهید

اقتصاد ۱۰۰ - قبل از اینکه گوشی خود را به دست تعمیرکار بسپارید، حتماً باید اطلاعات خود را با این روش‌ها قفل کنید. حتی اگر تعمیرگاه مورد نظر بسیار معتبر باشد.

قبل از سپردن گوشی خود به دست تعمیرکار، حتماً این کارها را انجام دهید

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل از گجت نیوز، اگر گوشی اندرویدی شما خراب شده و تصمیم گرفته‌اید آن را به گارانتی یا مراکز تعمیراتی ارسال کنید، قبل از آن باید مطمئن شوید که اطلاعات شما در امنیت کامل به‌سر می‌برند. هنوز هم هستند تعمیرکارانی که حتی در معتبرترین مراکز تعمیراتی هم نسبت به اطلاعات گوشی‌های کاربران کنجکاوی می‌کنند. بنابراین مسئولیت حفظ امنیت گوشی با خودتان است!

گوشی خود را بدون قفل اطلاعات تحویل تعمیرکار ندهید

اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد پیش از سپردن گوشی خود به دست تعمیرکار، بتوانید از اطلاعات خود محافظت کنید.

امکان دسترسی به اطلاعات شخصی شما در تعمیرگاه‌ها وجود دارد

بسیاری از بر این باور هستیم که وقتی گوشی‌مان را به تعمیرگاه‌های رسمی و مجاز بدهیم امن می‌مانند. اما تحقیقی در سال ۲۰۲۲ توسط دانشگاه کرنل با عنوان «بدون حریم خصوصی در صنعت تعمیر الکترونیک» منتشر شد که خلاف این را ثابت می‌کند. محققان در این مطالعه ۱۶ لپ تاپ ویندوزی با داده‌های جعلی را به تعمیرگاه‌ها فرستادند تا بفهمند تکنسین‌ها چگونه با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنند.

از ۱۶ لپ تاپ، ۶ لپ تاپ دارای فناوری‌هایی بودند که فایل‌ها را بررسی می‌کردند. از این ۶ لپ تاپ، ۲ دستگاه حاوی فایل‌های شخصی بودند که توسط یک درایو اکسترنال روی آن‌ها فایل‌های شخصی آپلود شده بود.

بنابراین توصیه می کنیم بدون در نظر گرفتن نام و اعتبار شرکتی که قصد دارید گوشی خود را برای تعمیر به آن تحویل دهید، ایمن‌سازی دستگاه الزامی است. قطعاً کسانی هستند که برای کمی فضولی کردن داخل گالری تصاویر شما بروند و یا بخواند در پیام‌رسان‌های شما چرخی بزنند.

خوشبختانه گوگل راهی را برای قفل گوشی‌های اندرویدی پیش از ارسال به تعمیرگاه‌ها قرار داده است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اول از همه باید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

از اطلاعات خود بکاپ بگیرید

سیستم عامل اندروید روش‌های مختلفی را برای بکاپ گرفتن از اطلاعات شما مثل Titanium Backup ارائه می‌کند که در دسترس کاربران حرفه‌ای با گوشی‌های روت شده قرار گرفته است. اگر جزو کاربران عادی هستید هم می‌توانید از Google One استفاده کنید.

۱۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار هر اکانت گوگل قرار می گیرد که با توجه به آن می‌توانید از داده‌هایتان بکاپ تهیه کنید. برای استفاده از سرویس گوگل وان:

  • اپلیکیشن Google One را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.
  • اپلیکیشن را اجرا کرده و روی گزینه Storage بزنید.
  • آیکون چرخ‌دنده را از کنار Device Backup انتخاب کنید.
  • سپس روی گزینه Manage backup بزنید تا محتوایی که قصد پشتیبانی گرفتن از آن‌ها را دارید، انتخاب کنید.
  • سپس گزینه Back up now را بزنید.
گوگل وان گوگل وان

گوگل از مهم‌ترین داده‌های شما مثل تنظیمات دستگاه، تصاویر و ویدیوها، پیام‌های متنی و حتی تاریخچه تماس‌های شما بکاپ می‌گیرد. گرچه این برنامه هم محدودیت‌هایی دارد. بنابراین اگر داده‌های مهمی در برنامه‌های جداگانه‌ای دارید که نمی‌خواهید آن‌ها را از دست بدهید، می‌توانید از قابلیت پشتیبانی‌گیری آن‌ها استفاده کنید تا پس از رفع عیب گوشی‌تان، آن‌ها را بازیابی کنید.

اگر صاحب گوشی سامسونگ هستید، از حالت تعمیر استفاده کنید

اگر گوشی سامسونگ شما به تعمیر نیاز دارد، می‌توانید قبل از سپردن گوشی خود به دست تعمیرکار حالت Maintenance Mode (حالت تعمیر) را روی آن فعال کنید. با فعال کردن این حالت، آیکون تعمیر در بالای صفحه ظاهر می‌شود و به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که انگار آن را فکتوری ریست کرده‌اید. با این روش، اطلاعات شما برای تکنسین‌هایی که روی دستگاه شما کار می‌کنند، غیرقابل دسترس خواهد بود.

سیم کارت خودتان را از دستگاه خارج کنید

برای آنکه از سیم کارت شما سوءاستفاده نشود، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه گوشی‌تان را در اختیار تعمیرکاران بگذارید، حتماً‌ سیم کارت خود را از دستگاه خارج کنید. اگر هم از eSIM استفاده می‌کنید، باید پروفایل آن را پاک کنید. برای این کار وارد تنظیمات شده، روی گزینه Network & Internet کلیک کرده، به بخش SIMs بروید و سپس Delete SIM را انتخاب کنید.

کارت حافظه microSD را هم خارج کنید

از آنجا که کارت‌های حافظه قابل حمل هستند، شما می‌توانید آن را از دستگاه خود جدا کنید تا به اطلاعات داخل آن دسترسی امکان‌پذیر نباشد. ابتدا با رفتن به تنظیمات گوشی و بخش Storage، کارت حافظه خود را Unmount کنید. سپس کارت را از اسلات فیزیکی که معمولاً کنار گوشی تعبیه می‌شود، خارج کنید.

در صورت امکان گوشی‌تان را فکتوری ریست کنید

صاحبان گوشی‌های غیر سامسونگ که به حالت تعمیر دسترسی ندارند، می‌توانند دستگاه خود را فکتوری ریست کنند یا به تنظیمات کارخانه بازگردانند. گرچه فرآیند این کار در گوشی‌های اندرویدی با یکدیگر متفاوت است، اما کلیات آن‌ها شبیه به هم هستند:

  • وارد صفحه تنظیمات گوشی خود شوید.
  • گزینه Reset options را بزنید.
  • سپس روی گزینه Erase all data یا Factory reset ضربه بزنید.
پاک کردن اطلاعات گوشی ریست فکتوری گوشی ریست فکتوری گوشی

چگونه یک گوشی شکسته را فکتوری ریست کنیم؟

شاید گوشی شما شکسته باشد یا به هر دلیلی نمی‌توانید از صفحه نمایش آن استفاده کنید. در این صورت ساده‌ترین راه برای فکتوری ریست از راه دور، استفاده از اپلیکیشن Find My گوگل است. شما می‌توانید از طریق یک مرورگر وب روی یک گوشی دیگر یا کامپیوتر خود به این سرویس دسترسی پیدا کنید و آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. برای این کار:

  • در مرورگر خود وارد صفحه Find My Device گوگل شوید.
  • آیکون چرخ‌دنده را از بالای صفحه گوشی خود انتخاب کنید.
  • گزینه ERASE DEVICE را انتخاب کنید.
  • مجدداً روی گزینه ERASE DEVICE ضربه بزنید تا تمام اطلاعات شما پاک شود.

همچنین می‌توانید دستگاه خود را از طریق Recovery Mode به تنظیمات کارخانه بازگردانید. دسترسی به حالت Recovery Mode می‌تواند در گوشی‌های اندرویدی متفاوت باشد. اما معمولاً اینگونه است:

  • گوشی‌تان را خاموش کنید.
  • کلیدهای پاور و ولوم پایین (یا در برخی گوشی‌ها ولوم بالا) را به‌طور همزمان نگه دارید.
  • در صفحه به‌نمایش درآمده می‌توانید از طریق کلیدهای ولوم بین گزینه‌ها جابجا شوید. از همین طریق نشانگر را روی گزینه Recovery Mode ببرید.
  • سپس کلید پاور را بفشارید تا این گزینه انتخاب شود.

در این لحظه گوشی شما ریستارت خواهد شد و عبارت “No command” روی صفحه ظاهر می‌شود. برخی از گوشی‌ها به‌صورت خودکار به حالت ریکاوری می‌روند، اما در برخی دیگر باید کلید پاور و ولوم بالا را نگه دارید تا این صفحه بارگذاری شود. مجدداً گوشی شما ریستارت می‌شود و روی حالت ریکاوری بالا خواهد آمد.

زمانی که وارد این صفحه شدید، می‌توانید از طریق کلیدهای ولوم در این صفحه پیمایش کنید:

  • با کلید ولوم روی گزینه Wipe data/factory reset بروید.
  • دکمه پاور را بفشارید.
  • گزینه Yes را انتخاب کنید تا گوشی شما ریستارت شده و در حالت ریکاوری بارگذاری شود.
  • سپس روی گزینه Reboot system now بروید و کلید پاور را بفشارید تا گوشی بوت شود.
  • اکنون گوشی اندرویدی شما ریست فکتوری می‌شود.

شما هیچ‌وقت نخواهید فهمید که در تعمیرگاه با گوشی شما چه‌کار می‌کنند

شما قطعاً به کسی اجازه نمی‌دهید که یک غریبه تصاویر، ویدیوها و اطلاعات بانکی شخصی شما را ببیند. پس چه‌دلیلی دارد به تکنسین‌های تعمیرگاه این اجازه را بدهید؟ بنابراین پیش از آنکه بخواهید گوشی خود را تحویل تعمیرکار دهید، اطلاعات‌تان را قفل کنید.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا 15 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و…

اخبار سلامت

سینما در سینما