پردازنده Core i9 13900KF، بهترین پردازنده برای اورکلاک

اقتصاد ۱۰۰ - به تازگی رسانه آلمانی Igor’sLAB طی یک تحقیق و بررسی گسترده روی پردازنده‌های Raptor Lake شرکت اینتل پتانسیل اورکلاک مدل‌های مختلف را ارزیابی و نتایج آن را منتشر کرده است.

پردازنده Core i9 13900KF، بهترین پردازنده برای اورکلاک

به گزارش گروه دانش و فناوری و به نقل ازسخت افزارمگ ،این تست با استفاده از دیتاهای مدل پیش‌بینی عملکرد به کار رفته در مادربردهای ایسوس انجام شده است. این مدل با استفاده از منحنی ولتاژ/فرکانس هر دستگاه پردازنده، یک شاخص کیفی برای کیفیت سیلیکون و پتانسیل اورکلاک آن تعیین می‌کند. این شاخص برای مقایسه مدل‌های مختلف از سری‌های مختلف قابل اسفتاده نیست، اما توزیع چیپ‌های باکیفیت را در بین تعداد زیادی از چیپ‌هایی که از یک مدل هستند تا حد خوبی مشخص می‌کند.

صرفاً جهت یادآوری، چند هفته پیش Igor یک گزارش در خصوص مقایسه پردازنده‌های Core i9 13900K و Core i9 13900KF منتشر کرده بود. گزارش جدید علاوه بر آن، بر پردازنده‌های Core i7 13700K و Core i5 13600K و نسخه‌های KF آن‌ها هم تمرکز می‌کند. در مجموع، 480 دستگاه پردازنده Raptor Lake در این تست شرکت داده شده‌اند که وسیع‌ترین نمونه برداری از پردازنده‌های Raptor Lake تا به این لحظه است.

هر شش پردازنده سری K نسل سیزدهم اینتل بر پایه یک بستر و یک سیلیکون یکسان با نام B0 هستند که تا 8 هسته P و 15 هسته E دارد و بسته به اینکه چه تعداد از 24 هسته هر سیلیکون B0 سالم باشند، مدلی که سیلیکون برای آن استفاده می‌شود تعیین می‌گردد. برای مثال اگر فقط یکی از 8 هسته P سیلیکون B0 ایراد داشته باشد، نمی‌توان از آن سیلیکون برای پردازنده‌های Core i9 و Core i7 استفاده کرد. همین قضیه در خصوص هسته‌های E هم صادق است – سیلیکونی که تنها یک هسته E معیوب داشته باشد در پردازنده‌های 24 هسته‌ای Core i9 قابل استفاده نیست.

فلسفه پشت پردازنده‌های سری F نیز همین است و به هسته‌های پردازش گرافیکی سیلیکون‌ B0 برمی‌گردد. اگر از بین 32 واحد EU سیلیکون حتی یک واحد هم ایراد داشته باشد، کل مجموعه گرافیک داخلی شامل الباقی واحدهای سالم همگی غیرفعال می‌شوند و سیلیکون در پردازنده‌های سری F استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم داده‌های Igor با استفاده از تحلیل منحنی ولتاژ/فرکانس هر پردازنده جمع‌آوری شده‌اند. در هر پردازنده هرچقدر ولتاژ کمتری برای رسیدن به فرکانس مشخص مورد نیاز باشد، کیفیت سیلیکون آن بالاتر بوده و به طبع پتانسیل اورکلاک آن نیز بیشتر است.

جالب‌ترین نکته که از نتایج تحقیقات Igor استخراج می‌شود، این است که شرکت اینتل مشخصاً پردازنده Core i9 13900K را به صورت عمدی محدود کرده تا فضا برای عرضه پردازنده 6 گیگاهرتزی Core i9 13900KS باقی بماند، پردازنده‌ای که صرفاً به خاطر 200 مگاهرتز فرکانس بیشتر 110 دلار از i9 13900K گران‌تر است! طبق نتایج چارت‌های فوق، پردازنده Core i9 13900KF بهترین پردازنده برای اورکلاک بوده و میانگین شاخص کیفیت سیلیکون آن از هر شش پردازنده سری K نسل سیزدهم بالاتر است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز