راه اندازی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان/ ایجاد پایگاه روابط سببی و نسبی خانواده ها

معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور از راه اندازی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان سهیم در راستای ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان خبر داد.

راه اندازی سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان/ ایجاد پایگاه روابط سببی و نسبی خانواده ها

هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا درباره سامانه سهیم، اظهار کرد: در راستای تحقق نظام هویت هوشمند و تمام الکترونیک و ارتقای سطح خدمات سازمان ثبت احوال کشور، سامانه "سهیم" (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) به منظور ارائه خدمات متمرکز ثبت احوال راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: این سامانه در شهریورماه 1401 وهمزمان با هفته دولت با حضور وزیر محترم کشور به منظور تسریع و تسهیل امور و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری گشایش یافت و به صورت مستقل برای استفاده شهروندان از خدمات در نشانی  sahim.sabteahval.i و نیز پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در دسترس عموم قرار گرفت.

 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار واطلاعات  و قوانین ومقررات 9 خدمتی است که در این سامانه ارائه می‌شود. همچنین به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات نسخه مبتنی بر تلفن همراه این سامانه نیز راه اندازی شد.

 پایگاه اطلاعات خانوار

 کارگر در ادامه با اشاره به پایگاه اطلاعات خانوار، گفت: از دیگر اقدامات این سازمان ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار است؛ براساس احکام آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند 2 تبصره 8 الحاقی به ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم سازمان ثبت احوال کشور مسئول ایجاد این پایگاه می باشد .موضوع ارتقاء پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به منظور پوشش روابط سببی و نسبی به عنوان یکی از وظیفه ذاتی سازمان ثبت احوال کشور و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای ارائه خدمات کارا ، شفاف و استناد پذیر می باشد.

وی ادامه داد: انجام طراحی پایگاه ،دریافت اطلاعات از سازمان هدفمندی یارانه ها و تطبیق با اطلاعات موجود در سازمان، ارائه سرویس  به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و مشارکت فعال در کارگروه مسئول اجرای آیین نامه شناسایی خانوار از مهم ترین اقداماتی است که در این خصوص صورت پذیرفته است.

ایجاد پایگاه خانواده (روابط سببی و نسبی)

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه با اشاره به ایجاد پایگاه خانواده روابط سببی و نسبی نیز افزود: در راستای انجام یکی از تکالیف مصرح در 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ایجاد پایگاه خانواده( روابط سببی و نسبی) را براساس توان داخلی سازمان آغاز نموده و مبتنی بر داده‌های استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام نموده است.

کارت ملی هوشمند

وی ادامه داد: در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم، در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند( ثبت نام یارانه) فراجا قرار گرفته است.

سامانه هدا

معاون وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان( هدا) راه اندازی شده است، افزود:  سامانه هدا، سامانه ای است که سازمان ثبت احوال کشور براساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران، به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده های ایرانی اقدام به ایجاد آن نموده است.

وی ادامه داد: این سامانه  به منظور ارائه خدمات هویتی در سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره برداری در اغلب بسترها طراحی شده است و در حالت کلی، درگاهی مرجع به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان درنظر گرفته می شود. ارائه خدمت احراز هویت ملّی از مجموعه خدمات ملّی هویتی اشخاص حقیقی ایرانی، به صورت یکپارچه و متمرکز از جمله اهداف این طرح است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: از جمله مزایای بهره برداری از سامانه هدا می‌توان به حفظ محرمانگی و حریم خصوص کاربران در تراکنشهای فضای مجازی و حضوری، کاهش مخاطرات ناشی از هویت جعلی و انکار هویتی، دسترسی آسان به خدمات دیجیتال بدون نیاز به ثبت نام، حذف نیاز به ارائه کپی اسناد و مدارک به سازمانها و نهادها، دسترسی ایرانیان به خدمت متعدد و متنوع دولتی و خصوصی از راه دور و از طریق فضای مجازی، اشراف شهروندان بر تراکنش های احراز هویت خودشان به منظور جلوگیری از سو استفاده از اسناد، تمرکز بر روی فرایندهای اصلی کسب‌وکار و برون سپاری فرایندها و خدمات احراز هویت به سامانه هدا، اجرای الزامات و قوانین بالادستی با کمترین هزینه بدون نیاز به را‌ه‌اندازی سامانۀ مجزا، کاهش هزینه‌های ناشی از جعل و انکار هویت، کاهش ریسک جعل و انکار هویت در تراکنش های مهم و سهولت در راه اندازی کسب وکار اشاره کرد.

تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدین شناسنامه

معاون وزیر کشور همچنین در خصوص تخصیص شناسه برای فاقدین شناسنامه، اظهارکرد: با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم و وزیر محترم کشور مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، سازمان ثبت احوال کشور ایجاد و تخصیص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه با مهیا نمودن زیرساخت های لازم و تخصیص شناسه برای افراد دارای پرونده در دستور کار خود قرار داد.

 

وی بیان کرد: این امر به منظور شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه و درنهایت صدور کارت موقت برای این افراد با هدف استفاده از خدمات اجتماعی و در راستای دستورالعمل مقابله با فقر مطلق صورت گرفته  و با تلاش انجام شده در این سازمان و فراهم کردن امکانات در هفته دولت با حضور وزیرمحترم کشور به بهره برداری رسید. با این کار امکان شناسایی کلیه اشخاص حقیقی ایراتی و یا مدعی تابعیت ایران براساس اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور فراهم می گردد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: از جمله اقداماتی که تاکنون در این خصوص صورت پذیرفته است می‌توان به ثبت اطلاعات کلیه فاقدین شناسنامه دارای پرونده، ایجاد سامانه اخذ درخواست کارت ویژه فاقدین،  شامل ثبت اخذ اطلاعات نشانی تصویر چهره و بیومتریک و ایجاد فرایند چاپ کارت شناسایی اشاره کرد.

کارگر در پایان گفت: از اثرات این طرح نیز می‌توان به شناسایی و تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، کمک به ایجاد سازوکارهای قانونی برای ارائه خدمت به افراد مشمول، کاهش هزینه های حاکمیتی، ایجاد سرویس استعلام تصدیق اصالت به عنوان پشتوانه پیشگیری از جعل کارت فاقدین شناسنامه.

انتهای پیام/ 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما