زخم‌های دیابتی چالش مهم روز دنیاست/ایران ششمین کشور چاق جهان

دبیر نهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی موضوع زخم و ترمیم بافت را از چالش‌های مهم حال حاضر حوزه بهداشت و درمان جهان و ایران دانست و با اشاره به مسائلی همچون چاقی و سرعت حرکت جمعیت کشورمان به سمت پیری، توجه جدی به این مقوله را بسیار ضروری خواند.

زخم‌های دیابتی چالش مهم روز دنیاست/ایران ششمین کشور چاق جهان

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، با بیان اینکه زخم ها به دو دسته زخم های حاد و مزمن طبقه بندی می شوند، اظهار داشت: شایع ترین زخم های حاد، زخم هایی هستند که بر اثر عوامل پزشکی ایجاد می شوند.

وی زخم های ناشی از تروما، تصادفات و همچنین سوختگی ها را از دیگر زخم های حاد نام برد و با اشاره به برگزاری نهمین کنگره زخم و ترمیم بافت از ۲۱ تا ۲۳ دی ماه جاری در دانشگاه شهید بهشتی افزود: خوشبختانه ما در نهمین کنگره زخم و ترمیم بافت به این نوع زخم ها توجه جدی کرده ایم.

این متخصص بیماری های پوستی در ارتباط با ایجاد زخم های مزمن نیز عواملی همچون بیماری دیابت، افزایش سن و چاقی را سه عامل خطرناک در ابتلا به این نوع زخم ها دانست و تاکید کرد: در هر سه این موارد کشورمان در معرض خطر است.

وی در ادامه آمارهای مربوط به مبتلایان به انواع زخم ها ناشی از عوامل و بیماری های مختلف در ایران را تخمینی دانست و افزود: این آمارها در کشورهای توسعه یافته دقیق تر است و به عنوان مثال در آمریکا حدود ۳۴ میلیون نفر مبتلا به دیابت و حدود ۸۸ میلیون نفر در معرض ابتلا به این بیماری شناخته شده اند.

به مساله زخم‌های مزمن آنطور که باید توجه نشده است

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران همچنین دیابت را عاملی برای بروز زخم های مزمن دانست و اظهار داشت: به غیر از جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کشورمان، جمعیت افراد در معرض دیابت نیز وجود دارد که پرداختن به این افراد و غربالگری و شناسایی آنها برای پیشگیری از بروز عوارض بعدی مانند زخم های مزمن بسیار حائز اهمیت است.

طبایی در ادامه تاکید کرد: در حوزه افزایش سن نیز ایران به سرعت در حال حرکت به سمت پیری جمعیت است و این مهم پرداختن هرچه جدی تر به مقوله زخم ها را ضروری ساخته است؛ چرا که با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و متعاقب آن زخم های مزمن ناشی از این بیماری بیشتر می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه، بر اساس آخرین آمارها، ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد، آمریکا، عربستان، ترکیه، مصر و لیبی را به عنوان رتبه های اول تا پنجم کشورهای چاق دنیا عنوان کرد.

این متخصص بیماری های پوستی گفت: بیشتر افراد چاق در معرض ابتلا به دیابت و در ادامه زخم پای دیابتی قرار دارند و این خود هزینه های مختلف همچون هزینه های اقتصادی، اجتماعی و سلامت را بر جامعه تحمیل می کند.

طبایی تاکید کرد: اگر آمارهای خسارت بار سلامتی و اقتصادی زخم های مزمن مانند دیابت و مرگ و میر ناشی از این بیماری را که با بسیاری از سرطان ها قابل مقایسه است، در نظر بگیریم، متوجه می شویم که به نسبت سرطان به زخم های مزمن آنطور که باید توجه نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی مراکز علمی نشر علم، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم برای پیشگیری از بیماری ها است ،خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از ۹ سال پیش و برای نخستین بار در کشور با برگزاری کنگره های بین المللی زخم و ترمیم بافت به اطلاع رسانی در خصوص زخم و ترمیم بافت پرداخته است.

نهمین کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت به همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، از ۲۱ تا ۲۳ دی ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما