شهرها برای مبارزه با تغییر اقلیم چه می‌کنند؟

تا سال ۲۰۵۰ دو سوم جمعیت زمین در شهرها زندگی خواهد کرد. شهرها برای مقابله با آثار تشدیدشده تغییر اقلیم نیاز به نوآوری دارند.

شهرها برای مبارزه با تغییر اقلیم چه می‌کنند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، تغییرات اقلیمی به یکی از مهم‌ترین موضوع‌های سال‌های اخیر تبدیل شده است، اما شهرها برای مقابله با این مشکل، چه می‌کنند؟

۱. نیاز به خنک کردن شهرها

در سال ۱۹۵۰، ۳۰٪ جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کردند. امروز این عدد سر به فلک گذاشته و تا سال ۲۰۵۰، بیش از دو-سوم مردم روی کره زمین در نواحی شهری زندگی خواهند کرد. این شهری‌شدن باعث ایجاد «جزیره‌های گرمایی شهری» شده است که در آنها ساختمان‌ها و جاده‌ها گرمای خورشید را بیشتر از مناظر طبیعی جذب و بازنشر می‌کنند که در نتیجه، دما در آن‌ها تا ۳٫۹ درجه سلسیوس از نواحی بیرونی گرم‌تر است و آثار تغییر اقلیم در آنها تشدید می‌شود؛ از جمله ریسک‌های سلامت انسانی.

ساختمان های هوشمند

۲. طراحی ساختمان‌های کارآمد

شهرها ۷۰٪ از مصرف انرژی و ۴۰ تا ۵۰٪ انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر زمین را به خود اختصاص می‌دهند. بسیاری از این‌ها از ساختمان‌ها می‌آید که مسئول تقریبا یک-سوم تمام مصرف انرژی زمین هستند. اما ساخت ساختمان‌ها با انرژی خالص صفر رو به افزایش است.

ساختمان پیکسل در ملبورن استرالیا، که آب و انرژی خودش را تولید می‌کند؛ مرکز تجارت جهانی بحرین که برج‌های آسمان‌خراش آن توربین‌های بادی دارند؛ و اج (Edge) در آمستردام، ساختمانی هوشمند که انرژی تولیدی‌اش از انرژی مصرفی‌اش بیشتر است؛ همه نمونه‌هایی نوآورانه از ساختمان‌هایی هستند که انرژی تجدیدپذیر را با کارایی انرژی ترکیب می‌کنند تا تنها به اندازه‌ای که انرژی در آنها تولید می‌شود مصرف کنند.

اداره های سبز

۳. گواهی ادارات سبز

بسیاری از شهرها با نواحی تجاری پررونق مملو از ساختمان‌های اداری در حال اقدام برای کاهش مصرف هستند. برای چند سال پیاپی، شیکاگو سبزترین مکان در ایالات متحده برای کار بوده است.

با ۷۱٫۱٪ ادارات گواهی‌شده، این شهر بیشترین ساختمان‌های اداری انرژی-بهینه در آمریکا را در سال ۲۰۱۹ داشت؛ پشت سرش سان‌فرانسیسکو، آتلانتا و لس‌آنجلس با فاصله‌ای نزدیک قرار داشتند. ساختمان‌های «سبز» باید یک برچسب ستارهٔ انرژی یا گواهی LEED داشته باشند؛ دوتا از گواهی‌های کارآمدی انرژی اصلی در آمریکا.

صرفه جویی انرژی در ادارات

۴. لوازم بهینه نوآورانه در ادارات

کامپیوترها و دیگر تجهیزات اداری ۱۴٪ مصرف انرژی در ساختمان‌های تجاری را به خود اختصاص می‌دهند (طبق جدیدترین داده‌ها در سال ۲۰۱۲).

لوازم برقی انرژی-بهینه نقشی کلیدی در موج فضاهای اداری سبز در شهرها ایفا می‌کنند و کمپانی‌ها به طور روزافزون در حال نوآوری در لوازم انرژی-بهینه هستند تا به تلاش‌ها برای کاهش مصرف کمک کنند. برای مثال، اپسون یک تکنولوژی بدون گرما برای استفاده در پرینترهای جوهرافشان خود توسعه داده، که در مقایسه با پرینترهای لیزری انرژی بسیار کمی را هنگام پرینت دریافت می‌کند.

سقف های خنک

۵. نصب سقف‌های خنک

سقف‌های سنتی عمدتا از مواد تیره ساخته شده‌اند و نور خورشید را به‌شدت جذت می‌کنند که باعث افزایش گرما در محیط اطراف و خود ساختمان و افزایش مصرف انرژی برای تهویهٔ هوا می‌شود. اما سطح یک سقف خنک، ساخته شده از موادی که نور خورشید را منعکس می‌کنند، در ماه‌های گرم تابستان ۲۸ تا ۳۳ درجهٔ سلسیوس خنک‌تر می‌ماند.

شهر فونیکس__گرم‌ترین شهر ایالات متحده که پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش دمای بیشتر آن در سال‌های آینده دارند__فعالانه در حال تشویق نصب سقف‌های خنک به عنوان بخشی از برنامهٔ مقابله با گرمای خود است.

سقف های زنده

۶. رشد سقف‌های زنده

سقف‌های زنده، ساخته شده از پوشش گیاهی سبز، گرمای شهری و دیگر جنبه‌های تغییر اقلیم را کاهش می‌دهد؛ از جمله بهبود امنیت غذایی و تنوع زیستی. چون گیاهان نور خورشید را منعکس می‌کنند و در فرایند تبخیر و تعرق رطوبت آزاد می‌کنند تا هوا خنک شود، دمای سطحی سقف‌های زنده می‌توانند در طول روز ۱۷ تا ۲۲ درجهٔ سلسیوس خنک‌تر از سقف‌های سنتی بمانند و دمای سطح شهر را تا ۲٫۷ درجه کاهش و انرژی مورد نیاز برای تهویهٔ داخلی را کاهش دهند. سنگاپور یکی از معروف‌ترین رهبران طراحی سقف‌های زنده در دنیا است که در مناطق تجاری «شهرهایی در یک باغ» می‌سازد؛ و خطوط اتوبوس، هتل‌ها و خانه‌های مسکونی شبکه‌ای از سقف‌های زنده دارند.

خنک کردن راه ها

۷. راه‌های خنک

روسازی‌های سنتی می‌توانند در تابستان‌ها تا ۶۵ درجهٔ سلسیوس گرم شوند و این روسازی‌ها به طور میانگین ۳۰ تا ۴۵٪ سطح نواحی شهری را می‌پوشانند؛ در نتیجه، یکی از عوامل بزرگ در افزایش دما و افزایش تهویهٔ داخلی هستند. مواد روسازی خنک نور خورشید را انعکاس می‌دهند، رواناب‌های بارش‌های طوفانی را کاهش می‌دهند و کیفیت آب را بالا می‌برند. شهر دوحه در قطر در حال آزمایش یک روسازی جدید با مواد برودتی در راه‌های پر رفت و آمد است.

جنگل های شهری

۸. پرورش جنگل‌های شهری

جنگل‌های شهری__اصطلاحی که تمام درخت‌ها را در یک شهر، از جمله در خیابان‌ها، پارک‌ها و ملک‌های شخصی، در بر می‌گیرد__می‌توانند با به‌دام‌انداختن و ذخیرهٔ CO2 دما را کاهش دهند و تغییر اقلیم را کنترل کنند.

سئول پا را فراتر گذاشته و در حال طراحی جنگل‌های مسیر بار در طول رودخانه‌ها و جاده‌ها است. این جنگل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوای پاک را از کوه‌های اطراف به داخل شهر هدایت کنند و دمای مرکز شهر را در تابستان‌ها تقریبا تا ۲۵ درجه کاهش دهند.

خیابان های برقی

۹. خیابان‌های برقی

انتشار گازهای گلخانه‌ای از انبوه وسایل نقلیه در خیابان‌های شهری عاملی بزرگ در تغییر اقلیم__حمل و نقل مسئول ۳۷٪ انتشارها در سطح جهان است__و اثر جزیره‌های گرمایی شهری است؛ خودروهای برقی ۲۰٪ کمتر از موتورهای بنزینی گرما آزاد می‌کنند. برای تشویق استفادهٔ عمده از خودروهای برقی، سوئد مطالعات آزمایشی جاده‌های برقی خود را در استکهلم و لوند توسعه داده است تا یک بزرگراه ۲۱ کیلومتری بسازد که خودروهای برقی را هنگام عبور شارژ می‌کند.

 
منبع : دیجیاتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما