نمادهای اسرارآمیز چه اطلاعاتی را از دوره پارینه‌سنگی آشکار می‌کنند؟

- محققان در نقاشی‌های یک غار ۲۰هزارساله، نوعی خط کشف کردند.

نمادهای اسرارآمیز چه اطلاعاتی را از دوره پارینه‌سنگی آشکار می‌کنند؟

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰و به نقل از ایرنا، محققان معتقدند این سامانه نیانوشتار اولین شکل از نوعی خط است که تا به حال یافته‌اند. سامانه نیانوشتار شامل نشانه‌ها و علایمی باستانی است که اطلاعات محدود را منتقل می‌کند.

شکارچیان دوره پارینه‌سنگی از نمادهایی که روی دیوارها نقش بسته بودند برای انتقال اطلاعات ضروری برای بقا استفاده می‌کردند. محققان معتقدند آن‌ها احتمالاً گزارشی از فصل‌های جفت‌گیری حیوانات را ارائه می‌کنند که بر اساس ماه‌های قمری سازماندهی شده است.

دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست‌ساز استفاده کرد. این یک یافته جالب است؛ زیرا نشان می‌دهد کهن‌ترین شکل نوشتار انسان حدود ۱۴هزار سال قدیمی‌تر است.

170111433  یکی از علایم بررسی‌شده در این پژوهش

محققان در مقاله منتشرشده خود می‌نویسند: ما در اینجا به حروف و جملات نگاه نمی‌کنیم؛ اما این علامت‌گذاری‌ها نشان‌دهنده یک واحد معنایی کامل است.

این تیم بیش از ۸۰۰ رشته نقطه، خط و اشکال Y را بررسی کردند که در غارنگاره‌ها در سراسر اروپا پس از آخرین عصر یخبندان یافت شده بود. این علایم اغلب در کنار حیوانات قرار می‌گرفتند که در فرایند رمزگشایی آن‌ها بسیار مهم بود.

یافته‌های محققان حاکی از این است که شکارچیان عصر یخبندان رویدادها را برای آینده ثبت می‌کردند. همه محققان هنوز مطمئن نیستند که این علایم به تقویم فصل جفت‌گیری اشاره دارند یا نوعی خط را نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها معتقدند این علامت‌گذاری‌ها یک مرحله‌ میانی بین نمادگذاری ساده‌تر و یک سیستم نوشتاری کامل هستند.

نوشتن به شکل امروزی، از ناحیه سومر در بین‌النهرین در حدود ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد پدیدار شد و در ابتدا از تصاویر به‌عنوان حروف استفاده شد. کشف جدید، نشان می‌دهد که تاریخچه خط‌خطی‌کردن روی سنگ احتمالاً به زمان بسیار دورتری برمی‌گردد.

یکی از باستان‌شناسان دانشگاه دورهام در انگلیس می‌گوید: این پژوهش نشان می‌دهد شکارچیان عصر یخبندان اولین کسانی بودند که از یک تقویم روشمند و علایم برای ثبت اطلاعات درباره رویدادهای مهم زیست‌محیطی در آن تقویم استفاده می‌کردند.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما