رشد ۷ درصدی نشریات علمی پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس

۲۷ هزار و ۸۰۰ مقاله محققان و پژوهشگران حوزه علوم پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس در سال ۲۰۲۱ نمایه شده است که از این تعداد ۴۵ نشریه از آغاز دولت سیزدهم موفق به اخذ این نمایه شده‌اند.

رشد ۷ درصدی نشریات علمی پزشکی ایران در نمایه بین‌المللی اسکوپوس

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا،  پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز یکشنبه در این خصوص با بیان اینکه رشد نشریات علوم پزشکی در نمایه‌های بین‌المللی در ادوار گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: مجموع نشریات دارای رتبه علمی پژوهشی از کمیسیون نشریات وزارت بهداشت درحال حاضر ۴۶۵ عنوان نشریه در حوزه‌های مختلف علوم سلامت است که تا پیش از آغاز دولت سیزدهم تعداد ۱۳۵ نشریه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای نمایه اسکوپوس بودند و اکنون بعد از گذشت یک سال به عدد ۱۸۰ عنوان رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این دستاورد را نتیجه تلاش دلسوزانه سردبیران، مدیران مسئول و سایر دست اندکاران مجلات علوم پزشکی دانست و عنوان کرد: رشد ثبت شده مجلات علمی پژوهشی پزشکی هفت درصد است. در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ مقاله توسط محققان و پژوهشگران حوزه علوم پزشکی کشور در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس نمایه شدند.

پناهی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر تعداد مجلات دارای نمایه پرداخت و افزود: در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک، دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجموع ۵۵ نشریه ۳۳ عنوان دارای نمایه است و دانشگاه های شهید بهشتی و مشهد در رده دوم تا سوم قرار دارند. در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ دو، شهید صدوقی یزد با پنج نشریه دارای نمایه است.

وی درباره دیگر نمایه‌های بین‌المللی گفت: در حال حاضر ۹۷ عنوان نشریه در نمایه ISI داریم که شامل نشریات دارای تاثیر و ESCI می‌شود. ۷۸ نشریه علوم پزشکی در نمایه PubMed داریم ضمن اینکه ۴۷ عنوان نشریه نیز دارای هر سه نمایه ISI ،Scopus و PubMed هستند.

به گزارش ایرنا، اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌ شده‌ است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۶۰ میلیون سند را جمع‌آوری کرده‌ است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵ هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌ و در مجموع اطلاعات ۱۶ هزار و ۵۰۰ نشریه علمی پژوهشی را نمایه کرده‌ است. اسکوپوس یکی از محصولات الزویر است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : موج کاهشی دلار، بازار طلا را عقب راند

اخبار سلامت

سینما در سینما