نحوه زایمان بر پاسخ سیستم ایمنی بدن نوزادان به واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که نحوه زایمان مادران بر پاسخ سیستم ایمنی بدن نوزادان به دو واکسن مهم دوران کودکی (واکسن‌های عفونت ریه و مننژیت) تأثیر می‌گذارد.

نحوه زایمان بر پاسخ سیستم ایمنی بدن نوزادان به واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، پژوهش‌ها حاکی از این است نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می‌شوند، پس از دریافت واکسن عفونت‌ ریه و مننژیت در مقایسه با نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا آمده‌اند، سطوح آنتی‌بادی بالاتری دارند.

محققان درخصوص رابطه میان میکروب‌های روده و سطوح آنتی‌بادی پس از واکسیناسیون در گروهی متشکل از ۱۲۰ نوزاد که در هفته‌های هشتم و دوازدهم زندگی‌ خود در برابر عفونت‌ ریه و مننژیت واکسینه شده بودند، مطالعه کردند. محققان توسعه میکروبیوم (جامعه میکروب‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند) روده در سال اول زندگی کودکان و پاسخ ایمنی آن‌ها به واکسن‌ها را با آزمایش نمونه‌های بزاق آن‌ها در ۱۲ و ۱۸ ماهگی دنبال کردند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه اِدینبورگ، بیمارستان اسپارن و مرکز پزشکی دانشگاه اوترِخت و مؤسسه ملی بهداشت عمومی و محیط‌زیست در هلند این پژوهش را انجام دادند.

آنتی‌بادی بدن ۱۰۱ نوزاد که واکسن عفونت ریه دریافت کرده بودند، آزمایش و مشخص شد که میزان آنتی‌بادی در نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که از طریق سزارین متولد شده‌اند، ۲ برابر است. محققان همچنین دریافتند که سطوح آنتی‌بادی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند، ۳.۵ برابر بالاتر از نوزادانی است که با شیرخشک تغذیه شده‌اند.

آنتی‌بادی بدن ۶۶ نوزاد نیز که واکسن مننژیت دریافت کرده بودند، آزمایش و مشخص شد که سطوح آنتی‌بادی بدن نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا آمده‌اند، بدون توجه به شیردهی، ۱.۷ برابر بیشتر از آن‌هایی است که از طریق سزارین به دنیا آمده‌اند. میکروبیوم روده در بدو تولد شکل می‌گیرد و در چند ماه اول زندگی به سرعت توسعه می‌یابد و بیشتر تحت تأثیر روش زایمان، شیردهی و مصرف آنتی‌بیوتیک قرار می‌گیرد.


تیم پژوهشی ارتباطی واضح بین میکروب‌های روده نوزادان و سطوح آنتی‌بادی‌ها یافتند؛ مثلاً در میان تعداد زیادی از باکتری‌های روده، سطوح بالای دو باکتری (بیفیدوباکتریوم و اشریشیا کُلی) به صورت ویژه با پاسخ آنتی‌بادی بالایی به واکسنی که از بدن در برابر عفونت ریه محافظت می‌کند، مرتبط بود.

تیم پژوهشی نتیجه گرفتند که میکروبیوم نوزادان کمک می‌کند که سیستم ایمنی آن‌ها به واکسن‌ها پاسخ دهد؛ همچنین میزان ایمنی در برابر برخی عفونت‌ها را در دوران کودکی تعیین می‌کند.

به گفته متخصصان، در آینده، می‌توان واکسیناسیون را بر اساس نحوه زایمان مادران یا تجزیه‌وتحلیل میکروبیوم نوزادان تنظیم کرد.

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما