دستگاه تصویربرداری فوق دقیق برای کاربردهای پزشکی و صنعتی بومی‌سازی شد

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز تک فوتون برای تصویربرداری‌های فوق دقیق در حوزه‌های پزشکی و صنعتی شدند.

دستگاه تصویربرداری فوق دقیق برای کاربردهای پزشکی و صنعتی بومی‌سازی شد

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایسنا، با ورود فناوری کوانتومی مبتنی بر فوتون‌های منفرد در کشور طی چند سال اخیر، نیاز به یکی از اجزای اساسی برای توسعه ایـن فناوری، یعنی آشکارسازهای تک‌فوتونی، به‌خوبی احساس شده است.

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهیدبهشتی، آشکارساز تک‌فوتونی مبتنی بر دیودهای نوری بهمنی نیم‌رسانا را در کشور تولید کرد.

آشکارساز تک‌فوتونی این شرکت، با حداکثر بازدهی ۶۵درصد در طول مـوج ۵۵۰ نانومتر، نرخ شمارش در تاریکی C/s۳۰۰ و قابلیت شمارش حداکثر ۱۰ میلیون فوتـون در ثانیه را دارد. عملکرد این آشکارساز به این صورت است که به ازای هر فوتونی که آشکار می‌شود، پالسی با عرض چندنانوثانیه در خروجی تولید می‌شود.

ویژگی‌های این آشکارساز به گونه‌ای است که از آن در فناوری‌های مختلفی از جمله ارتباطات کوانتـومی نوری، طیف‌سنجی تک‌مولکولی، طیف‌سنجی همبستگی فوتونی و لیدار می‌توان استفاده کرد.

شهاب کریمی، مدیر اجرایی این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، آشکارساز تک فوتون را از جدیدترین محصولات این شرکت نام برد و گفت: این دستگاه می‌تواند با دقت بالا، تک فوتون را برای کاربران آشکارسازی کند و از این قابلیت در کاربردهای مختلف چون فیزیک کوانتومی، لیدار، تصویربرداری کوانتومی و اسپکتروسکوپی‌های کوانتومی بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه در حوزه‌های تحقیقاتی و پزشکی و نظامی کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر به تصویربرداری فوق دقیق است.

کریمی با تاکید بر اینکه این دستگاه دارای نمونه مشابه خارجی است، اظهار کرد: ما اقدام به بومی‌سازی این محصول در کشور کردیم و از جمله مزیت‌های نمونه ایرانی با مشابه خارجی در قیمت آن است. قیمت نمونه ایرانی یک هشتم قیمت نمونه خارجی است.

انتهای پیام

 

منبع : ایسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما