فناوران و سرمایه‌گذاران فرصت بهره‌مندی از رویداد TIM۲۰۲۳ به میزبانی ایران را از دست ندهند

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس با اشاره به تمدید زمان نام‌نویسی در پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری (TIM۲۰۲۳) با هدف جذب سرمایه تا ۱۰ دی ماه، به همه نوآوران، استارتاپ‌ها و البته سرمایه گذاران توصیه کرد فرصت طلایی حضور و بهره‌مندی از این رویداد را از دست ندهند.

فناوران و سرمایه‌گذاران فرصت بهره‌مندی از رویداد TIM۲۰۲۳ به میزبانی ایران را از دست ندهند

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، اوایل دهه ۹۰ شمسی بود که ایران طرحی را به سازمان اقتصادی دی هشت مبنی بر ایجاد یک شبکه با هدف گسترش و تبادلات فناورانه بین کشورهای عضو این سازمان ارائه کرد و این طرح با استقبال کشورهای عضو مواجه شد.

در واقع طرح پیشنهادی ایران تحت عنوان شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-‌هشت D-۸ Technology Transfer and Exchange Network (TTEN) توسط پارک فناوری پردیس مطرح شد و در کارگروه فناوری به‌ تصویب کشورها و در نهایت وزرای صنعت این کشورها رسید.

این شبکه در حال توسعه (D-۸ TTEN) یک شبکه اطلاعاتی و مبادلاتی میان کشورهای اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مصر، مالزی و نیجریه است که ایجاد همگرایی و هم‌افزایی از طریق ظرفیت‌سازی و اطلاع‌رسانی دستاوردها و نیازهای فناوری و ساماندهی مبادلات فناوری را بین کشورهای عضو در زمینه فناوری بر عهده دارد.

با تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز پارک فناوری پردیس به عنوان دبیرخانه این شبکه شروع به کار کرد. در واقع هدف از ایجاد دبیرخانه این شبکه توسعه همکاری و هم افزایی فناورانه و دانشی بین هشت کشور عضو سازمان دی هشت عنوان شده است.

در همین راستا، هشتم آذرماه امسال بود که فراخوان نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری (TIM۲۰۲۳ - Technology Investment Meeting)، با هدف جذب سرمایه جهت شتابدهی به شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و سرمایه‌پذیران حوزه فناوری توسط پارک فناوری پردیس منتشر شد.

در حالی که قرار است مطابق برنامه زمانی تدوین شده، پنجمین دوره نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری ۸ و ۹ اسفندماه سال جاری در پارک فناوری پردیس برگزار شود، دبیرخانه این نشست به دنبال استقبال سرمایه گذاران و سرمایه پذیران از این رویداد بین المللی و به منظور شرکت هرچه بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارتاپ‌های کشورمان در این رویداد مهلت ثبت در این نشست را تا ۱۰ دی ۱۴۰۱ تمدید کرد.

نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) فرصتی مناسب برای شناسایی و جذب سرمایه گذاران

 

170085878

 

میلاد صدرخانلو قائم مقام دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی هشت، پنجمین نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری TIM۲۰۲۳ در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، برگزاری این نشست در کشورمان را بسیار دارای حائز اهمیت دانست.

وی افزود: به دلیل اینکه سال های بعد ممکن است این نشست در سایر کشورهای عضو برگزار شود، می تواند برای استارتاپ ها، فناوران و البته سرمایه گذاران کشورمان بسیار سودمند و قابل بهره برداری باشد.

صدرخانلو تاکید کرد: این شبکه در حال حاضر تا حدودی توانسته است که خود را در زیست بوم نوآوری و فناوری و کارآفرینی ۸ کشور دی هشت معرفی کند و در حال حاضر بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران این هشت کشور در جریان این رویداد هستند و حضور سرمایه گذاران از کشورهای عضو در رویدادهای پیشین نشان می دهد که سرمایه گذاران این کشورها با این رویداد آشنا شده اند.

وی با بیان اینکه، تاکنون چهار دوره این برنامه و نشست برگزار شده و میزبان هر چهار دوره نیز ایران بوده است، خاطرنشان کرد: با گذشت ۱۰ سال از ایجاد این شبکه چند برنامه کلیدی در حوزه های مختلف فناوری و همکاری های فناورانه بین المللی در سال پیاده و اجرایی شده است و سال گذشته نیز نزدیک به ۱۰۰ سرمایه گذار در چهارمین نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) شرکت کردند.

170083211

وی تصریح کرد: پنجمین دوره نشست نیز ۸ و ۹ اسفندماه سال جاری در پارک فناوری پردیس با هدف گردهمایی نمایندگان این هشت کشور و تمام سرمایه گذاران حوزه فناوری علاقمند به سرمایه گذاری در این هشت کشور برگزار می شود.

صدرخانلو گفت: شبکه هر سال برنامه های مختلفی را در کشورهای عضو و به صورت چرخشی برگزار می کند و یکی از برنامه های مهم که با استقبال کشورهای عضو مواجه شده، نشست بین المللی سرمایه گذاری فناورانه است.

وی افزود: در این نشست ما سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری فناورانه از سراسر دنیا را دعوت می کنیم که در این نشست جمع شوند و یکسری طرح های سرمایه پذیر را به سرمایه گذاران ارائه می کنیم و آنها این فرصت را دارند که یا شخصا یا به صورت مشترک سرمایه گذاری کنند.

صدرخانلو با بیان اینکه، از ایران نیز در این نشست شبکه فن بازار ملی ایران شرکت می کنند، افزود: از هر هفت کشور دیگر نیز نهادهای دولتی متولی حوزه فناوری و نوآوری شرکت می کنند و اینها نماینده های کشورشان در شبکه هستند و آنها سرمایه گذاران خصوصی کشور خود یا کشورهای دیگر را برای حضور در این نشست همراهی و دعوت می کنند.

وی افزود: این رویداد محلی است برای دعوت از سرمایه گذاران دنیا برای سرمایه گذاری در این هشت کشور عضو دی هشت که ممکن است اهلیت سرمایه گذار متعلق به یکی از این هشت کشور یا اصلا خارج از این هشت کشور باشد.

همکاری کشورهای ترکیه، مالزی و پاکستان با شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-‌هشت

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس در ادامه در پاسخ به این سوال که در طول چهار دوره برگزاری عنوان شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-‌هشت D-۸ Technology Transfer and Exchange Network (TTEN) چه نتایجی به دنبال داشته است نیز اظهار کرد: در این چهار دوره ما به تدریج به دنبال شناساندن و جاانداختن زیست بوم سرمایه گذاری بین المللی در این هشت کشور بودیم.

صدرخانلو افزود: به تدریج بعد از سه دوره برگزاری و اقدامات انجام شده ما در دوره چهارم نشست موفق شدیم حدود ۱۰.۶ میلیون دلار سرمایه گذاری فناورانه در طرح های فناور و دانش بنیان در کشورمان توسط سرمایه گذاران کشورهای مختلف عضو داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام کشورها بیشتر علاقمند به سرمایه گذاری در ایران بوده اند، گفت: در حال حاضر همکاری کشورهای ترکیه، مالزی و پاکستان با این شبکه مناسب بوده است و درصدد هستیم در سال جاری فعالیت سایر کشورهای عضو را در این شبکه پررنگ کنیم.

170083212

حوزه سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشتاز در سرمایه‌گذاری

قائم مقام دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی هشت همچنین در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران کشورهای عضو دی هشت بیشتر علاقمند به سرمایه گذاری در چه حوزه هایی هستند، تصریح کرد: حوزه سلامت شامل تسهیلات پزشکی و دارویی و حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ict) شامل نرم افزار و تجهیزات رایانه ای و همچنین بازی و آموزش حوزه هایی بودند که ما شاهد رونق سرمایه گذاری در آنها به نسبت سایر حوزه های فناورانه بوده ایم.

صدرخانلو در پاسخ به این سوال که آیا به حوزه کشاورزی نیز ورود کرده اید یا خیر نیز اظهار کرد: ما در سال های گذشته طرح های سرمایه پذیر و سرمایه گذاران فعالی در حوزه کشاورزی داشته ایم اما در اقلیت بوده است.

170083212

نحوه همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی چگونه است؟

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس همچنین در پاسخ به این سوال که اگر یک سرمایه گذار خارجی یا داخلی طرحی را برای سرمایه گذاری انتخاب کند نحوه ادامه کار چگونه خواهد بود، گفت: روش کار به این صورت است که افراد دارای طرح یا استارتاپ ها و فناوران که متقاضی جذب سرمایه هستند در ابتدا باید در وب سایت شبکه تبادل فناوری دی هشت اقدام به نام‌نویسی کنند که فراخوان آن از چند هفته گذشته در تمام کشورهای عضو دی هشت آغاز شده است.

صدرخانلو افزود: این اطلاعات را تجمیع کرده و در ادامه این سامانه را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری معرفی می کنیم و پس از مذاکره اگر تمایل داشته باشند، فرم ثبت نام برای آنها ارسال می شود و در ادامه طرح های سرمایه پذیران را به سرمایه گذاران مربوطه ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که سرمایه گذاران از طرح ها مطلع می شوند و پس از بررسی های انجام شده و شناسایی علاقه اولیه سرمایه گذاران به طرحی ما جلسات مجازی را بین سرمایه پذیران و سرمایه گذاران برقرار کرده و آنها می توانند مذاکرات اولیه را با هم داشته باشند.

صدرخانلو اضافه کرد: طرح هایی که مذاکرات آنها به نتیجه برسد، در هنگام برگزاری رویداد، مذاکرات پیشرفته و نهایی را با هم خواهند داشت و اگر موفق شوند قرارداد سرمایه گذاری بین دو طرف منعقد می شود. در واقع یک روش ترکیبی مجازی و حضوری است که چند ماه طول می کشد و آن طرح هایی که در مذاکرات مجازی به نتیجه برسند، در طول دو روز برگزاری رویداد توافقنامه نهایی آن نیز به امضاء خواهد رسید.

وی همچنین با بیان اینکه، مخاطب رویداد ما بیشتر سرمایه گذاران هستند در خصوص اینکه تاکنون چندین طرح ارائه شده است، افزود: با توجه به اینکه حدود دو هفته از این فراخوان می گذرد باید تا پایان فراخوان صبر کنیم چراکه یک ماه مدت زمان ثبت نام است و در بهمن ماه به صورت دقیق اطلاعات رسانه ای خواهد شد. اما جالب این است که برای این دوره تعداد بسیاری از استارتاپ های سرمایه پذیر خارج از ایران در هفته های اولیه فراخوان ثبت نام کرده اند.

صدرخانلو در پاسخ به این سوال که خیلی از این سرمایه گذاران هشت کشور علاقمند به سرمایه گذاری در طرح های نوآورانه و فناورانه باشند آیا این رویداد در بین سرمایه گذاران خارجی جاافتاده است یا خیر گفت: نمی توانیم ادعا کنیم که همه سرمایه گذاران خارجی با این شبکه آشنا هستند اما تلاش ما در طول هشت سال گذشته این بوده است که بیشتر خود را به زیست بوم فناوری سایر کشورها معرفی کنیم.

فناوران و سرمایه‌گذاران از نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) غافل نشوند

رییس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس در ادامه اظهار کرد: نشست سرمایه‌گذاری فناوری (TIM) در واقع فرصتی برای شناسایی سرمایه‌گذاران کشورهای عضو و دیگر کشورهای اسلامی است تا در گام اول باعث هم افزایی بین فعالان این بخش شود و در گام‌های بعدی با همکاری صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از یک طرف و کارآفرینان و شرکت‌های نوپا از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری روی طرح‌های نوآورانه و فناورانه را رقم بزنند.

169485000

صدرخانلو تصریح کرد: این نشست با هدف جذب سرمایه و شتابدهی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان و به همت پارک فناوری پردیس و دبیرخانه شبکه تبادل و انتقال فناوری کشورهای اسلامی در حال توسعه (D-۸TTEN) برگزار می شود. برنامه‌های اصلی نشست شامل جلسات میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران (B۲B) با هدف انعقاد تفاهم نامه همکاری، رونمایی از اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو D-۸، و بازدید از ظرفیت‌های اکوسیسیتم فناوری کشور می‌باشد و حضور برای فعالان عرصه فناوری رایگان است.

وی با بیان اینکه، این شبکه در حال حاضر تا حدودی توانسته است خود را در زیست بوم نوآوری و فناوری و کارآفرینی ۸ کشور معرفی کند، افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران این هشت کشور در جریان این رویداد هستند و حضور سرمایه گذاران از کشورهای عضو در رویدادهای پیشین نشان دهنده آن است که آنها به این آگاهی دست پیدا کرده اند.

صدرخانلو همچنین با اشاره به استقبال مناسب از این رویداد تصریح کرد: ممکن است در سال های آتی ما دیگر میزبان این رویداد نباشیم و شاید این فرصت آخر استارتاپ ها و سرمایه گذاران ایرانی برای شرکت باشد. با توجه به نتایج خوبی که این رویداد کسب می کند، به احتمال زیاد در سال های آینده سایر کشورهای عضو میزبان این رویداد خواهند بود چراکه همواره کشور میزبان شانس بیشتری برای بهره برداری از این رویداد خواهد داشت.

قائم مقام دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-‌هشت در ادامه به همه استارتاپ ها، فناوران، نوآوران، صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر و صندوق های پژوهش و فناوری کشورمان و همچنین سرمایه گذاران ایرانی توصیه کرد در زمان مقرر تمدید شده در این نشست نام‌نویسی کنند و فرصت حضور در نشست بین‌المللی سرمایه گذاری فناوری TIM۲۰۲۳ به میزبانی ایران را از دست ندهند.

به گفته قائم مقام دبیرخانه شبکه انتقال و تبادل فناوری دی-‌هشت علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و نام‌نویسی در رویداد می توانند به آدرس https://d8tten.org/technology-investment-meeting مراجعه کنند.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز