اپل به دنبال تنوع سازی خط تولید مک بوک در ویتنام

بر اساس یک گزارش جدید اپل به دنبال تنوع بخشیدن به خط تولید لپ تاپ‌های مک بوک خود است و این کمپانی به تازگی قرار است بخشی از خط تولید این سری محصولات را به ویتنام انتقال دهد.

اپل به دنبال تنوع سازی خط تولید مک بوک در ویتنام

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از سخت افزارمگ ، اپل مدت‌هاست که مک بوک‌های خود را در چین تولید می‌کند و این شرکت تاکنون تمایلی به انتقال خط تولید به خارج از این کشور نداشته، با این وجود در جدیدترین گزارش‌ها، رسانه Nikkei Asia ادعا کرده فاکساکن تامین کننده قدیمی قطعات مک بوک برای کار در ویتنام قرارداد بسته است.

جالب اینجاست که سایر خط تولید محصولات اپل همین حالا هم در خارج از چین جایگزین دارند و مک بوک‌ها آخرین سری محصولات است که به باور اپل به تنوع خط تولید نیاز دارد. اپل می‌تواند دلایل متعددی برای متنوع سازی خط تولید مک بوک‌ها در خارج از چین داشته باشد و یکی از مهم‌ترین مسائل محدودیت‌های کرونایی سخت‌گیرانه در چین و روابط اخیر این کشور با آمریکا است.

چین تا همین هفته‌های پیش سیاست کووید صفر را پیگیری می‌کرد و افراد مبتلا به این بیماری تحت قرنطینه‌های شدید قرار می‌گرفتند، به طوری که در برخی موارد اجازه رفت و آمد آزادانه از آن‌ها سلب می‌شد. در روزهای اخیر چین شروع به کاهش برخی سیاست‌های سختگیرانه خود کرده و به افراد مبتلا اجازه قرنطینه در خانه را به جای مراکز دولتی داده است. با این حال ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد و در ماه‌های گذشته نیز کارکنان فاکسان به دلیل شدت این مشکلات دست از کار و مونتاژ محصولات آیفون کشیدند.

 

با این حال مشکل کووید شاید کوتاه مدت باشد اما مسئله اصلی و بلند مدت از دید اپل، تحریم‌های آمریکا بر علیه شرکت‌های چینی و تنش در روابط این دو کشور در سال‌های اخیر است. تحریم‌ها مانع از دستیابی شرکت‌های چینی به تراشه‌هایی که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی ساخته می‌شوند شده است. اپل با انتقال بخشی از خط تولید محصولات مک بوک از چین به ویتنام می‌تواند حداقل مقداری از پیچیدگی‌های ژئوپلیتیک و مشکلات حاکم بر وابستگی تولیدی این شرکت به چین را کاهش دهد.

گزارش Nikkei Asia همچنین نشان می‌دهد که اپل در حال حاضر خط تولید آزمایشی را در ویتنام برای مک‌بوک‌های خود راه‌اندازی کرده است و می‌تواند تولید در مقیاس کامل را از اوایل ماه می 2023 آغاز کند. طبق گزارش رسانه‌ها اپل در نظر دارد تا برای همه‌ی محصولات خود، خط تولیدهای فعال در خارج چین نیز در نظر بگیرد و پس از تکمیل خط تولید، مک بوک در ویتنام تمام محصولات اپل حداقل یک خط تولید دیگر نیز خارج از چین خواهند داشت.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما