محققان ایرانی برای اولین بار به روش نوین درمان سرطان کبد دست یافتند

پژوهشگران دانشگاه تهران برای اولین بار موفق به دستیابی به روشی نوین شدند که با استفاده از یک پپتید نوترکیب به درمان هدفمند سلول‌های سرطانی کبد کمک می‌کند.

محققان ایرانی برای اولین بار به روش نوین درمان سرطان کبد دست یافتند

به گزارش گروه  دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، دکتر زهرا حاجی حسن عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح پژوهشی تولید فیوژن نوترکیب Bovicin HC۵ و CPP برای درمان سرطان کبد روز سه شنبه درباره این دستاورد پژوهشی گفت: در این روش درمانی از یک AMP (آدنوزین مونوفسفات Adenosine monophosphate) با خاصیت ضد سرطانی (Bovicin HC۵) که توسط باکتری Streptococcus bovis تولید می‌شود، استفاده شده است.

وی افزود: همچنین در این طرح، با همراه کردن یک CPP (پپتید نافذ سلولی) با پروتئین bovicin HC۵ نفوذپذیری آن به سلول‌های کبد افزایش یافته است. این امر باعث ورود هدفمند دارو به سلول‌های سرطانی کبد خواهد شد. در این طرح، این فیوژن طراحی‌شده، به صورت نوترکیب در باکتری E. coli تولید شده و اثربخشی آن بر روی رده سلول‌های سرطانی کبد به اثبات رسید.

170075377

این پژوهشگر ایرانی درباره مزیت این نوع درمان نسبت به روش‌های شیمی‌درمانی رایج، گفت: در این روش درمانی که با استفاده از فناوری بیوتک صورت می‌گیرد، با توجه به اختصاصیت بالا و اندازه کوچک CPP استفاده شده، علاوه بر نفوذ هدفمند دارو فقط به سلول‌های سرطانی کبد، دوز داروی استفاده شده نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد که متعاقباً عوارض جانبی احتمالی دارو و سمیت آن در مقایسه با سایر داروهای شیمی‌درمانی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

حاجی حسن خاطرنشان کرد: استفاده از AMP یکی از روش‌های نوین درمانی به شمار می‌رود و در این طرح برای اولین بار فیوژنی از یک AMP و CPP درست شده است که قابلیت درمان سرطان کبد را دارا است.

وی درباره سابقه درمان سرطان کبد با این روش، گفت: این نخستین بار است که در ایران از این روش برای درمان سرطان کبد استفاده می‌شود، هر چند مشابه این کار در دنیا انجام شده است ولی فیوژن طراحی‌شده در این طرح در سطح دنیا هم کاملاً نو و جدید است.​

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز