ذخیره‌سازی ۵۲ هزار نمونه زیستی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در بازدید رییس جهاد دانشگاهی از این مرکز، از ذخیره سازی ۵۲ هزار نمونه زیستی در این مجموعه خبر داد.

ذخیره‌سازی ۵۲ هزار نمونه زیستی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا، رضا آذربایجانی روز شنبه در بازدید حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ضمن تاکید بر اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی خاطرنشان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سال ۱۳۸۶ با فرمان رهبر معظم انقلاب در جهاددانشگاهی پایه‌گذاری شد.

وی هدف اصلی از تأسیس این مرکز را ایجاد مرکزی ملی و مرجع به‌منظور حفظ و به‌کارگیری ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و حمایت از فعالیت‌های صورت گرفته و ایجاد هماهنگی لازم عنوان کرد.

آذربایجانی ادامه داد: این مرکز ضمن پشتیبانی از مراکز ذخایر زیستی کشور و ایجاد شبکه ملی ذخایر زیستی، در تلاش است تا به مرکزی پیشتاز به‌منظور گردآوری، تکمیل، سامان‌دهی، استانداردسازی و حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی برای توسعه دانش، فناوری و افزایش کیفیت زندگی و سلامت و حفظ امنیت غذایی، منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۵۲ هزار نمونه زیستی در قالب ۲۷ کلکسیون در مرکز ذخیره شده، راه‌اندازی طرح هایی همچون شبکه پاسخ سریع حفظ ذخایر ژنتیکی حیات‌وحش در جهاددانشگاهی، اجرای پروژه خفاش‌های ایران در همکاری با سازمان محیط‌زیست، ایجاد اولین شعبه منطقه‌ای مرکز در منطقه سیستان و بلوچستان و راه‌اندازی خزانه ایمن ذخایر ژنتیکی استراتژیک کشور در غار یخی رشته‌کوه البرز را از جمله پروژه‌های بنیادین و راهبردی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نام برد.

بر اساس اعلام سازمان جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی امروز(شنبه) با همراهی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری و برخی مدیران ارشد این نهاد در سفر به استان البرز، از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در استان البرز، از بانک سلول‌های انسانی و جانوری، بانک میکروارگانیسم‌ها بانک گیاهی و بانک مولکولی و دیگر بخش‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کرد.

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا امروز در معاملات بازار جهانی افت را در پیش گرفته است.

اخبار سلامت

سینما در سینما