پای صحبت‌های اولین مدیر برنامه زن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

اقتصاد ۱۰۰ - «دانا وایگل» اولین زنی است که مدیریت برنامه «ایستگاه فضایی بین‌المللی» را برعهده دارد. او در مصاحبه با اسپیس، درباره چشم‌انداز آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی صحبت کرد.

پای صحبت‌های اولین مدیر برنامه زن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

به گزارش گروه دانش و فناوری، اولین مدیر برنامه زن «ایستگاه فضایی بین‌المللی»، چشم‌اندازهای مثبتی را در آینده آزمایشگاه مداری می‌بیند.

به نقل از اسپیس، «دانا وایگل»(Dana Weigel) اولین زنی که مدیریت برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده دارد، از نظارت بر فعالیت‌های تجاری فضایی در این مجموعه مداری هیجان‌زده است.

وایگل روز یکشنبه، هفتم آوریل رسما سکان مدیریت برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی را به جای «جوئل مونتالبانو»(Joel Montalbano) به دست گرفت. او پیشتر معاون برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی بود و ۲۰ سال تجربه را در چندین سمت برجسته ناسا دارد.

وایگل در مصاحبه با اسپیس، گفت: من از سال ۲۰۲۱ مستقیما کنار مونتالبانو در بخش مدیریت کار می‌کنم و تجربیات بسیاری را درباره چالش‌های موجود به دست آورده‌ام.

وایگل تسلط مونتالبانو را در روابط بین‌المللی، از جمله اقامت بلندمدت در سایر کشورها برای یادگیری فرهنگ و هنجارهای آنها ستود و گفت که او نیز می‌خواهد همین کار را انجام دهد. مونتالبانو در روز هفتم آوریل به سمت معاون عملیات فضایی ارتقاء یافت.

سمت مدیریت برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۱۹۹۴ وجود داشته است. این در حالی است که اولین قطعات این مجموعه مداری در سال ۱۹۹۸ به مدار زمین پرواز کردند. وایگل پیش از رسیدن به سمت کنونی، در طول تاریخ کاری خود به عنوان مدیر پرواز بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، معاون اداره پرواز بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و مدیر اداره وسایل نقلیه ایستگاه فضایی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ خدمت کرده است.

وایگل گفت که کار او به پشتیبانی یک گروه بسیار جالب و متنوع انجام می‌شود. این گروه در سراسر جهان و در مراکز متعدد ناسا در آمریکا فعالیت می‌کنند و بر موضوعاتی مانند گسترش آموزش و راهنمایی و چیزهایی که باید به نسل‌های جدید منتقل شوند، تمرکز دارند.

وایگل خاطرنشان کرد که این گروه بزرگ بسیار پرمشغله است. به عنوان مثال، ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان ۴۰ عملیات پویا در سال ۲۰۲۳ بود که فعالیت‌هایی را مانند اتصال به ایستگاه، پیاده‌روی فضایی و فعالیت‌های مشابه شامل می‌شد. فعالیت‌های بیشتری نیز قرار است در سال‌های آینده انجام شوند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی اخیرا به سرعت به یک مرکز تجاری تبدیل شده است و هر ماه شلوغ‌تر می‌شود. شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به صورت منظم فضانوردان را به این مجموعه مداری می‌فرستد. همچنین، انتظار می‌رود که شرکت «بوئینگ»(Boeing) کپسول «استارلاینر»(Starliner) خود را تا ماه مه به ایستگاه بفرستد. به غیر از مأموریت‌های تجاری بلندمدت سرنشین‌دار که هر کدام از این شرکت‌ها به مدت ۶ ماه از طرف ناسا انجام می‌دهند، شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) نیز مأموریت‌های خصوصی نیم‌ماهه را با همکاری اسپیس‌ایکس به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد. هواپیمای فضایی «دریم چیسر»(Dream Chaser) شرکت «سیرا اسپیس»(Sierra Space) نیز ممکن است اولین پرواز آزمایشی خود را به همراه محموله‌ها در ماه ژوئن انجام دهد.

وایگل گفت: اولویت اصلی این است که بتوانیم همه آن ماموریت‌های واقعا پیچیده را با خیال راحت و با موفقیت اجرا کنیم. به غیر از ایمنی، ایستگاه فضایی بین‌المللی در برنامه «آرتمیس»(Artemis) برای بردن فضانوردان به ماه در اواخر دهه جاری، یک نقش کلیدی خواهد داشت. این برنامه، فعالیت‌هایی را مانند آزمایش لباس‌های فضایی و فناوری‌های حیاتی از جمله سیستم‌های پشتیبانی حیات برای مأموریت‌های آینده شامل می‌شود.

در حال حاضر انتظار می‌رود که مشارکت ایستگاه فضایی بین‌المللی در این برنامه‌ها تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد. ناسا در مراحل اولیه تامین مالی مجموعه‌ای از ایستگاه‌های فضایی تجاری است که پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی، مدیریت پژوهش‌ها را بر عهده خواهند گرفت. هنوز نمی‌توان گفت که آیا این ایستگاه‌های فضایی تا پایان دهه جاری آماده خواهند شد یا خیر. با وجود این، وایگل روی این موضوع تا حد امکان تمرکز کرده است. او خاطرنشان کرد که مأموریت‌های سرنشین‌دار خصوصی با همکاری شرکت آکسیوم اسپیس و مأموریت‌های علمی تجاری، یک نقطه آغاز هستند.

وایگل گفت: کارهای زیادی برای توسعه اولیه اکتشافات داریم تا پژوهش و تولید را پیش ببریم و ببینیم چه چیزی ممکن است از نظر تجاری منطقی باشد یا به ماموریت‌های تجاری کمک کند، اما در عین حال، سود را نیز به همراه بیاورد.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما