مدیرعامل عنوان کرد:

حضور ماشین‌ سازی اراک در مگا پروژه‌ ها

مرکزی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک گفت: با معرفی تمامی ظرفیت های ماشین سازی می توان مگاپروژه ها را جذب کرد.

حضور ماشین‌ سازی اراک در مگا پروژه‌ ها

رضا سرایی در پنجاه و ششمین سالروز تاسیس این شرکت بیان کرد: در شرایط کنونی با توجه به اینکه بخشی از ظرفیت های ماشین سازی به فراموشی سپرده شده است، باید مجددا این صنعت را معرفی کنیم. بارها می شنویم که ماشین سازی برای اولین بار تولیداتی دارد، اما حقوق مالکیت معنوی این اولین بارها به نام این شرکت ثبت نمی شود، بر این اساس باید با معرفی شرکت، این حقوق را ثبت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۵ گروه مختلف در ماشین سازی اراک از جمله گروه متالوژی، ماشین و مونتاژ، پل و سازه های فلزی، ساخت تجهیزات و دیگ بخار و بویلرها اظهار کرد: این پنج گروه شرکت را به شرکتی استثنایی در خاورمیانه بدل کرده است و به واسطه فعالیت این گروه ها، امکان طراحی، مهندسی و ساخت و تولید هرگونه تجهیزی در این شرکت فراهم است و توان جذب و تولید در حوزه مگاپروژه را داریم.

سرایی با بیان اینکه امروز در کشور برخی شرکت های پیمانکاری وجود دارند که حتی یک سالن بزرگ تولید ندارند، اما مگاپروژه در اختیار می گیرند و ماشین سازی با ظرفیتی عظیم به عنوان شرکت دست دوم همراه این پروژه ها می شود، افزود: این در حالی است که این شرکت مجموعه ای جامع و کامل را در اختیار دارد و باید به سمت مگاپروژه ها برود.

وی تصریح کرد: اگر ماشین سازی به عنوان پیشانی صنعت استان، مگاپروژه ها را به دست آورد، کارگاه های بسیاری فعال می شوند، اشتغال مناسبی رقم می خورد و سرمایه گذاری های صنعتی افزایش می یابد. باید ظرفیت های فراموش شده را مجددا فعال و احیا کرد و مسلما با شکل گیری همتی عالی در استان، کمک رسانه ها و تبلیغات گسترده در نقاط مختلف کشور، می توان ماشین سازی را یکبار دیگر معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک با تاکید بر اینکه امروز برای اولین بار، ماشین سازی در حال ساخت تجهیزات فرآیندی پتروشیمی های کشور است، گفت: استراتژی شرکت این است که به عرصه مگاپروژه ها ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر نزدیک یک چهارم ظرفیت تولید شرکت در حال استفاده است، گفت: به عنوان مثال در بخش متالوژی از ۲۴ هزار تن ظرفیت ذوب ریزی، به میزان کمتر از ۱۰ هزار تن فعال است.

وی با بیان اینکه واردات پتروشیمی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۲.۵ میلیون یورو بوده است به طوری که ۷۶ پتروشیمی بخشی از تجهیزات خود را از طریق واردات تامین کرده اند، افزود: یکی از کارهایی که شرکت شروع کرده، ورود به حوزه مطالعه در زمینه پتروشیمی و تولید تجهیزات برای پروسه تعمیر، نگهداری و اورهال این شرکت هاست و امیدواریم با کمک این شرکت ها به اطلاعات لازم دست پیدا کنیم بویژه اینکه می توانیم بخشی از ظرفیت تولید شرکت را با ورود به این عرصه افزایش بدهیم.

سرایی با بیان اینکه مسلما به این راحتی نمی توان پروژه ها را در اختیار گرفت، افزود: در بخش پروژه ها باید به پیمانکاران اطمینان بدهیم که فرایند کار با ساخت داخل دچار مشکل نمی شود و ماشین سازی تلاش دارد که بتواند در مباحث فنی و تکنیکال ساخت تجهیزات، اثبات کند که توانایی فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات را دارد و در تولید تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات پتروشیمی دنا و سیراف در شرکت تولید می شود، گفت: طرف قراردادهای خارجی، نظارت روزانه و بازرسی از عملیات ساخت انجام می دهند تا اطمینان خاطر به بهره بردار داده شود که عملیات ساخت با استاندارد اروپایی در حال اجراست.

وی تاکید کرد: صاحبان پروژه های داخلی باید به ظرفیت داخلی توجه داشته باشند، هرچند قطعا در گام اول سختی هایی خواهیم داشت، اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله ماشین سازی، می توانیم کار را به سرانجام برسانیم.

سرایی در خصوص تامین نیروی انسانی در شرکت بیان کرد: در دو دهه گذشته، ظرفیت تقویت نیروی انسانی از طریق تربیت نیرو در مرکز علمی و کاربردی ماشین سازی کمرنگ شده و نسبت جایگزینی افراد بازنشسته کاهش یافته است، اما اخیرا این مرکز فعال شده است چراکه معتقدیم نیروهای تخصصی دارایی های شرکت است و با تکیه بر نوآوری و تخصص نیروی انسانی می توانیم ادعا کنیم که امکان ساخت تجهیزات مختلف در شرکت وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای حفظ منافع ملی و توسعه صنعتی موظف به استفاده از تمام ظرفیت ها هستیم، گفت: مسلما با توجه به تحریم ها حضور در کشورهای منطقه کار ساده ای نیست، اما هفته گذشته به منظور ایجاد کنسرسیوم با برخی از شرکت ها، در بغداد حضور یافتیم و از سال گذشته در صدد توسعه تعاملات هستیم، البته برای حضور در پروژه های خارجی محدودیت هایی وجود دارد، اما تلاش شد با شرکت های چینی به شکل EPCF وارد همکاری شویم و با عراق نیز در حال توسعه تعاملات هستیم.

مدیرعامل ماشین سازی اراک اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه در داخل شرکت تولید و برخی از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و برای برخی از پروژه ها نیازمند واردات مواد اولیه هستیم، اما به هرحال عمده نیاز از داخل کشور تامین می شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی و پرسنلی شرکت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تصریح کرد: سعی می کنیم که فضای سیاسی از شرکت دور باشد چراکه باید در فضای کار فقط به منافع ملی توجه شود. رسالت ماشین سازی توجه به مباحث صنعتی کشور است و مباحث سیاسی را نباید به شرکت وارد کرد، خوشبختانه شرایط شرکت از این جهت مطلوب است. اگر صنایع فعال باشند و اشتغال حفظ شود، وضعیت معشیتی استان بهبود می یابد و آرامش نسبی در جامعه حاکم خواهد بود که مسئولان استان از این حیث در تلاشند و یکی از اقدامات آنها در این راستا فعالیت ستاد معین اقتصاد دریاست.

وی تصریح کرد: معرفی ظرفیت های ماشین سازی توسط این ستاد می تواند به حضور فعالانه شرکت در پروژه های جنوب کشور کمک کند و قطعا با حضور در پروژه های بزرگ، می توان شرکت های کوچک استان را فعال و مشکلات را حل کرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما