تحولی بزرگ در ایرانخودرو / وداع با دهه هفتادیها !
اقتصاد100- ایرانخودرو بهزودی تولید خودروی سورن پلاس را متوقف میکند؛ این تصمیم در راستای حذف پلتفرم قدیمی سمند و جایگزینی با پلتفرمهای ایمنتر و پیشرفتهتر اتخاذ شده است.

در راستای بهروز رسانی خط تولید و مطابقت با استانداردهای جهانی، یکی از خودروهای معروف و قدیمی ایرانخودرو به زودی از چرخه تولید حذف خواهد شد. تولید خودروی سورن پلاس، که بر پایه پلتفرم سمند طراحی شده است، در آیندهای نزدیک متوقف میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرده که در جهت نوسازی محصولات و حذف پلتفرمهای قدیمی، تصمیم گرفته شده تا خودروهایی که دیگر با نیازهای روز بازار و استانداردهای ایمنی هماهنگ نیستند، تولیدشان متوقف شود.
به گفته عادل پیرمحمدی، اولین خودرویی که از خط تولید حذف میشود، سورن است؛ چرا که پلتفرم آن برای تأمین نیازهای جدید مناسب نیست و در آزمون تصادف جانبی نیز نتوانسته موفق عمل کند.
طراحی دو پلتفرم جدید برای آینده
با خصوصیسازی ایرانخودرو، مدیریت جدید قصد دارد تا با تمرکز بر توسعه و بهروزرسانی پلتفرمها، محصولات ایمنتر و مدرنتری به بازار عرضه کند. عادل پیرمحمدی اظهار داشت که دو پلتفرم جدید در دست طراحی قرار دارند که یکی در نیمه سال ۱۴۰۵ و دیگری در آغاز ۱۴۰۶ روانه خط تولید خواهند شد. این پلتفرمها تطابق بیشتری با استانداردهای بینالمللی و نیازهای بازار خواهند داشت.
او همچنین تاکید کرد که این تغییرات نیازمند سرمایهگذاری گسترده در صنایع وابسته، بهویژه در زنجیره تأمین مواد اولیه مانند فولاد است.
پلتفرم سمند زیر ذرهبین
پلتفرم سمند، یکی از شناختهشدهترین پلتفرمهای ایرانخودرو، در اواخر دهه ۷۰ شمسی طراحی شد و تولید انبوه آن از سال ۱۳۸۱ آغاز گردید. سورن که در سال ۱۳۸۵ بر مبنای همین پلتفرم روانه بازار شد و بعدها نسخه پلاس آن با برخی تغییرات عرضه شد، همچنان از همان ساختار قدیمی بهره برده است. اگرچه این خودرو موفق به دریافت استانداردهای داخلی شده، اما در تستهای ایمنی بهویژه در تصادفات جانبی، کارایی لازم را نشان نداده است.
بر اساس گزارش سامانه کدال ایرانخودرو، سورن پلاس تنها در دو ماه ابتدایی سال جاری با فروش بیش از ۲۳ هزار دستگاه، از جمله محصولات پرطرفدار این شرکت محسوب میشود. اما به نظر میرسد سیاست ایرانخودرو به سمت حذف خودروهای ارزانتر و جایگزینی آنها با مدلهای سودآورتر پیش میرود.
این رویه پیش از این نیز در توقف تولید محصولاتی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و پژو ۲۰۶ قابل مشاهده بود. اکنون نیز نوبت به سورن پلاس رسیده تا جای خود را به خودروهایی مانند دنا پلاس بدهد؛ محصولاتی که با قیمت بالاتر، سود بیشتری برای شرکت به همراه میآورند.