تیر خلاص ایران خودرو به بازار! فروش خودرو برای همیشه متوقف شد

اقتصاد100- معاون وزیر صمت از گشایش سهمیه ارزی زنجیره خودرو تا پایان آبان‌ماه خبر داد، اما مدیرعامل ایران‌خودرو با انتقاد از سیاست‌های قیمت‌گذاری تهدید به توقف فروش و عرضه خودروها در بورس کالا کرد.

تیر خلاص ایران خودرو به بازار! فروش خودرو برای همیشه متوقف شد

حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، در جریان برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران (IIAC)، از جلسات ویژه با خودروسازان و قطعه‌سازان برای حل مشکلات ارزی خبر داد. او اعلام کرد که سهمیه ارزی زنجیره خودرو تا پایان آبان‌ماه در سامانه ثبت باز شده است. وی افزود: «ثبت سفارش‌های زیر پنج میلیون دلار به استان‌ها محول شده است و تصمیم‌گیری برای ارقام بالاتر با توجه به نظر دفتر تخصصی وزارت صمت در استان‌ها انجام خواهد شد.» عاملی همچنین به موضوع رفع مشکل‌های سیستمی سامانه ارزی اشاره کرد و آن را یکی از اولویت‌های وزارت صمت دانست.

اختلاف در قیمت‌گذاری خودرو بین وزارت صمت و خودروسازان

عاملی درباره چالش‌های قیمت‌گذاری خودرو توضیح داد: «برای حل این مسئله، نیاز به اقدامات مقدماتی داریم، زیرا تصمیم‌گیری در این حوزه به ۲۹ نهاد ترسیم شده است. ما مکاتباتی را آغاز کرده‌ایم که امیدواریم در خردادماه ۱۴۰۳ به نتیجه برسد.» با این وجود، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در واکنش به این صحبت‌ها تاکید کرد: «جلب رضایت حتی پنج نهاد برای تغییر قیمت‌گذاری نشان از چالش‌های اساسی دارد که فعلاً راه‌حلی برای آن وجود ندارد.»

<مونتاژ خودرو

اعلام توقف فروش ایران‌خودرو به دلیل عدم تغییر قیمت‌ها

پیرمحمدی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «ایران‌خودرو طی نامه‌ای در تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه به وزارت صمت اعلام کرد که به دلیل زیان‌دهی تولید، امکان فروش خودرو با قیمت‌های فعلی را ندارد. اما با گذشت ۲۰ روز، هیچ پاسخی از وزارت صمت دریافت نکرده‌ایم.» وی اعلام کرد: «اگر سیاست‌های قیمت‌گذاری اصلاح نشود، خودروهای تولیدی ما در بورس کالا عرضه خواهد شد.»

هشدار جدی ایران‌خودرو درباره خطر ورشکستگی

مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه با بیان افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز از آذرماه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: «با وجود افزایش تصاعدی هزینه‌های تولید، مجبور به فروش خودرو با قیمت‌های ثابت هستیم. این موضوع منجر به افزایش زیان‌های انباشته و بدهی سنگین به قطعه‌سازان شده است.» پیرمحمدی هشدار داد که ادامه چنین فرایندی ممکن است ایران‌خودرو را به شرایطی مشابه وضعیت کارخانه‌هایی چون ارج برساند.

ضرورت اصلاح سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو

پیرمحمدی با تأکید بر اینکه «صنعت خودرو به سرمایه‌گذاری خارجی نیازی ندارد»، گفت: «مهم‌ترین اقدام، فراهم‌آوری بستر لازم برای حفظ سرمایه‌های داخلی است. از زمان واگذاری به بخش خصوصی، طراحی دو پلتفرم جدید آغاز شده، اما ادامه مسیر توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است که در شرایط زیان‌ده بودن فعالیت‌ها، امکان‌پذیر نیست.»

<لوگوی جدید ایران خودرو

وبگردی
    ارسال نظر