جدیدترین تعرفه واردات خودرو در سال جاری
اقتصاد 100- تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴، به همراه تأخیر در ابلاغ آییننامه اصلاحی از سوی وزارت صنعت، بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی را تشدید کرده و فعالان بازار را در انتظار تصمیمگیری نهایی نگه داشته است.

با ورود به سال 1404، وضعیت تعرفه واردات خودرو به یکی از موضوعات داغ بازار خودرو و اقتصاد کشور تبدیل شده است. این در حالی است که بازار خودروهای وارداتی همچنان در بلاتکلیفی بهسر میبرد. تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی درباره میزان تعرفهها و شرایط ترخیص خودروها از گمرک منتشر نشده است. این موضوع نگرانیهای متعددی را برای واردکنندگان، مصرفکنندگان و فعالان اقتصادی به همراه داشته است.
تصمیم مجلس درباره حقوق ورودی خودروهای وارداتی
در اسفندماه سال گذشته، مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی را به 100 درصد افزایش داد. این تصمیم با واکنشهای گستردهای روبهرو شد، زیرا موجب افزایش چشمگیر هزینههای واردات خودرو شد. این افزایش تعرفه بهمعنای بالا رفتن قیمت تمامشده خودروهای وارداتی برای مصرفکنندگان است؛ موضوعی که منجر به کاهش توان خرید خودروهای وارداتی در بازار ایران خواهد شد.
تعدیل تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی
با این حال، دولت در اواخر فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که نرخ حقوق ورودی برای خودروهای برقی و هیبریدی کاهش یافته و به محدوده 4 تا 15 درصد رسیده است. این اقدام در راستای حمایت از خودروهای سازگار با محیط زیست انجام شده است. با این حال، هنوز تکلیف تعرفه سایر خودروهای وارداتی مشخص نشده و همین موضوع موجب سردرگمی در بازار شده است.
سکوت مسئولان در برابر بحران
رییس سازمان توسعه تجارت در اردیبهشت ماه اعلام کرد که اجرای تعرفه 100 درصدی فعلاً امکانپذیر نیست و اظهار داشت که تعرفه واردات خودرو نباید ابزاری برای تأمین درآمدهای بودجهای باشد. با وجود این اظهارات، هیچ اطلاعیه یا دستورالعمل قطعی از سوی مسئولان دولتی منتشر نشده است. این سکوت باعث افزایش سردرگمی و انتقاد شدید واردکنندگان و فعالان اقتصادی شده و بحران در بازار خودرو را تشدید کرده است.
پیامدهای توقف واردات خودرو
عدم ترخیص خودروها از گمرک و توقف واردات، مشکلات جدی را برای بازار خودرو بهوجود آورده است. از جمله پیامدهای این شرایط میتوان به افزایش شدید قیمتها، کاهش عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد بیثباتی در بازار اشاره کرد. همچنین، واردکنندگان با هزینههای سنگین انبارداری و خواب سرمایه روبهرو شدهاند که میتواند فعالیت آنها را بهشدت تحتتأثیر قرار دهد.
وعده واردات خودروهای اقتصادی و برقی
یکی از وعدههای مطرحشده از سوی دولت برای سال 1404، واردات خودروهای اقتصادی و برقی بوده است. با این حال، هنوز هیچ آییننامه اجرایی برای تحقق این وعده تدوین نشده است. این در حالی است که واردکنندگان، خریداران و حتی گمرکات کشور منتظر صدور بخشنامههای مرتبط هستند. تا کنون، سیاستهای دولت در زمینه واردات خودرو با چالشهای جدی مواجه بوده و این مسئله سرمایهگذاران بخش خصوصی را نیز دچار سردرگمی کرده است.
جدول مقایسه تعرفه خودروهای وارداتی
نوع خودرو تعرفه واردات (سال 1404) تعرفه واردات (سال 1403)خودروهای سوخت فسیلی | نامشخص (تا اعلام آییننامه جدید) | 100 درصد |
خودروهای هیبریدی | 4 تا 15 درصد | 15 درصد |
خودروهای برقی | 4 درصد | 4 درصد |
راهکارهای پیشنهادی برای برونرفت از بحران
کارشناسان معتقدند که دولت باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفههای واقعی و اقتصادی اقدام کند. علاوه بر این، تدوین آییننامههای اجرایی مرتبط با واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی نیز باید در اولویت قرار گیرد. شفافسازی در این حوزه نهتنها میتواند به بازگشت ثبات به بازار خودرو کمک کند، بلکه انگیزه سرمایهگذاران بخش خصوصی را نیز افزایش خواهد داد.