سخن عجیب نماینده مجلس؛ ایران خودرو و سایپا را با مخروبه مقایسه کرد!

اقتصاد100- نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا، این دو را به خانه‌های مخروبه تشبیه کرد و گفت واگذاری سهام این شرکت‌ها باید پس از اصلاح ساختارها و تعیین قیمت واقعی انجام شود تا از ضرر بیشتر بیت‌المال جلوگیری شود.

سخن عجیب نماینده مجلس؛ ایران خودرو و سایپا را با مخروبه مقایسه کرد!
علی‌اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد و یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نظرات قابل‌توجهی درباره واگذاری سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور، یعنی سایپا و ایران‌خودرو ارائه کرد. او در این خصوص با شبیه‌سازی وضعیت این شرکت‌ها به "خانه مخروبه"، به چالش‌ها و مسائل موجود در این زمینه اشاره داشت.

وی اظهار کرد: باید شرایط مناسب و بهتری برای شرکت‌های خودروسازی فراهم شود تا امکان واگذاری سهام آن‌ها به نحو مطلوب فراهم شود.

تاثیر حذف قیمت‌های دستوری بر واگذاری سهام خودروسازی‌ها

این نماینده مجلس با تاکید بر پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری برای صنعت خودروسازی کشور گفت: قیمت‌گذاری‌های دستوری که تاکنون اعمال شده‌اند، تاثیرات زیادی بر روش‌های فروش داشته‌اند. در حال حاضر ارزش واگذاری سهام سایپا حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است، اما با حذف این شیوه می‌توان این رقم را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد که به طور مستقیم به نفع بیت‌المال خواهد بود.

ضرورت تعیین قیمت واقعی برای واگذاری سهام

رنجبرزاده در ادامه افزود: به اعتقاد من، قبل از واگذاری سهام باید تمامی راهکارهای تعیین قیمت واقعی این شرکت‌ها مورد بررسی و آزمون قرار گیرد. این تعلل کلی که در واگذاری سهام سایپا و ایران‌خودرو مشاهده می‌شود، به دلیل عدم تنظیم قیمت واقعی آن‌ها است. نمی‌توان یک شرکت زیان‌ده با بدهی‌های انباشته چند صد هزار میلیارد تومانی را به‌سادگی واگذار کرد.

اولویت اصلاح مسیر سوددهی قبل از واگذاری

او تاکید کرد: پیش از واگذاری، ضروری است که شرایط این دو شرکت خودروسازی به سمت سوددهی هدایت شود و مشکلات مرتبط با ناترازی و زیان‌دهی برطرف شود.

آسیب‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری

این نماینده مجلس با انتقاد از رویه قیمت‌گذاری دستوری، اظهار داشت: این شیوه به شدت بر وضعیت دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا اثرات مخربی وارد کرده است. در حال حاضر لازم است قیمت دستوری خودروها حذف شود و تمرکز بر رفع زیان‌های روزانه و انباشته این دو شرکت معطوف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باید قیمت‌ها آزاد شود، گفت: منظور از واقعی شدن قیمت، این نیست که اختیار قیمت‌ها به خود شرکت‌های خودروسازی واگذار شود، بلکه باید با ایجاد سازوکار مناسب، قیمت‌ها واقعی شوند.

تاثیر واقعی شدن قیمت‌ها بر مصرف‌کنندگان

رنجبرزاده در این باره توضیح داد: ممکن است عده‌ای در این شرایط تورمی کشور معتقد باشند که واقعی شدن قیمت‌ها به ضرر مردم است. اما واقعیت این است که در زمان حاضر نیز مردم متضرر می‌شوند و فقط سود این شرایط به جیب دلال‌ها می‌رود.

طراحی سازوکاری مناسب برای بهبود وضعیت خودرو و مصرف‌کنندگان

نماینده مجلس خواستار ایجاد سازوکارهای مناسب برای توزیع خودرو با قیمت واقعی شد و تاکید کرد که سازوکارهای طراحی شده باید به شکلی باشند که مصرف‌کنندگان و بیت‌المال به طور همزمان بهره‌مند شوند و دچار زیان نشوند.

وبگردی
    ارسال نظر