فروش ویژه ایرانخودرو/ خودروها 150 میلیون ارزانتر از بازار!
اقتصاد 100- فروش وانت آریسان ۲ در بورس کالا با ۱۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار هم نتوانست موفقیت جلب کند، چرا که بیاعتمادی مردم به عرضههای بیثبات و تصمیمات متناقض خودروسازان، بازار را با رکود بیشتری مواجه کرده است.

فراز و نشیب عرضه خودرو در بورس کالا
آغاز عرضه خودرو در بورس کالا به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بازمیگردد. با این وجود، این روند در بهمن ماه همان سال به دلیل مخالفتهایی از سوی شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) متوقف شد. به گفته وزارت صمت، تقاضای بالا برای برخی خودروهای ایرانخودرو و سایپا نسبت به میزان تولید آنها، موجب افزایش قیمتها در بورس کالا میشود. همچنین تأثیرات منفی این روند بر سایر خودروها و آماده نبودن زیرساختها از دیگر دلایل مخالفتها عنوان شده است.
دفاع بورس از عرضه خودرو
در مقابل، سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس بر مهیا بودن زیرساختها برای عرضه خودرو تأکید دارند. این نهادها بیان داشتهاند که سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا میتواند قیمتها را کمتر از بازار آزاد نگه دارد. همچنین وجود بند جریمه تأخیر در این معاملات، خودروسازان را به تحویل بهموقع ملزم میکند و این مسئله به شفافیت در قیمتگذاری و تحویل کمک خواهد کرد.
ورود کرمان موتور به بورس با خودروهای لوکس
اخیراً شرکت کرمان موتور نیز برنامهای برای عرضه ۲۰۰ هزار گواهی اوراق وانت T۹ در بورس کالا اعلام کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان کارآمد، در حال حاضر تنها خودروهای لوکس و گرانقیمت به بازار بورس وارد خواهند شد. خودروهای معیشتی که جزء اولویتهای مصرف عمومی مردم هستند، از این عرضه مستثنی خواهند بود.
چالشهای پیشرو در بازار خودرو
اختلافنظر میان نهادهای مختلف و توقف عرضه خودرو در بورس کالا بار دیگر نشاندهنده چالشهای موجود در بازار خودرو ایران است. بهرهمندی از ظرفیت بورس برای ایجاد شفافیت و رقابت در این بازار، با موانعی همچون محدودیت تولید و سیاستهای متناقض مواجه است.
نام خودرو قیمت پایه (بورس) قیمت بازار آزاد تاریخ تحویلوانت آریسان ۲ | ۴۶۹,۳۵۰,۰۰۰ تومان | ۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان | ۱۶ تیر ۱۴۰۴ |