چانگان از سایپا خداحافظی کرد/ پارسخودرو میزبان جدید تولید
اقتصاد 100- چانگان، خودروساز مطرح چینی، پس از همکاری مجدد با سایپا، حالا تولید محصولات خود را به پارسخودرو واگذار کرده است. این تغییر با هدف گسترش فعالیتهای خودروسازی و تقویت روابط تجاری در ایران صورت گرفته است.

همکاری سایپا و چانگان به سالها قبل و قبل از کنار رفتن برجام بازمیگردد. چانگان ، یکی از خودروسازان مطرح چینی، قرار بود فعالیت گستردهای در ایران داشته باشد، اما با کنار رفتن برجام و ایجاد موج سنگین تحریمهای بینالمللی، این همکاری متوقف شد.
از سرگیری همکاری سایپا و چانگان
به گزارش آخرین خودرو، پس از پایان ممنوعیت واردات خودرو ، سایپا به شریک قدیمی خود، یعنی چانگان ، بازگشت و همکاریهای جدیدی میان طرفین آغاز شد. در نخستین گام، سایپا دو کراساوور CS۳۵ پلاس و CS۵۵ پلاس را وارد کرد و سپس به سمت مونتاژ این دو مدل حرکت کرد. پروژه مونتاژ « چانگان CS۳۵ پلاس » با کد ۴۲۱P معرفی شد و مونتاژ چانگان CS۵۵ پلاس نیز با کد ۴۴۱P تعریف شد.
واگذاری امتیاز مونتاژ و واردات به پارس خودرو
براساس نامه منتشرشده توسط شرکت پارس خودرو در سامانه کدال ، مشخص شد که امتیاز مونتاژ و واردات دو مدل CS۳۵ پلاس و UNI-K به پارس خودرو واگذار شده است. این در حالی است که به نظر میرسد از میان محصولات چانگان، تنها CS۵۵ پلاس در خطوط تولید شرکت سایپا باقی خواهد ماند.
جزئیات قرارداد سهجانبه
طبق توافقنامهای که میان چانگان ، پارس خودرو و سایپا منعقد شده است، واردات و تولید چانگان CS۳۵ پلاس و چانگان UNI-K به پارس خودرو واگذار شده است. همچنین، پیشبینی میزان تولید و واردات این محصولات در سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ ارائه شده است که جزئیات آن در جدول زیر قابل مشاهده است:
نام خودرو | ||||
چانگان UNI-K | ۲,۰۰۰ | ۸,۰۰۰ | ۱۰,۰۰۰ | ۱۰,۰۰۰ |
چانگان CS۳۵ پلاس | ۱۰,۰۰۰ | ۱۵,۰۰۰ | ۲۰,۰۰۰ | ۲۰,۰۰۰ |
چشمانداز آینده همکاری
حال باید دید با واگذاری سایپا به بخش خصوصی و معرفی مدیریت جدید، برنامه آنها برای ادامه همکاری با چانگان چگونه خواهد بود. آیا همچنان چانگان بخش مهمی از برنامههای مدیریت جدید خواهد بود یا اینکه مسیر دیگری انتخاب خواهد شد