چرا بازار خودرو متوقف شده است؟ / سه دلیل اصلی رکود و جدول
اقتصاد 100- روند کاهشی قیمتها در بازار خودرو به دلیل کاهش تقاضا، نوسانات ارزی و ابهام در واردات خودرو همچنان ادامه دارد؛ این عوامل رکود معاملات را تشدید کردهاند و اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای برخی محصولات قابل توجه است.

پیشبینی کاهش قیمت خودروهای داخلی
همچنین، دنا پلاس نسخه بورسی امروز با افت شش میلیون تومان به ۸۴۴ میلیون تومان معامله شد. این خودرو از سوی کارخانه به قیمت ۷۲۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان عرضه میشود که نشاندهنده اختلاف ۱۵۸ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان بین نرخ کارخانه و بازار است.
نام خودرو قیمتوانت زامیاد گازسوز | ۷۳۹ میلیون تومان |
کوییک اتوماتیک | ۶۸۳ میلیون تومان |
شاهین اتوماتیک پلاس | ۱/۲۳۰ میلیارد تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۱/۰۵۸ میلیارد تومان |
سورن پلاس (XU۷P) | ۷۱۰ میلیون تومان |
دنا پلاس بورسی | ۸۸۴ میلیون تومان |
ساینا اتوماتیک | ۶۵۰ میلیون تومان |
اطلس GL | ۵۷۵ میلیون تومان |
ساینا S | ۵۰۶ میلیون تومان |
تارا اتوماتیک V۴ | ۱/۱۲۸ میلیارد تومان |
دلایل رکود بازار خودرو
کارشناسان بر این باورند که کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و انتظارات تورمی منفی در کوتاهمدت، اصلیترین دلایل افت قیمت در بازار هستند.
کاهش قیمت خودروهای مونتاژی
در بخش خودروهای مونتاژی نیز کاهش قیمت مشاهده شده است. به عنوان مثال، تیگو ۷ پرمیوم امروز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رسید. این خودرو از رقبای جدی کراساوورهایی مانند دیگنیتی پرایم محسوب میشود.
برخلاف کاهشهای عنوان شده، کیامسی T۹ با افزایش ۳۰ میلیون تومانی، به سطح قیمتی دو میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان رسید. فعالان بازار معتقدند که سیاستهای تعرفهای جدید و بلاتکلیفی در واردات خودروهای خارجی تأثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای مونتاژی داشتهاند.
نام خودرو قیمتX۲۲ پرو دستی | ۱/۰۶۰ میلیارد تومان |
X۳۳ کراس (دستی) | ۱/۱۳۰ میلیارد تومان |
جک J۴ | ۹۸۴ میلیون تومان |
فیدلیتی پرستیژ (۵ نفره) | ۳/۰۲۰ میلیارد تومان |
کی ام سی T۹ | ۲/۱۰۰ میلیارد تومان |
تیگو ۷ پرمیوم | ۲/۸۲۰ میلیارد تومان |
دیگنیتی پرایم | ۲/۳۴۰ میلیارد تومان |
لاماری هیبرید | ۱/۸۵۸ میلیارد تومان |
دیگنیتی پرایم | ۲/۵۸۰ میلیارد تومان |
هونگچی E-QM۵ | ۱/۶۵۰ میلیارد تومان |
افت قیمت در خودروهای وارداتی
در بخش خودروهای وارداتی، روند کاهشی قیمت ادامه یافت. افزایش تعرفه واردات خودرو تا سقف ۱۰۰ درصد در بودجه سال جاری، موجب تشدید بیاعتمادی به آینده بازار وارداتیها شده است.
به طور کلی، کارشناسان پیشبینی میکنند که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نبود محرکهای قوی در بازار، روند رکود در بازار خودرو تا پایان خرداد ادامه داشته باشد. در چنین شرایطی که واردات خودرو با موانع سیاستی مواجه است و تولید داخلی نیز پاسخگوی نیاز بازار نیست، انتظار رونق گرفتن معاملات در کوتاهمدت امکانپذیر نخواهد بود.